PDF til print    Find kalender

Projekt: Psykologien i relation til arbejde, læring og institutioner

Semester
E2021
Uddannelse
Psykologi *
Aktivitetstype
Kandidatprojekt
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage.

When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose.

Uddybende beskrivelse

Link til information om semesterstart og gruppedannelse: https://study.ruc.dk/class/view/25490

Deltagerstyrede grupper á 2 – 6 studerende understøttes af et struktureret projektudviklings- og gruppedannelsesforløb og projektvejledning

Projektforløbet

Projektet har en række Projektudviklingsseminarer

  1. Projektseminar: Problemformulering, problemfelt, problemstilling. (psykologiske problemstillinger)

  2. Projektseminar: Projektdesign; metode, og empiriindsamling - og sammenhængen! (Psykologiske forskningsmetoder og projektdesign)

  3. Projektseminar: Analysestrategi, stringens og rød tråd, evt. refleksioner over studieforløbsbeskrivelse (psykologiske analysestrategier)

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Arbejdsindsats: 15 ECTS Samlede forventede arbejdsindsats pr. studerende: 405 timer

Mange af aktiviteternes normering afhænger af gruppestørrelse - følgende er udregnet ved eks. med 3 studerende:

Samlede forventede arbejdsindsats: 1215 timer

Projekt arbejde, rapportering, forberedelse, koordinering mv.: 1186 timer

Vejledning: 5,25 timer

Projektudvikling og gruppedannelse: 20,25 timer

Intern evaluering: 2 timer Eksamen: 1,25 timer

Løbende evaluering sker som en del af vejledning

Pensum

Projektlitteraturen diskuteres løbende med vejleder

Evaluering- og feedback former

Projektforløbet evalueres løbende med gensidig feedback mellem studerende og vejleder. Intern evaluering med peer- og vejlederfeedback. Enkeltvis og/eller gruppefeedback som afslutning på eksamen. Spørgeskemabaseret evaluering efter projektaflevering - følgende evalueringspraksis på psykologi.

Studieleder/faglig koordinator
Maja Røn-Larsen (mrl@ruc.dk)
Eksamensadministration
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Jytte Bang (jyba@ruc.dk)
ECTS
15
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen

Som forudsætning for at deltage i prøven skal den studerende have deltaget i intern evaluering. Ved den interne evaluering får projektgruppen gennem gensidig konstruktiv og kritisk diskussion med en opponentgruppe og anden vejleder mulighed for at kvalificere projektets samlede design, problemformulering og besvarelse af denne. Til den interne evaluering fremsendes en projektbeskrivelse, der skal have et omfang på minimum 9.600 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 14.400 antal tegn inkl. mellemrum samt et udkast til den individuelle studerendes studieforløbsbeskrivelse. Projektbeskrivelsen fremsendes til opponentgruppe og -vejleder senest en uge inden den interne evaluering. Mundtlig feedback forberedes til opponentgruppen.

Studerende, der ikke deltager i den interne evaluering f.eks. pga. sygdom eller lignende, skal i stedet aflevere en skriftlig feedback af opponentgruppens projekt-beskrivelse til opponentgruppen og egen vejleder. Den skriftlige feedback skal være på minimum 2.400 antal tegn inkl. mellemrum, og må have et omfang på maksimalt 4.800 antal tegn inkl. mellemrum. Den skriftlige feedback afleveres til opponentgruppe og –vejleder senest en uge efter afholdt intern evaluering.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Viden:

  • Kendskab til sammenhænge mellem de anvendte arbejds- og organisationspsykologiske og/eller pædagogisk-psykologiske og/eller teknologi-psykologiske teorier og metoder, samt til muligheder og begrænsninger ved disse i forhold til den valgte problemstilling inden for arbejde, læring, teknologi, institutioner eller øvrige fællesskabsformer.

  • Kendskab til videnskabsteoretiske diskussioner knyttet til den valgte problemstilling vedrørende arbejde, læring, teknologi, institutioner eller øvrige fællesskabsformer og de valgte teoretiske tilgange.

  • Færdigheder:

  • Selvstændig identificering og formulering af en problemstilling i relation til arbejde, læring, institutioner eller øvrige fællesskabsformer.

  • Identificering, vurdering og anvendelse af relevante kilder og litteratur til behandling af en problemstilling vedrørende arbejde, læring, teknologi, institutioner eller øvrige fællesskabsformer og argumentation for valg af den anvendte litteratur.

  • Belysning af en problemstilling ved hjælp af indhentet empiri eller gennem brug af andres empiri.

  • Analyse og behandling af en arbejds- og organisationspsykologisk og/eller pædagogisk-psykologisk og/eller teknologi-psykologisk(e) problemstilling(er), herunder valg mellem forskellige teoretiske forståelsesrammer og analysetilgange.

  • Gennemførsel af en selvstændig og kritisk diskussion af de anvendte teoretiske tilgange til arbejde, læring, teknologi, institutioner eller øvrige fællesskabsformer.

  • Formidling af viden og indsigt i relation til arbejde, læring, institutioner eller øvrige fællesskabsformer skriftligt, i en videnskabeligt struktureret rapport, og mundtligt.

  • Dragning af sammenhængende konklusion(er) på baggrund af den gennemførte analyse af den valgte problemstilling.

  • Perspektivering af konklusionen i forhold til dens psykologiske og/eller samfundsmæssige implikationer.

  • Kompetencer:

  • Håndtering af udviklingen af et selvstændigt projekt inden for arbejds- og organisationspsykologi og/eller pædagogisk psykologi og/eller teknologi-psykologi.

