PDF til print    Find kalender

Projektorienteret praktikforløb (15 ECTS) (Psykologi)

Semester
E2021
Uddannelse
Psykologi *
Aktivitetstype
Praktik
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside.

Når du tilmelder dig et projektorienteret praktikforløb, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for evt. andre studieaktiviteter og deres eksamen. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke studieaktiviteter du vælger.

Særligt for projektorienteret praktikforløb gælder det, at du skal have godkendt forløbet inden det starter. [Du kan læse mere omkring godkendelsesprocessen her]( https://intra.ruc.dk/index.php?id=43596 ””).

Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage.

When registering for study activities, please be aware of potential conflicts between teaching schedule and exam dates. The planning of study activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which activities you choose.

Please be aware of the approval requirements for a project-oriented internship. [You can read more about the approval process here] (https://intra.ruc.dk/nc/en/students/student-hub/student-hub/ruc-studie-og-karrierevejledning/internship/project-oriented-internship/).

Uddybende beskrivelse

Praktiksted og opgaveindhold i praktik skal godkendes af studielederne ved begge fag.

Praktikken er enten en deltidspraktik eller en 3-månederspraktik:

Deltidspraktik: 10-15 timers praktik i 5-6 måneder 3-måneders praktik: 32-37 timers praktik i 2-3 måneder

Praktikopholdets varighed skal godkendes af studieleder for Fag 1

Som afslutning på praktikforløbet skal den studerende udarbejde en praktikportfolio som skal indeholde følgende 4 elementer: • Den studerende skal beskrive, hvordan de ansatte håndterer og forstår nogle af de centrale arbejdsproblemer, som den studerende er sat til at deltage i. Den studerende skal derefter udvælge og udpege en eller flere særlig problemstillinger fra arbejdspladen, som er relevant(e) for den studerendes uddannelse, og som inspirerer til videre analyse og bearbejdning • Den studerende skal udvælge og redegøre for teorier og metoder fra sin uddannelse. som kan have relevans for de(n) udvalgte problemstilling(er) fra arbejdspladsen • Den studerende skal sammenholde de udvalgte teorier og metoder med den eller de udvalgte problemstillinger fra arbejdspladsen, og diskutere hvordan teorierne og det praktiske arbejde er eller kan være relevante for hinanden. Den studerende skal diskutere hvordan teorier og metoder samt det praktiske arbejde kan supplere eller stå i konflikt med hinanden • Den studerende skal reflektere over erfarede praksisser inden for det faglige arbejdsområde og egen faglig læring i relation til den samlede uddannelse. Refleksionen skal begrundes teoretisk Praktikporteføljens 4 elementer må tilsammen have et maksimalt omfang på min. 40.800 og maks. 55.200 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Praktikportfolioer, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg. Som forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve skal den studerende have deltaget i intern evaluering. Ved den interne evaluering får den praktikstuderende/praktikgruppen gennem gensidig kritisk feedback og konstruktiv diskussion med en opponent(gruppe) og anden vejleder mulighed for at kvalificere porteføljens samlede design, problemfelt og besvarelse af denne gennem den samlede rapport. Til den interne evaluering fremsendes udkast til alle elementer af portefølje, samt forberedes mundtlig feedback til opponent(gruppe).

Såfremt en studerende er forhindret i at deltage i den interne evaluering formuleres en skriftlig feedback til opponentgruppen. Den skriftlige feedback skal indeholde overvejelser over opponentgruppens problemformulering, projektdesign, metode, teori og mulig analyse/konklusion. Den skriftlige feedback skal have et omfang af 7.200 - 12.000 tegn. Den skriftlige feedback sendes til opponentgruppe, egen vejleder og opponentvejleder.

Eksaminationen foregår som en samtale mellem den studerende, bedømmer og medbedømmer. Den studerende eksamineres med udgangspunkt i den samlede praktikportefølje. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af praktikporteføljen og den mundtlige prøve. Stave- og formuleringsevnen i praktikportfolien indgår i bedømmelsen. Der gives 1 karakter efter 7 trins skalaen Den forventede arbejdsindsats er integreret med selve praktikforløbet og er i alt på 400 arbejdstimer. Udarbejdelse af praktikportfolien vil normalt være på 100-150 timer. Der er vejledning til den studerendes udarbejdelse af praktikportfolien og i forbindelse med vejledningen får den studerende grundig feedback på udkastene til praktikportfolien.

