Semester |
E2021
|
Uddannelse |
Virksomhedsledelse *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Uddybende beskrivelse |
Gennem kurset opnår den studerende en kritisk indsigt i og forståelse af strategisk ledelse, herunder hvorledes virksomheder gennem planlægning og organisering af strategiprocesser handler i et strategisk samspil med deres omgivelser. Gennem de senere årtier har spørgsmål om virksomhedens legitimitet, etik og samfundsansvar bevæget sig fra periferien til i dag at stå som centrale problemfelter af eksistentiel betydning for virksomheden. Med ’legitimitet’ menes i bred forstand, at noget gælder som socialt acceptabelt. Kurset har derfor til formål at give de studerende et overblik over perspektiver på strategisk og ansvarsfuld ledelse, samt relevante analyseredskaber, for derigennem at sætte dem i stand til at analysere konkrete virksomheder og problemer, og udarbejde strategiske tiltag, som er legitime, etiske og ansvarlige. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
10 ECTS Undervisning : 40 timer Undervisningsforberedelse og læsning: 130 Hours Eksamen inklusiv forberedelse: 100 timer Total arbejdsindsats: 270 timer |
Pensum |
Studerende introduceres til det strategiske genstandsfelt, til hvorledes CSR og bæredygtighed kan tænkes ind i forretningsstrategien, samt hvordan det tænkes ind i koncernstrategien. |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig | |
ECTS |
10
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Gennem kurset opnår den studerende en kritisk indsigt i og forståelse af strategisk ledelse, herunder hvorledes virksomheder gennem planlægning og organisering af strategiprocesser handler i et strategisk samspil med deres omgivelser. Gennem de senere årtier har spørgsmål om virksomhedens legitimitet, etik og samfundsansvar bevæget sig fra periferien til i dag at stå som centrale problemfelter af eksistentiel betydning for virksomheden. Med ’legitimitet’ menes i bred forstand, at noget gælder som socialt acceptabelt. Kurset har derfor til formål at give de studerende et overblik over perspektiver på strategisk og ansvarsfuld ledelse, samt relevante analyseredskaber, for derigennem at sætte dem i stand til at analysere konkrete virksomheder og problemer, og udarbejde strategiske tiltag, som er legitime, etiske og ansvarlige. |
Type |
Valgfrit kursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Der af holdes et antal forelæsninger. I forbindelse med forelæsningerne indgår et antal øvelser. |
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig. Opgaven skal tage udgangspunkt i pensum.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 19.200-24.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 21 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 03/05/2021 |