Semester |
E2021
|
Uddannelse |
Psykologi *
|
Aktivitetstype |
Kandidatprojekt
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Uddybende beskrivelse |
Link til information om semesterstart og gruppedannelse: https://study.ruc.dk/class/view/25490 Deltagerstyrede grupper á 2 – 6 studerende understøttes af et struktureret projektudviklings- og gruppedannelsesforløb og projektvejledning |
Projektforløbet |
Projektet har en række Projektudviklingsseminarer
|
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Arbejdsindsats: 15 ECTS Samlede forventede arbejdsindsats pr. studerende: 405 timer Mange af aktiviteternes normering afhænger af gruppestørrelse - følgende er udregnet ved eks. med 3 studerende: Samlede forventede arbejdsindsats: 1215 timer Projekt arbejde, rapportering, forberedelse, koordinering mv.: 1186 timer Vejledning: 5,25 timer Projektudvikling og gruppedannelse: 20,25 timer Intern evaluering: 2 timer Eksamen: 1,25 timer Løbende evaluering sker som en del af vejledning |
Pensum |
Projektlitteraturen diskuteres løbende med vejleder |
Evaluering- og feedback former |
Projektforløbet evalueres løbende med gensidig feedback mellem studerende og vejleder. Intern evaluering med peer- og vejlederfeedback. Enkeltvis og/eller gruppefeedback som afslutning på eksamen. Spørgeskemabaseret evaluering efter projektaflevering - følgende evalueringspraksis på psykologi. |
Studieleder/faglig koordinator |
Maja Røn-Larsen (mrl@ruc.dk)
|
Eksamensadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Jytte Bang (jyba@ruc.dk)
|
ECTS |
15
|
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen |
Som forudsætning for at deltage i prøven skal den studerende have deltaget i intern evaluering. Ved den interne evaluering får projektgruppen gennem gensidig konstruktiv og kritisk diskussion med en opponentgruppe og anden vejleder mulighed for at kvalificere projektets samlede design, problemformulering og besvarelse af denne. Til den interne evaluering fremsendes en projektbeskrivelse, der skal have et omfang på minimum 9.600 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 14.400 antal tegn inkl. mellemrum samt et udkast til den individuelle studerendes studieforløbsbeskrivelse. Projektbeskrivelsen fremsendes til opponentgruppe og -vejleder senest en uge inden den interne evaluering. Mundtlig feedback forberedes til opponentgruppen. Studerende, der ikke deltager i den interne evaluering f.eks. pga. sygdom eller lignende, skal i stedet aflevere en skriftlig feedback af opponentgruppens projekt-beskrivelse til opponentgruppen og egen vejleder. Den skriftlige feedback skal være på minimum 2.400 antal tegn inkl. mellemrum, og må have et omfang på maksimalt 4.800 antal tegn inkl. mellemrum. Den skriftlige feedback afleveres til opponentgruppe og –vejleder senest en uge efter afholdt intern evaluering. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
I projektarbejdet skal den studerende arbejde ud fra en selvvalgt problemstilling, der forholder sig til udvikling af teori og praksis i relation til menneskers samfundsmæssige liv i hverdags- og/eller arbejdslivet. Den studerende skal reflektere problemstillingen ud fra hverdags- og/eller arbejdslivsrelaterede psykologiske teorier og metoder under inddragelse af egen eller andres empiri. Den studerende skal tilegne sig et indgående kendskab til de psykologiske teorier og metoder, der er relevante for den selvvalgte problemstilling. I projektet kan inddrages andre videnskabelige områder, der kan perspektivere den valgte problemstilling. Projektarbejdet afsluttes med udfærdigelse af en projektopgave. |
Type |
Projekt |
Undervisnings- og arbejdsform |
Gruppearbejde og projektvejledning. Der arbejdes problemorienteret i deltagerstyrede grupper. Dannelsen af projektgrupper foregår som en del af det af studiet arrangerede projektdannelsesforløb, hvor der dannes grupper og arbejdes med at kvalificere projektideer. Projektarbejdet understøttes udover projektdannelsesforløbet af projektvejledning, refleksion og konstruktiv kritisk diskussion i og mellem grupper. |
Prøveform |
Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.
Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport samt de vedlagte individuelle studieforløbsbeskrivelser. Hver enkelt studieforløbsbeskrivelse skal være på 4.800-7.200 tegn inkl. mellemrum. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed på op til 5 min. De individuelle oplæg efterfølges af en samtale mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for det faglige område, der relaterer til projektrapportens faglige område. Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapport samt de vedlagte individuelle studieforløbsbeskrivelser og den enkelte studerendes mundtlige præstation. Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 64.800-81.600 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 108.000-122.400 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 141.600-163.200 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 177.600-204.000 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 177.600-204.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 eksaminander 60 minutter. Ved 3 eksaminander 75 minutter. Ved 4 eksaminander 90 minutter. Ved 5 eksaminander 105 minutter. Ved 6 eksaminander 120 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Intern medbedømmer. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 26/08/2021 |