PDF til print    Find kalender

Pædagogisk psykologi

Semester
E2021
Uddannelse
Psykologi *
Aktivitetstype
Kandidatkursus
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage.

When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

6 undervisningsgange – hvoraf den første er en introduktionsgang uden forberedelse. Samlet forventet arbejdsindsats: 135 timer. Undervisning pr. gang: 3,75 timer. Forberedelsestid pr. gang: 18 timer. Eksamen: 22,5 timer.

Pensum

Der indgår tekster på dansk og engelsk på omkring 500 sider.

Evaluering- og feedback former

Fokusgruppebaseret evaluering ved kursusafslutning - jf. evalueringspraksis på psykologi. Løbende feedback på mundtlige oplæg samt klynges arbejde undervejs.

Eksamensadministration
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Jytte Bang (jyba@ruc.dk)
ECTS
5
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen

Aktiv, tilfredsstillende og regelmæssig deltagelse.

Ved aktiv, tilfredsstillende og regelmæssig deltagelse forstås:

Minimum fremmøde ved 80% af undervisningen. Den studerende afholder et eller flere mundtlige diskussionsoplæg på udvalgte kursusgange. Det mundtlige oplæg skal være ledsaget af et mindre skriftligt oplæg, der knytter sig til den pågældende kursusgangs tekster og problemstillinger.

Lever den studerende ikke op til aktiv, tilfredsstillende og regelmæssig deltagelse vil omprøve være et skriftligt refleksionsnotat der skal have et omfang på minimum 4.800 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 7.200 antal tegn inkl. mellemrum, for hver kursusgang den studerende ikke har været til stede.

Den studerende kan højst være fraværende 2 kursusgange og kan derfor maximalt aflevere 2 reflektionsnotater.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Viden:

  • Viden baseret på fremmeste internationale forskning om videnskabsteoretiske og teoretiske aspekter af den pædagogiske psykologis forståelse af læring.

  • Viden om udviklingen af pædagogisk psykologi som praksisfelt.

  • Kendskab til det videnskabsteoretiske grundlag for og de metodologiske implikationer i forhold til centrale pædagogisk psykologiske teorier om læring.

  • Færdigheder:

  • Identificering af forskelle og ligheder mellem forskellige teoretiske tilgange til læring inden for den pædagogiske psykologi.

  • Analyse af læringsmæssige problemstillinger og opstilling af nye løsningsmodeller.

  • Kritisk refleksion over videnskabsteoretiske og teoretiske aspekter af den pædagogiske psykologis forståelse af læring.

  • Formidling af forskningsbaseret pædagogisk-psykologisk viden om læring og diskussion af videnskabelige problemstillinger inden for området med både fagfæller og andre interessenter.

  • Kompetencer:

  • Planlægning og ledelse af faglige delelementer af læringsforløb med fokus på pædagogisk-psykologisk forståelse af læring som indvævet i sociale, kulturelle og institutionelle kontekster.

  • Medvirken til at opstille nye løsningsmodeller i dynamisk skiftende læringssituationer i sociale, kulturelle og institutionelle kontekster.

  • Selvstændig medvirken til at styre komplekse faglige og tværfaglige læringsforløb.

  • Medvirken til evaluering af komplekse og udviklingsorienterede pædagogisk-psykologiske læringsforløb.

Overordnet indhold

Kurset tager udgangspunkt i en fremstilling af den traditionelle pædagogiske psykologi og udfordrer den traditionelle forståelse af de pædagogisk psykologiske begreber. Den pædagogiske psykologi har med sit anvendelsesaspekt ikke en egentlig selvstændig teoriforankring, men må snarere siges at bygge på perspektiver og konsekvenser, som kan drages af såvel psykologiske teoridannelser som tilgrænsende faglige discipliner (f.eks. sociologi, antropologi, filosofi, pædagogik m.v.). På kurset præsenteres derfor forskellige klassiske og aktuelle bud på forståelse af læring. Disse bud vurderer relationen mellem subjektive dimensioner og omverdens relationer forskelligt, og netop sådanne forskelle i grundantagelser får konsekvenser for forståelsen af læring.

Kurset beskæftiger sig med følgende perspektiver på pædagogisk psykologi:

  • Læring, dannelse og socialisation
  • Læring i relation til udvikling og socialt samspil
  • Læring i kontekst
  • Progressive lærings- og organisationsformer
  • Magt, subjektivering og modstand mod læring
  • Læringsvanskeligheder
Type

Obligatorisk kursus

Undervisnings- og arbejdsform

Hver kursusgang består af en forelæsning med dertilhørende undervisning i klynger. I klyngerne arbejdes der i dybden med forståelse og kritiske diskussioner af semesterets litteratur. De studerende får i klyngerne vejledning i at tage aktivt del i planlæggelsen og ledelsen af de enkelte undervisningsgange. I klyngerne er der gruppearbejde, øvelser, studenterpræsentationer (mundtlige og skriftlige), peer feedback og diskussioner.

Prøveform
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.

Hjemmeopgaven skal have et omfang på minimum 9.600 og maksimum 14.400 antal tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 3 dage inkl. evt. weekend og helligdage.

Bedømmelse: Bestået / Ikke bestået.

