Semester |
F2022
|
Uddannelse |
Strategisk kommunikation og digitale medier *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Informationsteknologi og web-udvikling har i forårssemestret 2 hold, et hold A og hold B, de studerende vil blive administrativt fordelt på holdende. Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset består af en blanding af forelæsninger, diskussion, øvelser, hjemmeopgaver og peer feedback. Det er organiseret omkring en række temaer, som vil fremgå ved kursets start. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
forventet arbejdsindsats i forbindelse med kurset:
forberedelsestid indebærer både læsning af kursets pensum, samt løsning af diverse opgaver undervejs på kurset, som kræver forberedelse hjemmefra. andre aktiviteter omfatter semesterintroduktion, litteratursøgning, deltagelse i diverse foredrag, seminarer, evaluering, mv. |
Evaluering- og feedback former |
De(n) studerende modtager peer-feedback og underviserfeedback i forbindelse med diskussioner, øvelser og gruppearbejde. Endvidere modtager de(n) studerende underviserfeedback i forbindelse med eksamen, med fokus på styrker og svagheder. Hvert 3. år gennemføres en formel evaluering af kurset. Evalueringen bygger på en digital spørgeskemaundersøgelse, og behandles af studieleder og studienævn. Underviser kan også vælge at gennemføre en uformel evaluering af kurset (løbende og/eller afsluttende). Den uformelle evaluering behandles kun af underviser, med mindre underviser skønner at studieleder skal inddrages. I tråd med studienævnets kvalitetspolitik, gennemføres der i F22 en online evaluering af kurset i forbindelse med sidste undervisningsgang. Alle kursustilmeldte studerende vil umiddelbart inden sidste kursusgang modtage en mail med et link til evalueringsskemaet (via deres RUC-mail). |
Eksamensadministration |
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Henrik Bulskov (bulskov@ruc.dk)
|
ECTS |
5
|
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen |
Regelmæssig og aktiv deltagelse. Dette betyder at der er et krav om tilstedeværelse i 80% af undervisningen, samt aktiv deltagelse i undervisningen (være forberedt, deltage i diskussioner, lave oplæg o.l.). Tilstedeværelse registreres ved navnelister og underviser vurderer, hvorvidt deltagelsen er aktiv. Hvis kravet om aktiv, tilfredsstillende deltagelse ikke er opfyldt trækkes et eksamensforsøg og den studerende kan ikke deltage i den ordinære eksamen, men skal tilmelde sig næste gang kurset udbydes |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Kursets overordnede fokus er på webudvikling og på at realisere forskellige former for web-indhold fra simple HTML-sider over dynamiske sites hvis indhold skabes umiddelbart baseret på databaser og/eller brugerbidrag, til egentlige webapplikationer. Kurset introducerer til teorier, begreber og metoder der relaterer til programmering med sigte på web-design og -udvikling. På kurset arbejdes der med såvel simple statiske websider som mere komplekse opsætninger med dynamisk indhold og der ses på metoder til at skabe ensartet layout. Der studeres egenskaber ved forskellige former for webformidling, ligesom der studeres egenskaber og tekniske realiseringer ved forskellige former for dynamik, herunder brugerbidrag, mashups og webapplikationer. Der arbejdes på kurset med at opnå praktisk kunnen og teoretisk indsigt som kan danne grundlag for kreativt at diskutere samt evaluere alternative måder at kommunikere på igennem webbaserede kommunikationsplatforme. Ydermere lægges der vægt på at give indsigt og færdigheder i at designe og, i begrænset omfang, at udvikle prototyper på websites/webapplikationer. |
Type |
Obligatorisk kursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kurset består af en blanding af forelæsninger, diskussion, øvelser, hjemmeopgaver og peer feedback. Det er organiseret omkring en række temaer, som vil fremgå ved kursets start. |
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på minimum 4.800 og maksimum 36.000 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. weekend og helligdage. Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Ingen. |
Omprøveform |
Individuel mundtlig prøve med forberedelse.
Prøven tager sit udgangspunkt i et spørgsmål. Den studerende starter prøven med en kort præsentation, hvorefter prøven foregår som en dialog. Der kan ved prøven spørges ind til hele pensum. Forberedelsestid inkl. udtrækning: 20 minutter. Eksaminationstid inkl. votering: 20 minutter. Tilladte hjælpemidler: Alle. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Intern medbedømmer. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 10/05/2021 |