PDF til print    Find kalender

3. semester projekt: Udvikling af teori og praksis i relation til menneskers samfundsmæssige liv

Semester
E2021
Uddannelse
Psykologi *
Aktivitetstype
Kandidatprojekt
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage.

When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose.

Uddybende beskrivelse

Link til information om semesterstart og gruppedannelse: http://study.ruc.dk/class/view/17898

Projektforløbet

Deltagerstyrede grupper á 2 – 6 studerende understøttes af et struktureret projektudviklings- og gruppedannelsesforløb og projektvejledning

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Arbejdsindsats: 15 ECTS Samlede forventede arbejdsindsats pr. studerende: 405 timer

Mange af aktiviteternes normering afhænger af gruppestørrelse - følgende er udregnet ved eks. med 3 studerende:

Samlede forventede arbejdsindsats: 1215 timer

Projekt arbejde, rapportering, forberedelse, koordinering mv.: 1186 timer

Vejledning: 5,25 timer

Projektudvikling og gruppedannelse: 20,25 timer

Intern evaluering: 2 timer Eksamen: 1,25 timer

Løbende evaluering sker som en del af vejledning

Pensum

Projektlitteraturen diskuteres løbende med vejleder

Evaluering- og feedback former

Projektforløbet evalueres løbende med gensidig feedback mellem studerende og vejleder. Intern evaluering med peer- og vejlederfeedback. Enkeltvis og/eller gruppefeedback som afslutning på eksamen. Spørgeskemabaseret evaluering efter projektaflevering - følgende evalueringspraksis på psykologi.

Studieleder/faglig koordinator
Maja Røn-Larsen (mrl@ruc.dk)
Eksamensadministration
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Charlotte Højholt (charh@ruc.dk)
ECTS
15
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen

Som forudsætning for at deltage i prøven skal den studerende have deltaget i intern evaluering. Ved den interne evaluering får projektgruppen gennem gensidig konstruktiv og kritisk diskussion med en opponentgruppe og anden vejleder mulighed for at kvalificere projektets samlede design, problemformulering og besvarelse af denne. Til den interne evaluering fremsendes en projektbeskrivelse, der skal have et omfang på minimum 9.600 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 14.400 antal tegn inkl. mellemrum samt et udkast til den individuelle studerendes studieforløbsbeskrivelse. Projektbeskrivelsen fremsendes til opponentgruppe og -vejleder senest en uge inden den interne evaluering. Mundtlig feedback forberedes til opponentgruppen.

Studerende der ikke deltager i den interne evaluering f.eks. pga. sygdom eller lignende skal i stedet aflevere en skriftlig feedback af opponentgruppens projekt-beskrivelse til opponentgruppen og egen vejleder. Den skriftlige feedback skal være på minimum 2.400 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 4.800 antal tegn inkl. mellemrum. Den skriftlige feedback afleveres til opponentgruppe og –vejleder senest en uge efter afholdt intern evaluering. Den skriftlige feedback godkendes af kursusansvarlig.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Viden:

  • Forståelse for centrale teorier om og problemstillinger i hverdags- og/eller arbejdslivet.

  • Kendskab til sammenhænge mellem de arbejds- og/eller hverdagslivsorienterede psykologiske teorier og metoder, samt kendskab til muligheder og begrænsninger ved disse i forhold til projektets problemstilling.

  • Kendskab til videnskabsteoretiske diskussioner knyttet til projektets problemstilling vedrørende arbejds- og/eller hverdagslivet.

  • Færdigheder:

  • Selvstændig identificering og formulering af en arbejds- og/eller hverdagslivsorienteret psykologisk problemstilling.

  • Identificering, vurdering og anvendelse af relevante kilder og litteratur til løsning af konkrete psykologiske arbejds- og/eller hverdagslivsorienterede problemstillinger og argumentation for valg af den anvendte litteratur.

  • Analyse og behandling af en arbejds- og/eller hverdagslivsorienteret problemstilling, herunder valg mellem forskellige teoretiske forståelsesrammer og analysetilgange.

  • Gennemførsel af en selvstændig og kritisk diskussion af de anvendte arbejds- og hverdagslivsorienterede psykologiske teoretiske tilgange i projektet.

  • Formidling af arbejds- og hverdagslivsorienterede psykologisk viden og indsigt skriftligt, i en videnskabeligt struktureret rapport og mundtligt.

  • Dragning af sammenhængende konklusion(er) på baggrund af den gennemførte analyse.

  • Perspektivering af konklusionen i forhold til dens psykologiske og/eller samfundsmæssige implikationer.

