PDF til print    Find kalender

Tværfaglig projektorienteret praktikforløb (20 ECTS) - PÆD/PSYK

Semester
E2021
Uddannelse
Psykologi * / Pædagogik og Uddannelsesstudier *
Aktivitetstype
Praktik
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside.

Når du tilmelder dig et projektorienteret praktikforløb, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for evt. andre studieaktiviteter og deres eksamen. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke studieaktiviteter du vælger.

Særligt for projektorienteret praktikforløb gælder det, at du skal have godkendt forløbet inden det starter. [Du kan læse mere omkring godkendelsesprocessen her]( https://intra.ruc.dk/index.php?id=43596 ””).

Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage.

When registering for study activities, please be aware of potential conflicts between teaching schedule and exam dates. The planning of study activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which activities you choose.

Please be aware of the approval requirements for a project-oriented internship. [You can read more about the approval process here] (https://intra.ruc.dk/nc/en/students/student-hub/student-hub/ruc-studie-og-karrierevejledning/internship/project-oriented-internship/).

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Fremgår af praktikaftalen

Pensum

Litteraturen diskuteres løbende med vejleder

Evaluering- og feedback former

Praktikforløbet evalueres løbende med gensidig feedback mellem studerende og vejleder.

Intern evaluering med peer- og vejlederfeedback. Feedback som afslutning på eksamen.

Spørgeskemabaseret evaluering efter aflevering af projektportefolio

Eksamensadministration
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Jørgen Rafn (rafn@ruc.dk)
Prøveform

For uddybende information vedrørende censur og bedømmelse på de to fag læs her: Studieordninger på RUC

Bedømmelse

7-trins-skalaen

7-trins-skalaen

Censur

En bedømmer og en medbedømmer (Intern)

En bedømmer og en medbedømmer (Intern)

ECTS
20
Forudsætning for deltagelse

Praktiksted og opgaveindhold i praktik skal godkendes af studielederne på begge fag.

Praktikken er enten en deltidspraktik eller en 3-månederspraktik.

Praktikopholdets varighed skal godkendes af studieleder for Fag 1

Forudsætninger for at kunne gå til eksamen

Den studerende har gennemført deltagelse i praktikunderstøttende kursus (5 ECTS), udarbejdet praktikportefølje samt deltaget i intern evaluering.

Praktikportefølje
Den studerende har udarbejdet en praktikportefølje indeholdende 4 elementer, hvis indhold godkendes af faglig vejleder fra Psykologi:

• Identificering af videnindhold i faglig praksis: Den studerende skal beskrive den for kandidatuddannelsen faglige relevans af de arbejdsopgaver den studerende arbejder med i det særligt tilrettelagte praktikforløb. Den studerende skal udvælge og udpege et særligt arbejdsområde til videre analyse og bearbejdning.

• Anvendelse af fagets teorier og metoder i praksis: Den studerende skal gøre rede for, hvordan teorier og metoder som er relevante indenfor kandidatuddannelsen anvendes/kan anvendes indenfor det udpegede arbejdsområde.

• Identificering og diskussion af relevant teori: Den studerende skal udvælge og begrunde valget af for kandidatuddannelsen relevant teori til at analysere fagligt centrale og relevante elementer af det udvalgte arbejdsområde, og diskutere relationen mellem faglig praksis, forskning og videnskab for det udvalgte arbejdsområde.

• Refleksion: Refleksion over erfarede praksisser indenfor det faglige arbejdsområde og egen faglig læring. Refleksionen skal begrundes teoretisk.

Hvert element i praktikporteføljen skal være mellem 12.000 - 16.800 tegn.

Desuden er det en forudsætning, at den enkelte studerende udfærdiger en studieforløbsbeskrivelse, som vedlægges porteføljen. Studieforløbsbeskrivelse indeholder den studerendes refleksioner over egen læreproces i relation til det samlede moduls formål og indhold.

Intern evaluering

Som forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve skal den studerende have deltaget i intern evaluering. Ved den interne evaluering får den praktikstuderende/praktikgruppen gennem gensidig kritisk og konstruktiv diskussion med en opponent(gruppe) og anden vejleder mulighed for at kvalificere porteføljens samlede design, problemfelt og besvarelse af denne gennem den samlede rapport. Til den interne evaluering fremsendes udkast til alle elementer af portefølje, samt forberedes mundtlig feedback til opponent(gruppe).

Såfremt en studerende er forhindret i at deltage i den interne evaluering formuleres en skriftlig feedback til opponentgruppen. Den skriftlige feedback skal indeholde overvejelser over opponentgruppens problemformulering, projektdesign, metode, teori og mulig analyse/konklusion.

Den skriftlige feedback skal have et omfang af 7.200 - 12.000 tegn.

Den skriftlige feedback sendes til opponentgruppe, egen vejleder og opponentvejleder.

Gruppeprøve eller individuel prøve

Prøven er en individuel prøve.

Den kan i særlige tilfælde være en gruppeprøve.

