Semester |
E2021
|
Uddannelse |
Psykologi * / Pædagogik og Uddannelsesstudier *
|
Aktivitetstype |
Praktik
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig et projektorienteret praktikforløb, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for evt. andre studieaktiviteter og deres eksamen. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke studieaktiviteter du vælger. Særligt for projektorienteret praktikforløb gælder det, at du skal have godkendt forløbet inden det starter. [Du kan læse mere omkring godkendelsesprocessen her]( https://intra.ruc.dk/index.php?id=43596 ””). Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for study activities, please be aware of potential conflicts between teaching schedule and exam dates. The planning of study activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which activities you choose. Please be aware of the approval requirements for a project-oriented internship. [You can read more about the approval process here] (https://intra.ruc.dk/nc/en/students/student-hub/student-hub/ruc-studie-og-karrierevejledning/internship/project-oriented-internship/). |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Fremgår af praktikaftalen |
Pensum |
Litteraturen diskuteres løbende med vejleder |
Evaluering- og feedback former |
Praktikforløbet evalueres løbende med gensidig feedback mellem studerende og vejleder. Intern evaluering med peer- og vejlederfeedback. Feedback som afslutning på eksamen. Spørgeskemabaseret evaluering efter aflevering af projektportefolio |
Eksamensadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Jørgen Rafn (rafn@ruc.dk)
|
Prøveform |
For uddybende information vedrørende censur og bedømmelse på de to fag læs her: Studieordninger på RUC |
Bedømmelse |
7-trins-skalaen 7-trins-skalaen |
Censur |
En bedømmer og en medbedømmer (Intern) En bedømmer og en medbedømmer (Intern) |
ECTS |
20
|
Forudsætning for deltagelse |
Praktiksted og opgaveindhold i praktik skal godkendes af studielederne på begge fag. Praktikken er enten en deltidspraktik eller en 3-månederspraktik. Praktikopholdets varighed skal godkendes af studieleder for Fag 1 |
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen |
Den studerende har gennemført deltagelse i praktikunderstøttende kursus (5 ECTS), udarbejdet praktikportefølje samt deltaget i intern evaluering. Praktikportefølje • Identificering af videnindhold i faglig praksis: Den studerende skal beskrive den for kandidatuddannelsen faglige relevans af de arbejdsopgaver den studerende arbejder med i det særligt tilrettelagte praktikforløb. Den studerende skal udvælge og udpege et særligt arbejdsområde til videre analyse og bearbejdning. • Anvendelse af fagets teorier og metoder i praksis: Den studerende skal gøre rede for, hvordan teorier og metoder som er relevante indenfor kandidatuddannelsen anvendes/kan anvendes indenfor det udpegede arbejdsområde. • Identificering og diskussion af relevant teori: Den studerende skal udvælge og begrunde valget af for kandidatuddannelsen relevant teori til at analysere fagligt centrale og relevante elementer af det udvalgte arbejdsområde, og diskutere relationen mellem faglig praksis, forskning og videnskab for det udvalgte arbejdsområde. • Refleksion: Refleksion over erfarede praksisser indenfor det faglige arbejdsområde og egen faglig læring. Refleksionen skal begrundes teoretisk. Hvert element i praktikporteføljen skal være mellem 12.000 - 16.800 tegn. Desuden er det en forudsætning, at den enkelte studerende udfærdiger en studieforløbsbeskrivelse, som vedlægges porteføljen. Studieforløbsbeskrivelse indeholder den studerendes refleksioner over egen læreproces i relation til det samlede moduls formål og indhold. Intern evaluering Som forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve skal den studerende have deltaget i intern evaluering. Ved den interne evaluering får den praktikstuderende/praktikgruppen gennem gensidig kritisk og konstruktiv diskussion med en opponent(gruppe) og anden vejleder mulighed for at kvalificere porteføljens samlede design, problemfelt og besvarelse af denne gennem den samlede rapport. Til den interne evaluering fremsendes udkast til alle elementer af portefølje, samt forberedes mundtlig feedback til opponent(gruppe). Såfremt en studerende er forhindret i at deltage i den interne evaluering formuleres en skriftlig feedback til opponentgruppen. Den skriftlige feedback skal indeholde overvejelser over opponentgruppens problemformulering, projektdesign, metode, teori og mulig analyse/konklusion. Den skriftlige feedback skal have et omfang af 7.200 - 12.000 tegn. Den skriftlige feedback sendes til opponentgruppe, egen vejleder og opponentvejleder. |
Gruppeprøve eller individuel prøve |
Prøven er en individuel prøve. Den kan i særlige tilfælde være en gruppeprøve. |
Hjælpemidler til eksamen |
Alle |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
En studerende kan ansøge studienævnet om forhåndsgodkendelse til at gennemføre et særligt tilrettelagt, fagligt relevant projektorienteret praktikforløb i stedet for kursus/kurser. Forløbet omfatter udarbejdelse af en portefølje, der bedømmes ved en mundtlig prøve. Studienævnet skal ved sin behandling af ansøgningen sikre, at den studerende gennem forløbet opnår faglige kompetencer, der i omfang og niveau svarer til de kompetencer, der kan opnås gennem det ordinære uddannelsesforløb. Målet med det særligt tilrettelagte praktikforløb er, at den studerende opnår en praksisindsigt i forhold til det formål, der er beskrevet for 3. semester på uddannelsen. I forløbet får den studerende mulighed for at behandle de fagligt relevante elementer af de problemstillinger, som vedkommende arbejder med i forløbet og også mulighed for at reflektere over erfarede praksisser i feltet, egen faglig læring og relationen til og mellem praksis, forskning og videnskab på feltet. |
Prøveform |
Det projektorienterede praktikforløb bedømmes ved en mundtlig prøve på grundlag af praktikporteføljen. Eksaminationstid inkl. votering: 30 minutter Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af praktikporteføljen og den mundtlige prøve. Eksaminationen foregår som en samtale mellem den studerende, eksaminator og censor. Den studerende eksamineres med udgangspunkt i den samlede praktikportefølje. Ved bedømmelsen indgår de generelle kriterier i uddannelsens samlede kompetenceprofil i en helhedsvurdering under hensyntagen til relevansen af de enkelte kriterier for det konkrete praktikforløb. Praktikporteføljens 4 elementer med det samlede omfang, må have et maksimalt omfang på 67.200 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg. |
Type |
Valgfrit projektorienteret praktikforløb |
Undervisnings- og arbejdsform |
Individuel og/eller gruppebaseret vejledning, samt vejledning i klynger. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 09/09/2021 |