PDF til print    Find kalender

Problemorienteret formidlingsprojekt

Semester
E2021
Uddannelse
Socialvidenskab *
Aktivitetstype
Kandidatprojekt
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside.

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Uddybende beskrivelse

Formidlingsprojektet er en projektform der i tillæg til det traditionelle PPL-baserede RUC-projekt sigter på, at give de studerende grundlæggende formidlingsmæssige kompetencer.

Grundideen er, at hvad enten de studerende kommer med RUC baggrund og er skolet i PPL projekter eller med en anden bachelor har de studerende gjort sig en række erfaringer med projekter og akademisk skrivning.

I formidlingsprojektet tages det næste skridt i retning af at træne de studerende i formidling af akademisk og forskningsmæssigt arbejde til andre ikke forskningsmæssige målgrupper gennem det at opdyrke kendskabet til en række forskellige formidlingsmæssige genre.

Det handler således om, at oven på det vel gennemførte projekt, at kunne formidle de faglige og forskningsmæssige indsigter der er opnået gennem dette projekt til en række forskellige målgrupper.

Det kan være den bredere fagligt interesserede offentlighed, det kan være ledere, beslutningstagere eller politikere i den private eller offentlige sektor eller det kan være specifikke grupper af brugere af services eller serviceydelser for at nævne nogen få eksempler.

Dette gøres ved, at det problemorienterede formidlingsprojekt er delt op i to dele en projektdel og en formidlingsdel. I projektdelen udarbejdes et ’almindeligt’ PPL-baseret projekt der forholder sig til de teoretiske, metodiske og analytiske aspekter mm. af projektarbejdet, men på mindre plads således at de studerende trænes i at skrive kortere og mere præcist.

Formidlings delen består, afhængigt af projektgruppen størrelse, af 2-3 formidlings dele (se nedenfor) der sigter på at introducere og træne de studerende i forskellige formidlings genre f.eks. et notat/ledelsesinformation, projektansøgninger, formidlingsartikel/kronik etc.

Vejledningsmæssigt er formidlingsprojektet baseret på strukturerede vejledningsforløb der veksler mellem klyngevejledning og individuelle vejledninger i kombination med et formidlingsseminar.

Klyngevejledningssessionerne tilrettelægges med fokus på at understøtte såvel analytisk tænkning, med udgangspunkt i udvalgte teorier og metoder, som formidlings og peerfeedback færdigheder.

Formålet er at træne de studerende, i at kunne give og modtage fagligt begrundet feedback i forhold til valg af problemstilling, sammenhæng mellem problemformulering, valg af metode, teori, begrebsarbejde og analytiske pointer og konklusioner.

Vejledning i anvendelse af kvantitative metoder i projekter og specialer

Der er hjælp at få, hvis du/din gruppe gerne vil belyse en problemstilling med kvantitative data og analyser, og jeres vejleder ikke har mulighed for at hjælpe jer med dette. Vi afholder en workshop, hvor en gruppe forskere fortæller om, hvordan man kan arbejde med kvantitative data i et projekt/speciale. Fokus for workshoppen er at give jer et overblik over offentligt tilgængelige data-sæt indenfor forskellige fagområder og de muligheder I har, hvis I gerne vil indsamle data selv. Vi forudsætter, at deltagerne har taget grundkursus i kvantitative metoder (BK8, Praktisk Statistik eller tilsvarende).

Workshoppen afholdes onsdag d. 29. september fra kl. 12:15-14:00 i lokale 25.2-005

Efter workshoppen har I mulighed for at booke tid hos en erfaren studerende, Trine Cosmus Nobel, som kan støtte jer i processen omkring download og klargøring af data, analyser og tolkning. Dette er også en mulighed selvom man ikke har deltaget i workshoppen. Skriv til nobel@ruc.dk og aftal en tid. Skulle der være forhold, som I har brug for ekstra støtte til, så bliver I henvist til en relevant forsker.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

15 ECTS

  • 1 ECTS svarer til ca. 28 arbejdstimer dvs. projektet er berammet til ca. 11 ugers fuldtidsarbejde.
Pensum

Det vejledende omfang af litteraturgrundlaget er 1000 sider, som udvælges af de studerende i gruppen i samarbejde med vejleder.