  • Styring af et projektforløb inden for arbejds- og organisationspsykologi og/eller pædagogisk psykologi, og/eller teknologi- psykologi i samarbejde med andre.

  • Tilrettelæggelse og gennemførsel af et komplekst projektforløb inden for arbejds- og organisationspsykologi og/eller pædagogisk psykologi og/eller teknologi/psykologi.

Overordnet indhold

I projektarbejdet skal den studerende arbejde ud fra en selvvalgt problemstilling, der forholder sig til udvikling af teori og praksis i relation til menneskers samfundsmæssige liv i hverdags- og/eller arbejdslivet.

Den studerende skal reflektere problemstillingen ud fra hverdags- og/eller arbejdslivsrelaterede psykologiske teorier og metoder under inddragelse af egen eller andres empiri.

Den studerende skal tilegne sig et indgående kendskab til de psykologiske teorier og metoder, der er relevante for den selvvalgte problemstilling. I projektet kan inddrages andre videnskabelige områder, der kan perspektivere den valgte problemstilling.

Projektarbejdet afsluttes med udfærdigelse af en projektopgave.

Type

Projekt

Undervisnings- og arbejdsform

Gruppearbejde og projektvejledning. Der arbejdes problemorienteret i deltagerstyrede grupper. Dannelsen af projektgrupper foregår som en del af det af studiet arrangerede projektdannelsesforløb, hvor der dannes grupper og arbejdes med at kvalificere projektideer. Projektarbejdet understøttes udover projektdannelsesforløbet af projektvejledning, refleksion og konstruktiv kritisk diskussion i og mellem grupper.

Prøveform
Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.

Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport samt de vedlagte individuelle studieforløbsbeskrivelser. Hver enkelt studieforløbsbeskrivelse skal være på 4.800-7.200 tegn inkl. mellemrum. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed på op til 5 min. De individuelle oplæg efterfølges af en samtale mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.

Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for det faglige område, der relaterer til projektrapportens faglige område.

Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapport samt de vedlagte individuelle studieforløbsbeskrivelser og den enkelte studerendes mundtlige præstation.

Grupperne kan bestå af 2-6 studerende.

Projektrapporten skal for:
- 2 studerende have et omfang på 64.800-81.600 tegn inkl. mellemrum.
- 3 studerende have et omfang på 108.000-122.400 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 141.600-163.200 tegn inkl. mellemrum.
- 5 studerende have et omfang på 177.600-204.000 tegn inkl. mellemrum.
- 6 studerende have et omfang på 177.600-204.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.



Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 2 eksaminander 60 minutter.
Ved 3 eksaminander 75 minutter.
Ved 4 eksaminander 90 minutter.
Ved 5 eksaminander 105 minutter.
Ved 6 eksaminander 120 minutter.

Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle

Bedømmelse: 7-trinsskala.
Censur: Intern medbedømmer.
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U40819
Sidst ændret 26/08/2021

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Mandag 27-09-2021 12:15 - 27-09-2021 18:00 i uge 39
Projekt i Psykologien i relation til arbejde, læring, teknologi og institutioner - Projektdannelse (PSYK)

Tirsdag 28-09-2021 12:15 - 28-09-2021 18:00 i uge 39
Projekt i Psykologien i relation til arbejde, læring, teknologi og institutioner - Projektdannelse (PSYK)

Fredag 08-10-2021 08:15 - 08-10-2021 12:00 i uge 40
Projekt i Psykologien i relation til arbejde, læring, teknologi og institutioner - Projektudviklingsseminar (PSYK)

Torsdag 21-10-2021 08:15 - 21-10-2021 12:00 i uge 42
Projekt i Psykologien i relation til arbejde, læring, teknologi og institutioner - Projektudviklingsseminar (PSYK)

Fredag 05-11-2021 10:00 - 05-11-2021 10:00 i uge 44
Projekt i Psykologien i relation til arbejde, læring, teknologi og institutioner - Aflevering af oplæg til intern evaluering (PSYK)

Mandag 15-11-2021 08:15 - 15-11-2021 18:00 i uge 46
Projekt i Psykologien i relation til arbejde, læring, teknologi og institutioner - Intern evaluering (PSYK)

Tirsdag 16-11-2021 08:15 - 16-11-2021 18:00 i uge 46
Projekt i Psykologien i relation til arbejde, læring, teknologi og institutioner - Intern evaluering (PSYK)

Onsdag 17-11-2021 08:15 - 17-11-2021 18:00 i uge 46
Projekt i Psykologien i relation til arbejde, læring, teknologi og institutioner - Intern evaluering (PSYK)

Torsdag 18-11-2021 08:15 - 18-11-2021 18:00 i uge 46
Projekt i Psykologien i relation til arbejde, læring, teknologi og institutioner - Intern evaluering (PSYK)

Fredag 19-11-2021 08:15 - 19-11-2021 12:00 i uge 46
Projekt i Psykologien i relation til arbejde, læring, teknologi og institutioner - Projektudviklingsseminar (PSYK)

Onsdag 05-01-2022 10:00 - 05-01-2022 10:00 i uge 01
Projekt i Psykologien i relation til arbejde, læring, teknologi og institutioner - Projektaflevering (PSYK)

Mandag 10-01-2022 08:15 - Mandag 31-01-2022 18:00 i uge 02 til uge 05
Projekt i Psykologien i relation til arbejde, læring, teknologi og institutioner - Mundtlig eksamensperiode (PSYK)

Tirsdag 01-02-2022 08:15 - Mandag 28-02-2022 18:00 i uge 05 til uge 09
Projekt i Psykologien i relation til arbejde, læring, teknologi og institutioner - Mundtlig reeksamensperiode (PSYK)