uddannelse | Kommunikation / Strategisk kommunikation og digitale medier |
sted | Se kursusgange |
Undervisningssprog | Dansk |
Kursus starter | 09-09-2013 |
Kursus slutter | 15-12-2013 |
Indhold |
Hvordan kommunikerer politiske aktører og borgere med hinanden? Det er det grundlæggende spørgsmål i studiet af politisk kommunikation, et forskningsfelt, der trækker på arbejde i blandt andet statskundskab, sociologi, og kommunikation. Kurset tilbyder en introduktion til studiet af politisk kommunikation og en oversigt over hvad vi via forskningen ved—og ikke ved—om emnet. I løbet af seks undervisningsgange gennemgår vi nyhedsinstitutionens rolle, medialiserings-begrebet (ideen om, at politik foregår på mediernes præmisser), og diskuterer medieeffekter, modtagere, kampagnekommunikation, og internettets betydning, altsammen med særligt henblik på politiske processer. |
mål |
Målet med kurset er at udvikle en bedre forståelse af kommunikation og rammebetingelserne for kommunikation i politik—en forståelse, der kan hjælpe hver af os både i vores professionelle virke og i vores hverdag som borgere i et demokratisk samfund. Kurset skal give de studerende mulighed for at blive bedre til— Viden • At overskue forskellige videnskabelige tilgange til at forstå og analysere politisk kommunikation og rammebetingelserne for kommunikation i politik • At have et overblik over forskelle og ligheder blandt disse tilgange • At have indblik i, hvordan de forskellige tilgange kan supplere hinanden, og hvor de står i modsætning til hinanden Færdigheder • At kunne analysere forskellige former for politisk kommunikation ud fra flere forskellige videnskabelige tilgange • At kunne foretage en selvstændig vurdering af fordele og ulemper ved at analysere en specifik problemstillinger ud fra forskellige tilgange • At kunne formidle rationalet bag valg af analytisk tilgang samt praktiske overvejelser omkring konkret analyse af specifikke problemstillinger til både fagfæller og ikke-specialister Kompetencer • At kunne relatere videnskabelige tilgange til og analyser af politisk kommunikation til praktisk arbejde med politisk kommunikation • At kunne arbejde selvstændigt med analyser af politisk kommunikation i komplekse sammenhænge på baggrund af forskellige videnskabelige tilgange • Selvstændigt at kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering inden for emnefeltet politisk kommunikation |
litteratur |
Det samlede pensum er 483 sider. En tekstsamling kan købes i RUCs boghandel. Forslag til supplerende litteratur kan findes på rasmuskleisnielsen.net. |
Evaluering |
Kurset er baseret på aktiv deltagelse, løbende læsning af en række klassiske og samtidige tekster af danske og internationale forskere, og en afsluttende empirisk-baseret individuel bunden skriftlig hjemmeopgave på 5 normalsider (5 ECTS); 8-10 normalsider (7,5 ECTS) (a 2400 anslag inkl. mellemrum), eksklusiv litteraturliste. Bedømmelsen foregår efter 7-trins-skalaen og er primært baseret på den enkelte studerendes evne til i sit essay at (1) formulere et interessant problem inden for emnefeltet politisk kommunikation, (2) udvælge et begrænset antal begreber og tilgange fra kurset og vise hvordan de kan bidrage til at belyse problemet, og (3) på den baggrund gennemføre en klart afgrænset empirisk-baseret analyse, der addresserer det selvvalgte problem. Afleveringsfrist er 9. oktober. Opgaven skal afleveres på eksamenskontoret i 2 eksemplarer og per email til underviseren. |
Underviser | Rasmus Kleis (rkleis@ruc.dk ) |
STADS stamdata |