Censur: Ingen.
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U41024
Sidst ændret 12/04/2021

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: Klynge 1 Find kalender (Klynge 1) PDF til print (Klynge 1)

Onsdag 01-09-2021 16:15 - 01-09-2021 18:00 i uge 35
Pædagogisk Psykologi - Klynge 1 (PSYK)

Mandag 06-09-2021 16:15 - 06-09-2021 18:00 i uge 36
Pædagogisk Psykologi - Klynge 1 (PSYK)

Torsdag 09-09-2021 10:15 - 09-09-2021 12:00 i uge 36
Pædagogisk Psykologi - Klynge 1 (PSYK)

Mandag 13-09-2021 14:15 - 13-09-2021 16:00 i uge 37
Pædagogisk Psykologi - Klynge 1 (PSYK)

Onsdag 15-09-2021 10:15 - 15-09-2021 12:00 i uge 37
Pædagogisk Psykologi - Klynge 1 (PSYK)

Mandag 20-09-2021 14:15 - 20-09-2021 16:00 i uge 38
Pædagogisk Psykologi - Klynge 1 (PSYK)

Vis kursusgange for Hold: Klynge 2 Find kalender (Klynge 2) PDF til print (Klynge 2)

Onsdag 01-09-2021 16:15 - 01-09-2021 18:00 i uge 35
Pædagogisk Psykologi - Klynge 2 (PSYK)

Mandag 06-09-2021 16:15 - 06-09-2021 18:00 i uge 36
Pædagogisk Psykologi - Klynge 2 (PSYK)

Torsdag 09-09-2021 10:15 - 09-09-2021 12:00 i uge 36
Pædagogisk Psykologi - Klynge 2 (PSYK)

Mandag 13-09-2021 14:15 - 13-09-2021 16:00 i uge 37
Pædagogisk Psykologi - Klynge 2 (PSYK)

Onsdag 15-09-2021 10:15 - 15-09-2021 12:00 i uge 37
Pædagogisk Psykologi - Klynge 2 (PSYK)

Mandag 20-09-2021 14:15 - 20-09-2021 16:00 i uge 38
Pædagogisk Psykologi - Klynge 2 (PSYK)

Vis kursusgange for Hold: Klynge 3 Find kalender (Klynge 3) PDF til print (Klynge 3)

Onsdag 01-09-2021 16:15 - 01-09-2021 18:00 i uge 35
Pædagogisk Psykologi - Klynge 3 (PSYK)

Mandag 06-09-2021 16:15 - 06-09-2021 18:00 i uge 36
Pædagogisk Psykologi - Klynge 3 (PSYK)

Torsdag 09-09-2021 10:15 - 09-09-2021 12:00 i uge 36
Pædagogisk Psykologi - Klynge 3 (PSYK)

Mandag 13-09-2021 14:15 - 13-09-2021 16:00 i uge 37
Pædagogisk Psykologi - Klynge 3 (PSYK)

Onsdag 15-09-2021 10:15 - 15-09-2021 12:00 i uge 37
Pædagogisk Psykologi - Klynge 3 (PSYK)

Mandag 20-09-2021 14:15 - 20-09-2021 16:00 i uge 38
Pædagogisk Psykologi - Klynge 3 (PSYK)

Vis kursusgange for Hold: Klynge 4 Find kalender (Klynge 4) PDF til print (Klynge 4)

Onsdag 01-09-2021 16:15 - 01-09-2021 18:00 i uge 35
Pædagogisk Psykologi - Klynge 4 (PSYK)

Mandag 06-09-2021 16:15 - 06-09-2021 18:00 i uge 36
Pædagogisk Psykologi - Klynge 4 (PSYK)

Torsdag 09-09-2021 10:15 - 09-09-2021 12:00 i uge 36
Pædagogisk Psykologi - Klynge 4 (PSYK)

Mandag 13-09-2021 14:15 - 13-09-2021 16:00 i uge 37
Pædagogisk Psykologi - Klynge 4 (PSYK)

Onsdag 15-09-2021 10:15 - 15-09-2021 12:00 i uge 37
Pædagogisk Psykologi - Klynge 4 (PSYK)

Mandag 20-09-2021 14:15 - 20-09-2021 16:00 i uge 38
Pædagogisk Psykologi - Klynge 4 (PSYK)

Vis kursusgange for Hold: Forelæsninger Find kalender (Forelæsninger) PDF til print (Forelæsninger)

Onsdag 01-09-2021 14:15 - 01-09-2021 16:00 i uge 35
Pædagogisk psykologi (PSYK)

Mandag 06-09-2021 14:15 - 06-09-2021 16:00 i uge 36
Pædagogisk psykologi (PSYK)

Torsdag 09-09-2021 08:15 - 09-09-2021 10:00 i uge 36
Pædagogisk psykologi (PSYK)

Mandag 13-09-2021 12:15 - 13-09-2021 14:00 i uge 37
Pædagogisk psykologi (PSYK)

Onsdag 15-09-2021 08:15 - 15-09-2021 10:00 i uge 37
Pædagogisk psykologi (PSYK)

Mandag 20-09-2021 12:15 - 20-09-2021 14:00 i uge 38
Pædagogisk psykologi (PSYK)

Mandag 20-09-2021 14:00 - 20-09-2021 14:00 i uge 38
Pædagogisk psykologi - Deadline for opfyldelse af forudsætningskrav (PSYK)

Tirsdag 21-09-2021 10:00 - Fredag 24-09-2021 10:00 i uge 38
Pædagogisk Psykologi - Skriftlig prøve (PSYK)

Tirsdag 30-11-2021 10:00 - 30-11-2021 10:00 i uge 48
Pædagogisk psykologi - Omprøve - forudsætningskrav (PSYK)

Mandag 10-01-2022 10:00 - Torsdag 13-01-2022 10:00 i uge 02
Pædagogisk psykologi - Skriftlig omprøve (PSYK)