PDF til print    Find kalender

Fagmodulkursus 4: Workshop i faglig planlagt kommunikation (Digitale medier m/podcast)

Semester
F2018
Uddannelse
Fagmodul i Kommunikation
Aktivitetstype
Fagmodulkursus
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding via STADS selvbetjening Indenfor den annonceret tilmeldingsperiode, for mere information se: https://intra.ruc.dk/for-studerende/student-hub/student-hub-sys-foldere/ruc-uddannelsesjura-og-studieadministration/tilmeldingsperioder/

spørgsmål omkring tilmelding skriv til ikh-studieadministration@ruc.dk

undervisningen på fagmodulkursus 3 og fagmodulkursus 4 forløber i to perioder af tre ugers varighed.

både fagmodulkursus 3 og fagmodulkursus 4 udbydes i begge perioder.

det er dermed den workshop den studerende bliver tilmeldt på fagmodulkursus 4, der afgør hvilket hold man bliver tilmeldt på fagmodulkursus 3.

ved tilmelding til fagmodulkursus 4 i stads selvbetjening kan den studerende vælge tre prioriteter, da der er begrænsede pladser på holdene. herefter foregår tilmeldingen til workshops administrativt.

Maksimum plads til 20 studerende. Ved tilfælde hvor flere har ønsket en bestemt workshop sker fordelingen ved lodtrækning.

Studiemæssige forudsætninger

Det anbefales, at den studerende har gennemført fagmodulkursus 1 inden fagmodulkursus 4 begyndes.

Det anbefales, at fagmodulkursus 4 gennemføres i samme semester som fagmodulkursus 2 og 3 og projektarbejdet, idet der er tale om et didaktisk sammentænkt forløb, hvor projektarbejdet tager udgangspunkt i de tre fagmodulkurser.

Fremmedsproglige forudsætninger

Den studerende skal kunne læse videnskabelige tekster på engelsk.

Målbeskrivelse (bedømmelseskriterier)

Målet med workshoppen er, at den studerende opnår:

Viden

  • Grundlæggende viden om og kritisk refleksion over de begreber, teorier og metoder der knytter sig til kommunikationsplanlægning og de problemer, der knytter sig til kommunikation af faglig viden til relevante målgrupper.

  • Viden om og gennemførelse af en medieproduktion.Typisk i mundtlig kommunikation, dialogiske processer i organisationer, digitale og sociale medier, video, radio, m.m.

Færdigheder:

  • Færdighed i at arbejde med at tilrettelægge og gennemføre en kommunikations- og informationsproces med henblik på at kunne formidle faglig planlagt kommunikation inden for det udvalgte medieområde.

  • Færdighed i at håndtere planlægning og gennemførelse af en kommunikationsplan, samt kommunikationsfaglig medieproduktion i relation til det pågældende medie og de udvalgte målgrupper.

  • Færdighed i at analysere og håndtere de problemer, der knytter sig til kommunikation af faglig viden til forskellige målgrupper.

Kompetencer:

  • Kompetence til selvstændigt at kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering inden for faglig planlagt kommunikation i forbindelse med det valgte medie.

  • Kompetence til at igangsætte, tage ansvar for og styre en kompleks og uforudsigelig kommunikationsproces, samt kommunikationsfaglig medie-produktion i samarbejde med andre.

Overordnet indhold

hvert semester udbydes en række forskellige workshops i faglig planlagt kommunikation, som den studerende kan vælge imellem, hvor der arbejdes med fremstillingsformer og fremstillingsmetoder inden for et afgrænset mediemæssigt område. den studerende arbejder både teoretisk og praktisk med det pågældende medieområde, herunder gennemførelse af en mindre produktion. der udbydes typisk workshops i mundtlig kommunikation, dialogiske processer i organisationer, digitale og sociale medier, radio og video, m.m. det fastsættes hvert semester i studienævnet, hvilke workshopforløb der skal udbydes.

der vil være en vekslen mellem teori og praksis med henblik på planlægning og gennemførelse af en kommunikationsplan, som skal lægges til grund for gennemførelsen af en mindre medieproduktion. de studerende arbejder med forskellige øvelser i forbindelse med udarbejdelse af en produktion inden for det pågældende medie.

der kan maksimalt være 20 studerende pr. workshop.

Uddybende beskrivelse

Kommunikation i digitale medier har meget til fælles med kommunikation i printmedier. Som kommunikatør skal du stadig tænke på målgruppens præferencer og mediets brugssituation. Sproget skal være tilpasset kommunikationssituationen, og afsenders troværdighed er i spil.

Digitale medier har også særlige muligheder, begrænsninger og genrekonventioner, især i forhold til links, multimedialitet, og transmedialitet. Sociale medier vinder stadig mere indpas i forbindelse med markedsføring og kommunikationsstrategier. Som kommunikatør skal du også tænke bl.a. blogs og sociale medier ind i din strategi.

Deltagerne kommer til at analysere, planlægge og udføre kommunikation i digitale medier, fx hjemmesider, blogs, sociale medier, apps, spil og andre platforme. Der bliver lagt vægt på kommunikation, ikke teknik og programmering. Vi beskæftiger os indgående med de digitale mediers særlige karakteristika med henblik på strategisk medievalg.

Vi arbejder med informationsarkitektur, flowchart, sprog på nettet, sociale medier i bl.a. markedsføring og empiri-indsamling, brugertest og usability. Vi bruger konkrete eksempler på god kommunikation (som vi lader os inspirere af) og dårlig kommunikation (som vi forsøger at forbedre). Vi arbejder med konkrete cases fra virkeligheden.