Hjælpemidler til eksamen

Alle

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Viden om faglige problemstillinger i for uddannelsen relevante konkrete praksissammenhænge.

  • Viden om og identifikation af hvordan for uddannelsen relevante teorier, begreber og metoder kan bruges til at forstå, analysere, vurdere og ændre relevant praksis.

  • Indsigt i og overblik over for uddannelsen centrale teoretiske forståelsesrammer og analysetilgange i arbejdet med konkrete praktiske problemstillinger.

  • Identifikation og udvikling af nye forståelser og ny viden i mødet mellem uddannelsens videnskabsteoretiske diskussioner, teorier, metoder og begreber og fagområdets praksis.

  • Anvendelse og vurdering af uddannelsens metoder til at producere, udvælge og vurdere empiri indenfor et praksisområde, herunder reflektere over egen rolle i frembringelse af analysemateriale.

  • Identifikation, analyse og diskussion af konkrete praktiske problemstillinger ved hjælp af for uddannelsen relevante teorier og metoder.

  • Anvendelse af uddannelsens teorier og metoder i løsning af praktiske problemstillinger.

  • Identifikation, vurdering og anvendelse af relevante kilder og litteratur til løsning af konkrete problemstillinger.

  • Refleksion over teoretisk og metodisk funderede kompetencer for deltagelse i, løsning af eller forståelse af uddannelsen konkrete praksisopgaver og problemstillinger.

  • Evaluering og refleksion over hvordan hidtidig opnået viden, færdigheder og kompetencer gennem uddannelsen kan anvendes i arbejdet med analyse af relevante praksisopgaver og for uddannelsen relevante problemstillinger.

  • Selvstændig refleksion over egen læreproces og læringsudbytte i forhold til læringsmålene for modulet.

  • Samarbejde med fagfæller med henblik på at udvikle egne og fagfællers viden, færdigheder og kompetencer

Overordnet indhold

En studerende kan ansøge studienævnet om forhåndsgodkendelse til at gennemføre et særligt tilrettelagt, fagligt relevant projektorienteret praktikforløb i stedet for kursus/kurser. Forløbet omfatter udarbejdelse af en portefølje, der bedømmes ved en mundtlig prøve.

Studienævnet skal ved sin behandling af ansøgningen sikre, at den studerende gennem forløbet opnår faglige kompetencer, der i omfang og niveau svarer til de kompetencer, der kan opnås gennem det ordinære uddannelsesforløb.

Målet med det særligt tilrettelagte praktikforløb er, at den studerende opnår en praksisindsigt i forhold til det formål, der er beskrevet for 3. semester på uddannelsen. I forløbet får den studerende mulighed for at behandle de fagligt relevante elementer af de problemstillinger, som vedkommende arbejder med i forløbet og også mulighed for at reflektere over erfarede praksisser i feltet, egen faglig læring og relationen til og mellem praksis, forskning og videnskab på feltet.

Prøveform

Det projektorienterede praktikforløb bedømmes ved en mundtlig prøve på grundlag af praktikporteføljen. Eksaminationstid inkl. votering: 30 minutter

Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af praktikporteføljen og den mundtlige prøve. Eksaminationen foregår som en samtale mellem den studerende, eksaminator og censor. Den studerende eksamineres med udgangspunkt i den samlede praktikportefølje. Ved bedømmelsen indgår de generelle kriterier i uddannelsens samlede kompetenceprofil i en helhedsvurdering under hensyntagen til relevansen af de enkelte kriterier for det konkrete praktikforløb.

Praktikporteføljens 4 elementer med det samlede omfang, må have et maksimalt omfang på 67.200 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg.
Det femte portefølje-element, studieforløbsbeskrivelsen, medregnes ikke i maksimum sideantallet.

Type

Valgfrit projektorienteret praktikforløb

Undervisnings- og arbejdsform

Individuel og/eller gruppebaseret vejledning, samt vejledning i klynger.

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U40373 / U40374
Sidst ændret 09/09/2021

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Mandag 08-11-2021 10:00 - 08-11-2021 10:00 i uge 45
Tværfaglig projektorienteret praktikforløb (20 ECTS) - Aflevering af oplæg til intern evaluering (PÆD/PSYK)

Mandag 15-11-2021 08:15 - Fredag 19-11-2021 18:00 i uge 46
Tværfaglig projektorienteret praktikforløb (20 ECTS) - Intern evaluering (PÆD/PSYK)

Onsdag 05-01-2022 10:00 - 05-01-2022 10:00 i uge 01
Tværfaglig projektorienteret praktikforløb (20 ECTS) - Aflevering (PÆD/PSYK)

Mandag 17-01-2022 08:15 - Mandag 31-01-2022 18:00 i uge 03 til uge 05
Tværfaglig projektorienteret praktikforløb (20 ECTS) - Mundtlig eksamensperiode (PÆD/PSYK)

Tirsdag 01-02-2022 08:15 - Mandag 28-02-2022 18:00 i uge 05 til uge 09
Tværfaglig projektorienteret praktikforløb (20 ECTS) - Mundtlig reeksamensperiode (PÆD/PSYK)