Evaluering- og feedback former

Vejledning, workshops, klynger, peerfeddback og mundtlig eksamen

Eksamensadministration
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
ECTS
15
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Færdigheder og kompetencer til i at identificere en relevant socialvidenskabelig problemstilling med afsæt i forskningsbaseret viden. Samt forståelse af og refleksion over egen projektundersøgelses placering i et bredere fagligt felt

  • Færdigheder og kompetencer til at designe og gennemføre projektundersøgelse for at belyse en problemstilling og forholde sig kritisk til frembringelsen af forskningsbaseret viden

  • Færdigheder og kompetencer til at anvende og mestre videnskabelige teorier og metoder, og empiri under arbejdet med en afgrænset, faglig og relevantproblemstilling

  • Færdigheder og kompetencer til at analysere, diskutere, argumentere, reflektere og vurdere på et videnskabeligt grundlag

  • Færdigheder og kompetence til i at forholde sig refleksivt og kritisk til, samt vælge kilder, litteratur, teori og metoder

  • Viden om og færdigheder til at reflektere over kommunikationssituationen som formidlingsproduktet indgår i. Hvilken situation (hvor og hvornår) befinder målgruppen sig i, når den møder produktet?

  • Viden om og færdigheder til at reflektere over målgruppens informationsbehov. Hvem er målgruppen? Hvad har målgruppen brug for at vide om emnet?

  • Viden om og færdigheder til at reflektere over formidlingsproduktet. Hvad er budskabet? Hvilken effekt skal produktet have hos målgruppen?

  • Kompetencer i at formidle større skriftlige arbejder på et i det væsentlige korrekt dansk, med en klar og overskuelig fremstillingen såvel som til at anvende og angive kilde- og litteraturhenvisning i overensstemmelse med god forskningsmæssig praksis

  • Kompetence i at identificere og tage ansvar for egen faglige og formidlingsorienterede udvikling, samt at give og modtage feedback på eget og andres faglige produkt

Overordnet indhold

Studienævnet fastsætter hvert semester et antal emner, som de studerende vælger at skrive projekt inden for. Emnerne kunne fx være ulighed, magt, velfærdsstatens forandring, marginalisering, kønsmagt og mangfoldighed, arbejdsmarkedet, byen, sociale bevægelser osv. Studerende kan kun skrive projekt med andre studerende, der har valgt samme emne.

Type

Projekt

Undervisnings- og arbejdsform

Det endelige formidlingsprojekt består af en projektdel og en formidlingsdel. Projektdelen skal på baggrund af en fagligt begrundet problemformulering inden for det socialvidenskabelige område indeholde følgende elementer: et executive summary/resumé på dansk eller engelsk, et overblik over den videnskabelige litteratur af relevans for problemstillingen, en kritisk redegørelse for den anvendte teori, herunder begrundelse for valg af teori, en redegørelse for valg af metode og empiri, herunder vurdering af metodernes styrke/svaghed i forhold til det undersøgte problemstilling, en selvstændig analyse, der belyser problemstillingen samt en konklusion der, sammenfatter resultaterne af analysen og diskutere dens biddrag i forhold til eksisterende viden på området. Formidlingsdelen består af to formidlingsdele. Gruppen vælger selv hvilke to blandt de følgende muligheder:

En forskningsformidlende artikel. Artiklen skal være henvendt til samfundsvidenskabelige kandidater og studerende, eller til andre med interesse for analyse af socialvidenskabelige og samfundsvidenskabelige forhold, men som ikke er specialister/fagfæller. Artiklen skal formidle en socialvidenskabelig problemstilling, som projektet har behandlet. Artiklen kan tillige formidle væsentlige resultater og konklusioner som projektet er kommet frem til eller som er relevante at perspektivere til.

Et notat. Notatet skal være henvendt til en person eller en organisation med formaliseret beslutningskompetence (f.eks. en/et minister/departementschef/ministerium, leder/direktør i f.eks. virksomhed/NGO/styrelse/region eller kommune mm.) eller med væsentlig uformel indflydelse (f.eks. en etableret interesseorganisation eller en tænketank). Notatet skal have en forside, der opsummerer notatet, herunder baggrunden for notatet og dets indstilling/anbefaling. Notatet skal beskrive en socialvidenskabelig problemstilling, som projektet har behandlet, og give en begrundelse for og belyse konsekvenserne af notatets indstilling/anbefaling.

Et projektforslag. Projektforslaget skal være udformet som en ansøgning henvendt til en pulje, fond, offentlig institution eller lignende inden for det socialvidenskabelige genstandsfelt. Projektansøgningen skal skitsere et handlingsorienteret projekt, der sigter mod at adressere en given problematik, der er blevet behandlet eller berørt i projektet, eller som projektets resultater og konklusioner lægger op til at behandle/undersøge/intervenerer i el.lign. via et konkret projekt. Projektansøgningen skal indeholde og kort skitsere: Titel, ansøger(e), projekt ide, projektets formål tilsigtede resultater, beskrivelse af baggrund/motivation/problemstillig, eventuelle samarbejdspartnere, projektets målgruppe(r), succeskriterier/potentielle effekt(er), projektets økonomi og projektplan inklusiv tidsplan og milepæle.