Sideløbende med oplæg fra underviser og studerende og øvelser udført i grupper skal deltagerne lave en detaljeret 10 siders kommunikationsplan. Planen redegør for primært de kommunikative valg og udmunder i en konkret produktion af et digitalt produkt, der formidler et fagligt betydeligt emne til en konkret målgruppe.


Workshopperne i digitale medier arbejder med den samme grundlæggende faglighed. Den enkelte workshop vil være tonet efter den enkelte underviser, fx:

  • storytelling og transmedialitet

  • online videofortælling

  • strategisk kommunikation

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

forventet arbejdsindsats i forbindelse med kurset:

  • 50 timer (ca): konfrontationstimer fordelt på forelæsninger og øvelser

  • 50 timer (ca): 1 times forberedelsestid per konfrontationstime

  • 35 timer (ca): workshopproduktion + kommunikationsplan

  • 135 timer i alt (1 ects point = 27 arbejdstimer)

forberedelsestid indebærer både læsning af kursets pensum, samt løsning af diverse opgaver undervejs på kurset, som kræver forberedelse hjemmefra. andre aktiviteter omfatter semesterintroduktion, litteratursøgning, deltagelse i diverse foredrag, seminarer, evaluering, mv

Forudsætninger for at gå til eksamen

der stilles krav til aktiv tilfredsstillende deltagelse i mindst 80 % af workshoppens planlagte aktiviteter (bla.: undervisning, vejledning, midtvejsevaluering og showtime).

aktiv deltagelse indebærer f.eks. deltagelse i diskussioner og øvelser, udarbejdelse og fremlæggelse af opgaver, studenteroplæg og lign. hvis kravet om tilfredsstillende aktiv deltagelse ikke er opfyldt, bruges et eksamensforsøg.

Prøveform

For at bestå fagmodulkurset skal den studerendes udarbejde en skriftlig kommunikationsplan og en mindre medieproduktion, som fremlægges mundtligt på en fælles ”showtime-dag” i slutningen af kursusforløbet.

De nærmere krav til udformning og omfang af kommunikationsplan såvel som produktion fastlægges i kursusplanen og skal fremgå ved kursets start.

Omprøveform

Ved dette kursus er der krav om fremmøde og/eller aktiv deltagelse. Hvis du ikke har levet op til dette krav har du ikke mulighed for at gå til eksamen før næste gang kurset udbydes.

Prøvetype
Individuel prøve
Bedømmelse
Bestået / ikke-bestået
Censur
Ingen (dvs. at underviser bedømmer)
Aktivitetsansvarlig
Pernille Karen Rosengaard Eisenhardt (pnille@ruc.dk)
Underviser
Nalle Peter Ben Kirkvåg (nalle@ruc.dk)
Eksamensadministration
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
STADS stamdata
fagmodulkursus
belastning : 5 ECTS aktivitetskode : U26490
prøveform : Tilfr. deltagelse (ua) bedømmelse : Bestået/ikke bestå censur : Intern censur
Sidst ændret 22/06/2018

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Mandag 05-02-2018 10:15 - 05-02-2018 17:00 i uge 06
KOMM: 1. kursusgang: Fagmodulkursus 4: Workshop i digitale medier m/podcast

Tirsdag 06-02-2018 10:15 - 06-02-2018 17:00 i uge 06
KOMM: 2. kursusgang: Fagmodulkursus 4: Workshop i digitale medier m/podcast

Onsdag 07-02-2018 10:15 - 07-02-2018 15:00 i uge 06
KOMM: 3. kursusgang: Fagmodulkursus 4: Workshop i digitale medier m/podcast

Torsdag 08-02-2018 08:15 - 08-02-2018 10:15 i uge 06
KOMM: 4. kursusgang: Fagmodulkursus 4: Workshop i digitale medier m/podcast

Fredag 09-02-2018 13:15 - 09-02-2018 17:00 i uge 06
KOMM: 5. kursusgang: Fagmodulkursus 4: Workshop i digitale medier m/podcast

Mandag 12-02-2018 13:15 - 12-02-2018 17:00 i uge 07
KOMM: 6. kursusgang: Fagmodulkursus 4: Workshop i digitale medier m/podcast

Tirsdag 13-02-2018 10:15 - 13-02-2018 17:00 i uge 07
KOMM: 7. kursusgang: Fagmodulkursus 4: Workshop i digitale medier m/podcast

Onsdag 14-02-2018 10:15 - 14-02-2018 17:00 i uge 07
KOMM: 8. kursusgang: Fagmodulkursus 4: Workshop i digitale medier m/podcast

Lørdag 17-02-2018 10:15 - 17-02-2018 17:00 i uge 07
KOMM: 9. kursusgang: Fagmodulkursus 4: Workshop i digitale medier m/podcast

Tirsdag 20-02-2018 10:15 - 20-02-2018 12:00 i uge 08
KOMM: 10. kursusgang: Fagmodulkursus 4: Workshop i digitale medier m/podcast

Onsdag 21-02-2018 10:15 - 21-02-2018 17:00 i uge 08
KOMM: 11. kursusgang: Fagmodulkursus 4: Workshop i digitale medier m/podcast

Fredag 23-02-2018 08:15 - 23-02-2018 15:00 i uge 08
KOMM: Showtime: Fagmodulkursus 4: Workshop i digitale medier m/podcast