Semester |
E2021
|
Uddannelse |
Psykologi *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
5 undervisningsgange. Samlet forventet arbejdsindsats: 135 timer. Undervisning pr. gang: 3,75 timer. Forberedelsestid pr. gang: 16 timer. Eksamen: 36,5 timer. |
Pensum |
Der indgår tekster på dansk og engelsk på omkring 500 sider. Titler på litteratur findes på de enkelte kursusgange. |
Evaluering- og feedback former |
Fokusgruppebaseret evaluering ved kursusafslutning - jf. evalueringspraksis på psykologi. Løbende feedback på mundtlige oplæg samt klynges arbejde undervejs. |
Eksamensadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Jytte Bang (jyba@ruc.dk)
|
ECTS |
5
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Dette kursus giver en bred indføring i centrale problemstillinger, teorier og metoder og disses muligheder og begrænsninger på det arbejds- og organisationspsykologiske område. Det er en grundlæggende tanke bag kurset, at arbejds- og organisationspsykologien udspringer af problemstillinger og opgaver, der stiller sig eller presser sig på, i menneskers liv sammen i forskellige arbejdspsykologiske og organisatoriske sammenhænge. Kurset indeholder derfor en vifte af forskellige teoretiske perspektiver og traditioner, samt et overblik over feltets teoriudvikling og nogle af de centrale brud og opgør, der muliggør en fokusering på psykologien i menneskers arbejdsliv. De præsenterede teoretiske bud vurderer relationen mellem subjektive dimensioner og omverdensrelationer forskelligt, og netop sådanne forskelle i grundantagelser får konsekvenser for forståelsen af arbejds- og organisationspsykologiens historiske og samfundsmæssige baggrund, samt dens forskellige artikuleringer og "svar" på problemstillinger og opgaver, bl.a. via diskussioner af empirisk forskning. Det gennemgående sigte med kurset er at skærpe de studerendes muligheder for at kvalificere og begrunde deres valg af teoretiske tilgange i forhold til forskellige problemstillinger i relation til semesterets samlede tema om arbejde, læring, teknologi og institutioner. Kurset beskæftiger sig med følgende perspektiver på arbejds-, og organisationspsykologi: • Identitet og sociale orienteringer i arbejdslivet • Psykisk arbejdsmiljø • Interesser, ledelse og konfliktualitet • Kønsperspektiver i arbejdslivet • Magt og subjektivering • Samfund, organisation og institution • Politik, demokrati og faglige organiseringer |
Type |
Obligatorisk kursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Hver kursusgang består af en forelæsning med dertilhørende undervisning i hold. På holdene arbejdes der i dybden med forståelse og kritiske diskussioner af semesterets litteratur. De studerende får på holdene vejledning i at tage aktivt del i planlæggelsen og ledelsen af de enkelte undervisningsgange. På holdene er der gruppearbejde, øvelser, studenterpræsentationer (mundtlige og skriftlige), peer-feedback og diskussioner. De studerende skal under kurset afholde et eller flere mundtlige diskussionsoplæg på udvalgte kursusgange. Det mundtlige oplæg skal være ledsaget af et mindre skriftligt diskussionsoplæg, der knytter sig til den pågældende kursusgangs tekster og problemstillinger. |
Prøveform |
Individuel mundtlig prøve med udgangspunkt i synopsis evt. udarbejdet af en gruppe.
Den studerende starter prøven med en kort præsentation, hvorefter prøven foregår som en samtale Der kan ved prøven spørges ind til hele pensum. Hvis man vælger at arbejde i gruppe, må gruppen bestå af 2-6 studerende. Det skriftlige produkt skal for: - 1 studerende have et omfang på 9.600-11.400 tegn inkl. mellemrum. - 2 studerende have et omfang på 9.600-11.400 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 12.000-14.400 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 12.000-14.400 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 16.800-19.200 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 16.800-19.200 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering: 20 minutter. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve.. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Tilladte hjælpemidler til prøven: Alle. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Ekstern censor. |
Omprøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 26.400-31.200 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 5 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Ekstern censor. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 02/03/2021 |