  • Kompetencer:

  • Håndtering af udviklingen af et selvstændigt projekt indenfor arbejds- og/eller hverdagslivs psykologi.

  • Styring af et projektforløb indenfor arbejds- og/eller hverdagslivs psykologi i samarbejde med andre.

  • Tilrettelæggelse og gennemførsel af et komplekst projektforløb indenfor arbejds- og/eller hverdagslivs psykologi.

Overordnet indhold

I projektarbejdet skal den studerende arbejde ud fra en selvvalgt problemstilling, der forholder sig til udvikling af teori og praksis i relation til menneskers samfundsmæssige liv i hverdags- og/eller arbejdslivet. Den studerende skal reflektere problemstillingen ud fra hverdags- og/eller arbejdslivs relaterede psykologiske teorier og metoder. Den studerende skal tilegne sig et indgående kendskab til de psykologiske teorier og metoder, der er relevante for den selvvalgte problemstilling. I projektet kan inddrages andre videnskabelige områder, der kan perspektivere den valgte problemstilling.

Projektarbejdet afsluttes med udfærdigelse af en skriftlig projektrapport.

Type

Projekt

Undervisnings- og arbejdsform

Vejledning i grupper. Der kan være vejledning i klyngeform.

Refleksion og konstruktiv kritisk diskussion i og mellem grupper.

Prøveform
Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.

Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport samt de individuelle studieforløbsbeskrivelser. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed på op til 5 min. De individuelle oplæg efterfølges af en samtale mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.

Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for det faglige område, der relaterer til projektrapportens faglige område.

Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale og den enkelte studerendes mundtlige præstation.

Grupperne kan bestå af 2-6 studerende.

Projektrapporten skal for:
- 2 studerende have et omfang på 64.800-81.600 tegn inkl. mellemrum.
- 3 studerende have et omfang på 108.000-122.400 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 141.600-163.200 tegn inkl. mellemrum.
- 5 studerende have et omfang på 177.600-204.000 tegn inkl. mellemrum.
- 6 studerende have et omfang på 177.600-204.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.



Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 2 eksaminander 60 minutter.
Ved 3 eksaminander 75 minutter.
Ved 4 eksaminander 90 minutter.
Ved 5 eksaminander 105 minutter.
Ved 6 eksaminander 120 minutter.

Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle

Bedømmelse: 7-trinsskala.
Censur: Intern medbedømmer.
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U40326
Sidst ændret 02/03/2021

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Onsdag 01-09-2021 10:15 - 01-09-2021 15:00 i uge 35
Projekt i Udvikling af teori og praksis i relation til menneskers samfundsmæssige liv - Projektdannelse (PSYK)

Fredag 03-09-2021 10:15 - 03-09-2021 15:00 i uge 35
Projekt i Udvikling af teori og praksis i relation til menneskers samfundsmæssige liv - Projektdannelse (PSYK)

Mandag 22-11-2021 10:00 - 22-11-2021 10:00 i uge 47
Projekt i Udvikling af teori og praksis i relation til menneskers samfundsmæssige liv - Aflevering af oplæg til intern evaluering (PSYK)

Tirsdag 30-11-2021 08:15 - 30-11-2021 18:00 i uge 48
Projekt i Udvikling af teori og praksis i relation til menneskers samfundsmæssige liv - Intern evaluering (PSYK)

Onsdag 01-12-2021 08:15 - 01-12-2021 18:00 i uge 48
Projekt i Udvikling af teori og praksis i relation til menneskers samfundsmæssige liv - Intern evaluering (PSYK)

Torsdag 02-12-2021 08:15 - 02-12-2021 18:00 i uge 48
Projekt i Udvikling af teori og praksis i relation til menneskers samfundsmæssige liv - Intern evaluering (PSYK)

Fredag 03-12-2021 08:15 - 03-12-2021 18:00 i uge 48
Projekt i Udvikling af teori og praksis i relation til menneskers samfundsmæssige liv - Intern evaluering (PSYK)

Onsdag 05-01-2022 10:00 - 05-01-2022 10:00 i uge 01
Projekt i Udvikling af teori og praksis i relation til menneskers samfundsmæssige liv - Projektaflevering (PSYK)

Mandag 10-01-2022 08:15 - Mandag 31-01-2022 18:00 i uge 02 til uge 05
Projekt i Udvikling af teori og praksis i relation til menneskers samfundsmæssige liv - Mundtlig eksamensperiode (PSYK)

Tirsdag 01-02-2022 08:15 - Mandag 28-02-2022 18:00 i uge 05 til uge 09
Projekt i Udvikling af teori og praksis i relation til menneskers samfundsmæssige liv - Mundtlig reeksamensperiode (PSYK)