Projektforløbet

Vejleder søges ved semesterstart ligesom til "normale" projekter.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Fremgår af praktikaftalen

Pensum

Litteraturen diskuteres løbende med vejleder

Evaluering- og feedback former

Praktikforløbet evalueres løbende med gensidig feedback mellem studerende og vejleder. Intern evaluering med peer- og vejlederfeedback. Feedback som afslutning på eksamen. Spørgeskemabaseret evaluering efter aflevering af projektportefolio - følgende evalueringspraksis på psykologi

Studieleder/faglig koordinator
Maja Røn-Larsen (mrl@ruc.dk)
Eksamensadministration
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Jørgen Rafn (rafn@ruc.dk)
ECTS
15
Forudsætning for deltagelse

Praktiksted og opgaveindhold i praktik samt praktikopholdets varighed skal være godkendt af studieleder samt studienævnet for uddannelsen.

Forudsætninger for at kunne gå til eksamen

Intern evaluering – Aktiv og tilfredsstillende deltagelse

Som forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve skal den studerende have deltaget i intern evaluering. Ved den interne evaluering får den praktikstuderende/praktikgruppen gennem gensidig kritisk og konstruktiv diskussion med en opponentvejleder og opponent(gruppe) mulighed for at kvalificere praktikportfolioens samlede design, problemfelt og besvarelse af denne gennem den samlede praktikportfolio. Til den interne evaluering fremsendes udkast til alle elementer af porteføljen, samt forberedes mundtlig feedback til opponent(gruppe).

Såfremt en studerende er forhindret i at deltage i den interne evaluering, formuleres en skriftlig feedback til opponentgruppen. Den skriftlige feedback skal indeholde overvejelser over opponentgruppens praktikprojektportfolio. Den skriftlige feedback skal have et omfang på minimum 7.200 antal tegn og maksimum 12.000 antal tegn inkl. mellemrum. Den skriftlige feedback sendes til opponentgruppe, egen vejleder og opponentvejleder.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Viden:

  • Viden om faglige problemstillinger i for uddannelsen relevante konkrete praksissammenhænge.

  • Viden om og identifikation af hvordan, for uddannelsen, relevante teorier, begreber og metoder, kan bruges til at forstå, analysere, vurdere og ændre relevant praksis.

  • Indsigt i og overblik over for uddannelsen centrale teoretiske forståelsesrammer og analysetilgange i arbejdet med konkrete praktiske problemstillinger.

  • Identifikation og udvikling af nye forståelser og ny viden i mødet mellem uddannelsens videnskabsteoretiske diskussioner, teorier, metoder og begreber og fagområdets praksis.

  • Færdigheder:

  • Anvendelse og vurdering af uddannelsens metoder til at producere, udvælge og vurdere empiri indenfor et praksisområde, herunder reflektere over egen rolle i frembringelse af analysemateriale.

  • Identifikation, analyse og diskussion af konkrete praktiske problemstillinger ved hjælp af, for uddannelsen, relevante teorier og metoder.

  • Anvendelse af uddannelsens teorier og metoder i løsning af praktiske problemstillinger.

  • Identifikation, vurdering og anvendelse af relevante kilder og litteratur til løsning af konkrete problemstillinger.

  • Kompetencer:

  • Refleksion af teoretisk og metodisk funderede kompetencer for deltagelse i, løsning af eller forståelse af uddannelsen konkrete praksisopgaver og problemstillinger.

  • Evaluering af og refleksion over hvordan hidtidig opnået viden, færdigheder og kompetencer gennem uddannelsen kan anvendes i arbejdet med analyse af relevante praksisopgaver og for uddannelsen relevante problemstillinger.

  • Selvstændig refleksion over egen læreproces og læringsudbytte i forhold til læringsmålene for modulet.

  • Samarbejde med fagfæller med henblik på at udvikle egne og fagfællers viden, færdigheder og kompetencer.

Overordnet indhold

En studerende kan via RUCs centrale praktikordning ansøge studienævnet om forhåndsgodkendelse til at gennemføre et særligt tilrettelagt, fagligt relevant projektorienteret praktikforløb i stedet for kursus/kurser. Forløbet omfatter udarbejdelse af en portefølje, der bedømmes ved en mundtlig prøve. Studienævnet skal ved sin behandling af ansøgningen sikre, at den studerende gennem forløbet opnår faglige kompetencer, der i omfang og niveau svarer til de kompetencer, der kan opnås gennem det ordinære uddannelsesforløb. Praktikken er enten en deltidspraktik eller en 3-måneders praktik.

