Semester |
F2018
|
Uddannelse |
Fagmodul i Kommunikation
|
Aktivitetstype |
Fagmodulkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding via STADS selvbetjening Indenfor den annonceret tilmeldingsperiode, for mere information se: https://intra.ruc.dk/for-studerende/student-hub/student-hub-sys-foldere/ruc-uddannelsesjura-og-studieadministration/tilmeldingsperioder/ spørgsmål omkring tilmelding skriv til ikh-studieadministration@ruc.dk undervisningen på fagmodulkursus 3 og fagmodulkursus 4 forløber i to perioder af tre ugers varighed. både fagmodulkursus 3 og fagmodulkursus 4 udbydes i begge perioder. det er dermed den workshop den studerende bliver tilmeldt på fagmodulkursus 4, der afgør hvilket hold man bliver tilmeldt på fagmodulkursus 3. ved tilmelding til fagmodulkursus 4 i stads selvbetjening kan den studerende vælge tre prioriteter, da der er begrænsede pladser på holdene. herefter foregår tilmeldingen til workshops administrativt. Maksimum plads til 20 studerende. Ved tilfælde hvor flere har ønsket en bestemt workshop sker fordelingen ved lodtrækning. |
Studiemæssige forudsætninger |
Det anbefales, at den studerende har gennemført fagmodulkursus 1 inden fagmodulkursus 4 begyndes. Det anbefales, at fagmodulkursus 4 gennemføres i samme semester som fagmodulkursus 2 og 3 og projektarbejdet, idet der er tale om et didaktisk sammentænkt forløb, hvor projektarbejdet tager udgangspunkt i de tre fagmodulkurser. |
Fremmedsproglige forudsætninger |
Den studerende skal kunne læse videnskabelige tekster på engelsk. |
Målbeskrivelse (bedømmelseskriterier) |
Målet med workshoppen er, at den studerende opnår: Viden
Færdigheder:
Kompetencer:
|
Overordnet indhold |
hvert semester udbydes en række forskellige workshops i faglig planlagt kommunikation, som den studerende kan vælge imellem, hvor der arbejdes med fremstillingsformer og fremstillingsmetoder inden for et afgrænset mediemæssigt område. den studerende arbejder både teoretisk og praktisk med det pågældende medieområde, herunder gennemførelse af en mindre produktion. der udbydes typisk workshops i mundtlig kommunikation, dialogiske processer i organisationer, digitale og sociale medier, radio og video, m.m. det fastsættes hvert semester i studienævnet, hvilke workshopforløb der skal udbydes. der vil være en vekslen mellem teori og praksis med henblik på planlægning og gennemførelse af en kommunikationsplan, som skal lægges til grund for gennemførelsen af en mindre medieproduktion. de studerende arbejder med forskellige øvelser i forbindelse med udarbejdelse af en produktion inden for det pågældende medie. der kan maksimalt være 20 studerende pr. workshop. |
Uddybende beskrivelse |
Kommunikation i digitale medier har meget til fælles med kommunikation i printmedier. Som kommunikatør skal du stadig tænke på målgruppens præferencer og mediets brugssituation. Sproget skal være tilpasset kommunikationssituationen, og afsenders troværdighed er i spil. Digitale medier har også særlige muligheder, begrænsninger og genrekonventioner, især i forhold til links, multimedialitet, og transmedialitet. Sociale medier vinder stadig mere indpas i forbindelse med markedsføring og kommunikationsstrategier. Som kommunikatør skal du også tænke bl.a. blogs og sociale medier ind i din strategi. Deltagerne kommer til at analysere, planlægge og udføre kommunikation i digitale medier, fx hjemmesider, blogs, sociale medier, apps, spil og andre platforme. Der bliver lagt vægt på kommunikation, ikke teknik og programmering. Vi beskæftiger os indgående med de digitale mediers særlige karakteristika med henblik på strategisk medievalg. Vi arbejder med informationsarkitektur, flowchart, sprog på nettet, sociale medier i bl.a. markedsføring og empiri-indsamling, brugertest og usability. Vi bruger konkrete eksempler på god kommunikation (som vi lader os inspirere af) og dårlig kommunikation (som vi forsøger at forbedre). Vi arbejder med konkrete cases fra virkeligheden. Sideløbende med oplæg fra underviser og studerende og øvelser udført i grupper skal deltagerne lave en detaljeret 10 siders kommunikationsplan. Planen redegør for primært de kommunikative valg og udmunder i en konkret produktion af et digitalt produkt, der formidler et fagligt betydeligt emne til en konkret målgruppe. Workshopperne i digitale medier arbejder med den samme grundlæggende faglighed. Den enkelte workshop vil være tonet efter den enkelte underviser, fx:
|
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
forventet arbejdsindsats i forbindelse med kurset:
forberedelsestid indebærer både læsning af kursets pensum, samt løsning af diverse opgaver undervejs på kurset, som kræver forberedelse hjemmefra. andre aktiviteter omfatter semesterintroduktion, litteratursøgning, deltagelse i diverse foredrag, seminarer, evaluering, mv |
Forudsætninger for at gå til eksamen |
der stilles krav til aktiv tilfredsstillende deltagelse i mindst 80 % af workshoppens planlagte aktiviteter (bla.: undervisning, vejledning, midtvejsevaluering og showtime). aktiv deltagelse indebærer f.eks. deltagelse i diskussioner og øvelser, udarbejdelse og fremlæggelse af opgaver, studenteroplæg og lign. hvis kravet om tilfredsstillende aktiv deltagelse ikke er opfyldt, bruges et eksamensforsøg. |
Prøveform |
For at bestå fagmodulkurset skal den studerendes udarbejde en skriftlig kommunikationsplan og en mindre medieproduktion, som fremlægges mundtligt på en fælles ”showtime-dag” i slutningen af kursusforløbet. De nærmere krav til udformning og omfang af kommunikationsplan såvel som produktion fastlægges i kursusplanen og skal fremgå ved kursets start. |
Omprøveform |
Ved dette kursus er der krav om fremmøde og/eller aktiv deltagelse. Hvis du ikke har levet op til dette krav har du ikke mulighed for at gå til eksamen før næste gang kurset udbydes. |
Prøvetype |
Individuel prøve
|
Bedømmelse |
Bestået / ikke-bestået
|
Censur |
Ingen (dvs. at underviser bedømmer)
|
Aktivitetsansvarlig |
Pernille Karen Rosengaard Eisenhardt (pnille@ruc.dk)
|
Underviser |
Nalle Peter Ben Kirkvåg (nalle@ruc.dk)
|
Eksamensadministration |
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
|
STADS stamdata | |
Sidst ændret | 22/06/2018 |