Semester |
E2021
|
Uddannelse |
Arbejdslivsstudier *
|
Aktivitetstype |
Praktik
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig et projektorienteret praktikforløb, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for evt. andre studieaktiviteter og deres eksamen. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke studieaktiviteter du vælger. Særligt for projektorienteret praktikforløb gælder det, at du skal have godkendt forløbet inden det starter. [Du kan læse mere omkring godkendelsesprocessen her]( https://intra.ruc.dk/index.php?id=43596 ””). Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for study activities, please be aware of potential conflicts between teaching schedule and exam dates. The planning of study activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which activities you choose. Please be aware of the approval requirements for a project-oriented internship. [You can read more about the approval process here] (https://intra.ruc.dk/nc/en/students/student-hub/student-hub/ruc-studie-og-karrierevejledning/internship/project-oriented-internship/). |
Uddybende beskrivelse |
Det er en forudsætning for godkendelse af praktik som del af Arbejdslivsstudier, at der er et klart arbejdslivsperspektiv i praktikken. Se nærmere i Studieordningen og kontakt gerne praktikansvarlig på Arbejdslivsstudier. Når du overvejer en praktik er det derfor vigtigt, at du gør dig klart, hvordan du fastholder et arbejdslivsperspektiv i din praktik. Det er legitimt, at praktikken indeholder elementer, der ikke har en klar arbejdslivsvinkel, men vær opmærksom på, at din praktik ikke bliver helt spist op af arbejdsopgaver, der er svære at inddrage som arbejdslivsrelevante. Erfaringen er, at det er svært at få skrevet den praktikrapport, som er studiedelen af praktikken, hvis man ikke har gjort sig klart, hvordan arbejdslivsperspektivet fastholdes – og det kan godt blive udfordret af de løbende opgaver. Du kan finde langt de fleste informationer du har brug for i dette link. https://intra.ruc.dk/for-studerende/student-hub/student-hub-sys-foldere/ruc-studie-og-karrierevejledning/praktik/projektorienteret-praktikforloeb/ Der afholdes fælles RUC arrangementer med informationer og inspiration. |
Projektforløbet |
Du vil blive tilknyttet en praktikvejleder. Forløbet aftales med vejleder; om muligt tilrettelægges forløbet som klyngevejledning. Vejledningsforløbet vil typisk bestå af tre vejledningsmøder: Et indledende til at igangsætte arbejdet med praktikrapporten, et midtvejsmøde med opsamling på fokus, teoretiske perspektiver og refleksioner ifht. praktikken og praktikrapporten, og et møde i den sidste del af forløbet, hvor der diskuteres et rapportudkast. Arbejdet med rapporten: Det er krævende at udarbejde praktikrapporten. Dels kan det være tidspresset både at indgå i arbejdsopgaver på praktikstedet og skrive praktikrapport. Dels er det krævende at oversætte den praktiske erfaring fra praktikken i teoretisk informerede analyser. Nogle måder at få det til at glide nemmere kan være at aftale med praktikstedet, at du i starten bruger ½ dag om ugen på rapporten og i de sidste måneder 1 dag, samt om muligt at du op til aflevering kan få frigjort 1 uge til at skrive. Før fra dag ét logbog over dine observationer over praktikken og over, hvad der kan være et egnet fokus for rapporten. Gør det løbende. De ting du undrer dig over i starten af praktikken kan være selvfølgeligheder til sidst, men kan være et godt afsæt for rapporten. Reflekter løbende - gerne i din logbog - over samspillet mellem praktikken og teoretiske perspektiver du har mødt på Arbejdslivsstudier. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Praktikken er inkl. både praktikophold og praktikrapport berammet til 15 ECTS-point hvilket svarer til en forventet studenterarbejdsindsats på 375-450 timer. Heraf er det forventningen at 25-35% af tiden bruges på praktikrapporten. |
Pensum |
Selvvalgt med støtte fra vejleder |
Evaluering- og feedback former |
Feedback til de studerende sikres løbende via vejledning, peer-feedback fra medstuderende, samt gennem eksamen. Herudover evalueres alle uddannelseselementer på Arbejdslivsstudier i en treårig evalueringsturnus. Resultatet af evalueringen diskuteres i studienævnet og i arbejdslivsforum og offentliggøres. Bemærkninger angående tilrettelæggelse og indhold af uddannelseselementer kan desuden altid sendes til studielederen. |
Studieleder/faglig koordinator |
Peter Hagedorn-Rasmussen (peterhag@ruc.dk)
|
Eksamensadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Sidsel Lond Grosen (sgrosen@ruc.dk)
|
ECTS |
15
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Praktikken skal give den studerende mulighed for at afprøve sin faglige profil og kvalificere sine jobmuligheder. Praktikforløbet skal give den studerende mulighed for at opnå praktiske erfaringer med at arbejde professionelt med problemstillinger inden for Arbejdslivsstudiers fagfelt og reflektere over sammenhængen mellem fagets teori og praksis. |
Type |
Projektorienteret praktik |
Undervisnings- og arbejdsform |
Som hovedregel skaffer den studerende selv et praktiksted. Alle studerende tildeles en praktikvejleder. Der afholdes et formøde med vejleder. Vejlederen er behjælpelig med at indgå de nødvendige aftaler med praktikstedet, herunder en skriftlig gensidig praktikaftale, som også vejlederen skal underskrive. Vejlederen skal vurdere at praktikstedet, og de funktioner den studerende skal varetage under praktikken, er af en sådan karakter, at den studerendes læring og kompetenceudvikling sikres. Praktikvejlederen bidrager til at den studerende etablerer et akademisk fagligt fundament, gennemfører en vidensproduktion i forbindelse med praktikken, og sammenfatter praktikerfaringerne og den etablerede viden i en praktikopgave. Praktikopgaven har karakter af en almindelig projektopgave, i hvilken der indgår case-baseret viden, hvor casen i dette tilfælde er praktikstedets organisation og/eller de opgaver praktikanten løser. Praktikstedet kan evt. også bidrage til vejledningen af den studerende. |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af en praktikprojektrapport.
Prøven starter med et oplæg om de opgaver, der er varetaget i praktikforløbet,og de vigtige læringselementer i praktikken. Oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed på op til 5 min. Oplægget efterfølges af en samtale mellem den studerende og bedømmerne med udgangspunkt i praktikprojektrapporten. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for praktikprojektrapportens fagområde(r). Praktikprojektrapporten skal være på 24.000-60.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Eksaminationstid inkl. votering: 30 minutter. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af praktikprojektrapporten og den mundtlige præstation. Stave- og formuleringsevnen i praktikprojektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle. Bedømmelse: Bestået / Ikke bestået. Censur: Intern medbedømmer. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 12/04/2021 |