Målet med det særligt tilrettelagte praktikforløb er, at den studerende opnår en praksisindsigt i forhold til det formål, der er beskrevet for 3. semester på uddannelsen. I forløbet får den studerende mulighed for at behandle de fagligt relevante elementer af de problemstillinger, som vedkommende arbejder med i forløbet og også mulighed for at reflektere over erfarede praksisser i feltet, egen faglig læring og relationen til og mellem praksis, forskning og videnskab på feltet.

Type

Projektorienteret praktikforløb

Undervisnings- og arbejdsform

Individuel og/eller gruppebaseret vejledning, samt vejledning i klynger.

Praktikprojektportefolioen skal indeholde følgende 4 elementer:

  • Den studerende skal beskrive, hvordan de ansatte håndterer og forstår nogle af de centrale arbejdsproblemer, som den studerende er sat til at deltage i. Den studerende skal derefter udvælge og udpege en eller flere særlig problemstillinger fra arbejdspladen, som er relevant(e) for den studerendes uddannelse, og som inspirerer til videre analyse og bearbejdning
  • Den studerende skal udvælge og redegøre for teorier og metoder fra sin uddannelse. som kan have relevans for de(n) udvalgte problemstilling(er) fra arbejdspladsen
  • Den studerende skal sammenholde de udvalgte teorier og metoder med den eller de udvalgte problemstillinger fra arbejdspladsen, og diskutere hvordan teorierne og det praktiske arbejde er eller kan være relevante for hinanden. Den studerende skal diskutere hvordan teorier og metoder samt det praktiske arbejde kan supplere eller stå i konflikt med hinanden
  • Den studerende skal reflektere over erfarede praksisser inden for det faglige arbejdsområde og egen faglig læring i relation til den samlede uddannelse. Refleksionen skal begrundes teoretisk
Prøveform
Mundtlig prøve på baggrund af praktikprojektportfolio. Ved eksamen tages der udgangspunkt i den studerendes praktikprojektportfolio og eventuelle bilag afleveret samtidig med praktikprojektportfolioen.

Prøven starter med et oplæg på baggrund af rapporten. Oplæg har en varighed på op til 5 min.
Oplægget efterfølges af en dialog mellem den studerende og bedømmerne med udgangspunkt i praktikprojektportfolioen.
Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for praktikprojektrapportens fagområde(r).

Praktikprojektportfolioen består af 4 produkter, som helt eller delvist udarbejdes under praktikforløbet. Portfolioens delprodukter samt anbefalet omfang for de enkelte dele er beskrevet under 'Undervisnings- og arbejdsform'.

Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til vejleder med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering.
Det samlede omfangskravene for praktikprojektportfolioen er minimum 40.800 og maksimum 55.200 antal tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.

Eksaminationstid inkl. votering: 30 minutter.

Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af praktikprojektportfolioen og den mundtlige præstation.
Stave- og formuleringsevnen i praktikprojektrapporten indgår i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle.

Bedømmelse: 7-trinsskala.

Censur: Intern medbedømmer.
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U40330
Sidst ændret 06/01/2022

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Mandag 08-11-2021 10:00 - 08-11-2021 10:00 i uge 45
Projektorienteret praktikforløb (15 ECTS) - Aflevering af oplæg til intern evaluering (PSYK)

Mandag 15-11-2021 08:15 - Fredag 19-11-2021 18:00 i uge 46
Projektorienteret praktikforløb (15 ECTS) - Intern evaluering (PSYK)

Onsdag 05-01-2022 10:00 - 05-01-2022 10:00 i uge 01
Projektorienteret praktikforløb (15 ECTS) - Aflevering (PSYK)

Mandag 10-01-2022 08:15 - Mandag 31-01-2022 18:00 i uge 02 til uge 05
Projektorienteret praktikforløb (15 ECTS) - Mundtlig eksamensperiode (PSYK)

Tirsdag 01-02-2022 08:15 - Mandag 28-02-2022 18:00 i uge 05 til uge 09
Projektorienteret praktikforløb (15 ECTS) - Mundtlig reeksamensperiode (PSYK)