En digital formidlingsproduktion. Den digitale formidlingsproduktionen kan f.eks. udarbejdes på to måder som A (Tekstbaseret): en digital folder/brochure, et nyhedsbrev, en hjemmeside, et presse-kit, en social mediekampagne eller som B (Audio/video): en podcast eller video el.lign. Den digitale formidlingsproduktion skal være henvendt til præciseret målgruppe. Dette vil typisk være samfundsvidenskabelige kandidater og studerende, fagprofessionelle eller andre med interesse for analyse af socialvidenskabelige forhold inden for det givne problemfelt som projektet har berørt. Til den skriftlige digitale formidlingsproduktion skal vedlægges en kort beskrivelse af den digitale formidlingsproduktion. Beskrivelsen skal som minimum indeholde beskrivelse af de institutionelle/organisatoriske/kontekstmæssige rammer materialet er udarbejdet i relation til (må gerne være et konstrueret eksempel og må meget gerne indeholde f.eks. logoer eller design mv.), et kortfattet resume, kontaktinformation, samt produktionsdato. Formålet og målgruppen for formidlingsproduktionen skal desuden fremgå klart. Formidlingsproduktionen bør endvidere indeholde links til anden relevant information/baggrundsrapporten mv. såfremt denne findes digitalt. Formidlingsproduktioner vil typisk også indeholde billeder, illustrationer, QR koder mv. Vælges den audio/videomæssige digitale formidlingsproduktion skal der vedlægges en kort formålsbeskrivelse og begrundelse af de valg, der er truffet, i forhold til produktionen, herunder målgruppe, valg af fokus, forventet effekt mv., og en kort introduktion af produktionen møntet på målgruppen. Længden på indslaget bør ikke overstige 10 minutter.

Prøveform
Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.

Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport samt supplerende materiale. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. Hvert individuelt oplæg har en varighed på op til 3 min. De individuelle oplæg efterfølges af en samtale mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.

Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for både projektrapporten og de to formidlingsprodukter mht. de teoretiske, metodiske, empiriske og formidlingsmæssige perspektiver, som er relevante for projektet.

Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapporten, de to formidlingsprodukter og den enkelte studerendes mundtlige præsentation og den enkelte studerendes mundtlige præstation.

Grupperne kan bestå af 2-6 studerende.

Projektrapporten skal for:
- 2 studerende have et omfang på 81.600-110.400 tegn inkl. mellemrum.
- 3 studerende have et omfang på 81.600-110.400 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 81.600-122.400 tegn inkl. mellemrum.
- 5 studerende have et omfang på 91.200-122.400 tegn inkl. mellemrum.
- 6 studerende have et omfang på 91.200-122.400 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.



Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 2 studerende 60 minutter.
Ved 3 studerende 75 minutter.
Ved 4 studerende 90 minutter.
Ved 5 studerende 105 minutter.
Ved 6 studerende 120 minutter.

Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle

Bedømmelse: 7-trinsskala.
Censur: Intern medbedømmer.
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U40230
Sidst ændret 02/07/2021

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: Klynge v. Lise Lotte Hansen Find kalender (Klynge v. Lise Lotte Hansen) PDF til print (Klynge v. Lise Lotte Hansen)

Torsdag 30-09-2021 12:15 - 30-09-2021 16:00 i uge 39
Problemorienteret formidlingsprojekt - klynge v. Lise Lotte Hansen (SV)

Onsdag 27-10-2021 09:15 - 27-10-2021 13:00 i uge 43
Problemorienteret formidlingsprojekt - klynge v. Lise Lotte Hansen (SV)

Vis kursusgange for Hold: Fælles Find kalender (Fælles) PDF til print (Fælles)

Onsdag 01-09-2021 08:15 - 01-09-2021 12:00 i uge 35
Problemorienteret formidlingsprojekt - Intro til projektskrivning for ikke-RUC'ere (PF, POL, SV)

Torsdag 02-09-2021 08:15 - 02-09-2021 18:00 i uge 35
Problemorienteret formidlingsprojekt - Projektdannelse (SV)

Fredag 03-09-2021 08:15 - 03-09-2021 18:00 i uge 35
Problemorienteret formidlingsprojekt - Projektdannelse (SV)

Torsdag 04-11-2021 12:15 - 04-11-2021 16:00 i uge 44
Problemorienteret formidlingsprojekt - Formidlingsseminar (PF, POL, SV)

Mandag 20-12-2021 10:00 - 20-12-2021 10:00 i uge 51
Problemorienteret formidlingsprojekt - Projektaflevering (SV)

Mandag 03-01-2022 08:15 - Mandag 31-01-2022 18:15 i uge 01 til uge 05
Problemorienteret formidlingsprojekt - Mundtlig prøve (SV)

Tirsdag 01-02-2022 08:15 - Mandag 28-02-2022 18:15 i uge 05 til uge 09
Problemorienteret formidlingsprojekt - Mundtlig omprøve (SV)