Semester |
F2021
|
Uddannelse |
Virksomhedsstudier * / Virksomhedsledelse *
|
Aktivitetstype |
Kandidatprojekt
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Uddybende beskrivelse |
De studerende på Virksomhedsstudier og Virksomhedsledelse kan skrive projekt sammen. Den gruppebaserede studieforløbsbeskrivelse må gerne være et bilag, og tæller dermed ikke med i sidetallet. Der skal reflekteres over læringen, herunder hvordan de kollektive læringsprocesser ifm klyngemøder/peer-feedback etc er brugt. Der må også meget gerne reflekteres over hvordan de valg, som gruppen og dens medlemmer har truffet, peger frem mod den faglige profil, som gruppens medlemmer ønsker at opbygge, og hvor man forestller, den faglige profil skal føre hen (videre uddannelse/arbejdsmarked, som man gerne vil orientere sig mod). Studieforløbsbeskrivelser skal ikke være omfattende, men være med til at skærpe de studerendes evne til at forklare, hvad de kan, og hvad de har lært, når de studerende engang skal ud på arbejdsmarkedet Vejledning i anvendelse af kvantitative metoder i projekter og specialer. Der er hjælp at få, hvis du/din gruppe gerne vil belyse en problemstilling med kvantitative data og analyser, og jeres vejleder ikke har mulighed for at hjælpe jer med dette. Vi afholder en workshop, hvor en gruppe forskere fortæller om, hvordan man kan arbejde med kvantitative data i et projekt/speciale. Fokus for workshoppen er at give jer et overblik over offentligt tilgængelige data-sæt indenfor forskellige fagområder og de muligheder I har, hvis I gerne vil indsamle data selv. Vi forudsætter, at deltagerne har taget grundkursus i kvantitative metoder (BK8, Praktisk Statistik eller tilsvarende). Workshoppen afholdes onsdag d. 24. februar fra kl. 12:15-14:00 online Deltag her: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_Yjg2YThjZjUtMGQyZC00YjNlLTlmNjgtNDRiNzM3NmE1MzA1%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225cb8e839-a838-4bb8-92af-d7756c2b7916%22%2c%22Oid%22%3a%227666b7c1-0667-41ea-92e3-6f4c99e6ade3%22%7d Efter workshoppen har I mulighed for at booke tid hos en erfaren studerende, Trine Cosmus Nobel, som kan støtte jer i processen omkring download og klargøring af data, analyser og tolkning. Dette er også en mulighed selvom man ikke har deltaget i workshoppen. Skriv til nobel@ruc.dk og aftal en tid. Skulle der være forhold, som I har brug for ekstra støtte til, så bliver I henvist til en relevant forsker. |
Projektforløbet |
Der afholdes et projektunderstøttende forløb bestående af:
Kurset i: Innovationsledelse er projektunderstøttende kursus Vedrørende klyngeseminarer: Til problemfeltseminaret forventes: Din gruppe forbereder ca. 1 ½ side, der beskriver det problemfelt, du undersøger og angiver en klar problemformulering. I forventes også at have søgt efter videnskabelig litteratur om problemformuleringen og udarbejde en foreløbig liste over referencer. Jeres foreløbige ideer til, hvordan I vil undersøge problemformuleringen, skal også beskrives. Klyngevejlederen opstiller en plan for peer-feedback, der skal hjælpe med at skærpe jeres problemformulering og dermed projektet. Det forventes også, at I giver peer-feedback til andre projektgrupper Vedrørende intern evaluering: Afholdes lige inden den intensive slutfase i projektskrivningen. Her forventes det, at I har udført det meste af arbejdet, - I mangler nu kun at skrive den endelige rapport. Derfor er I i stand til at skrive et udvidet abstract med: • Problemfelt • Problemformulering • Metode – jeres empiriske arbejde • Teori • Analyse/diskussion • Forventet konklusion Sidebegrænsning: ca. 5-6 sider Igen giver I og får peer-feedback, hvilket skærper jeres sidste arbejde. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
15 ects - svarende til 405 timer inkl. eksamen pr gruppemedlem (halvdelen af studietiden pr semester) |
Pensum |
Gruppen vælger selv projektlitteraturen. |
Evaluering- og feedback former |
Det forventes at:
|
Studieleder/faglig koordinator |
Margit Neisig (neisig@ruc.dk)
|
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Margit Neisig (neisig@ruc.dk)
|
ECTS |
15
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Målet med projektarbejdet er, at den studerende:
|
Type |
Projekt |
Undervisnings- og arbejdsform |
Et projektarbejde udarbejdes i grupper med 2-7 studerende. De studerende modtager i løbet af projektarbejdet vejledning fra vejledere i et omfang, der er fastsat af Studienævnet. Projektvejledningen suppleres af et projektunderstøttende forløb. Det projektunderstøttende forløb inkluderer følgende elementer: 1) Gruppedannelse, 2) Problemfeltseminar og 3) Intern evaluering. |
Prøveform |
Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.
Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport samt den vedlagte gruppebaserede studieforløbsbeskrivelse. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed på op til 5 min. De individuelle oplæg efterfølges af en samtale mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for projektrapportens faglige område og det projektunderstøttende forløbs relevans og betydning for processen. Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapport og den enkelte studerendes mundtlige præstation. Grupperne kan bestå af 2-7 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 69.600-122.400 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 69.600-122.400 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 69.600-122.400 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 69.600-163.200 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 69.600-204.000 tegn inkl. mellemrum. - 7 studerende have et omfang på 69.600-204.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Projektrapporten skal forsynes med et resumé på dansk eller engelsk, der indgår i bedømmelsen samt en gruppebaseret studieforløbsbeskrivelse Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Ved 7 studerende 135 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Intern medbedømmer. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 23/02/2021 |