Semester |
E2021
|
Uddannelse |
Sociale Interventionsstudier *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Uddybende beskrivelse |
I kurset arbejder vi med at begribe og diskutere hvordan virkningen af en given intervention tager sig kvalitativt forskelligt ud afhængigt af den hverdagslivskontekst, som den virker i. I den forbindelse forfølger vi også løbende hvad samspillet mellem viden, intervention og virkninger består af. Vi øver os i at forbinde det praktiske med analytisk-teoretiske samt videnskabsteoretiske diskussioner. I forlængelse heraf omhandler kurset også , hvordan interventioner evalueres og fortsættes i skiftende kontekster, samt hvilke muligheder og barrierer samt styrker og udfordringer, der er ift at skabe meningsfulde evalueringer. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
5 ECTS = 135 timer. Timerne fordeles på 5 kursusgange á 4 timers aktiv deltagelse i undervisning samt 17 timers forberedelse pr kursusgang fordelt på 15 timers læsning af pensum samt 2 timers forberedelse af gruppeoplæg og udarbejdelse af refleksionsnoter mv. Derudover 30 timer til skriftlig prøve. |
Pensum |
Litteraturen annonceres via moodle |
Evaluering- og feedback former |
Kurset er bygget op omkring en kombination af forelæsninger/underviseroplæg, dialogøvelser og gruppearbejde. I den forbindelse gennemføres feedback for eksempel når: • underviser svarer på spørgsmål i forbindelse med forelæsninger/oplæg • studerende samarbejder om en opgave i relation til undervisningen • underviser faciliterer fremlæggelser fra studerende, samler op og svarer på spørgsmål underviser eller medstuderende formulerer kritik og spørgsmål til en fremlæggelse |
Eksamensadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Steen Baagøe Nielsen (baagoee@ruc.dk)
|
ECTS |
5
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Kurset sigter mod at give de studerende en nuanceret teoretisk forståelse af hvilken virkning social intervention kan have i menneskers hverdagsliv. Kurset beskæftiger sig indgående med forskellige teoriers begrebssættelse af subjektive, læringsmæssige og sociale aspekter af social forandring. Kurset sætter de studerende i stand til at begribe og diskutere hvordan virkningen af en given intervention tager sig kvalitativt forskelligt ud afhængigt af den hverdagslivskontekst, som den virker i. I forlængelse heraf omhandler kurset, hvordan interventioner meningsfuldt kan evalueres og fortsættes i skiftende kontekster. |
Type |
Valgkursus. |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kurset består af forelæsninger og deltagerbaseret undervisning i hold. |
Prøveform |
Portfolioen består af tre skriftlige produkter, hvoraf nogle udarbejdes under kursusforløbet.
Produkterne er en skriftlig individuel hjemmeopgave, slides fra gruppepræsentation og enten et refleksionsnotat, poster eller planche (fastlægges af den kursusansvarlige). Alle produkter ud over den skriftlige hjemmeopgave vedlægges hjemmeopgaven som bilag og tæller ikke med i nedenstående omgangskrav. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Portfolioens skriftlige hjemmeopgave skal have et omfang på 7.200-12.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Portfolioens specifikke indhold og form fastsættes inden kursets begyndelse og offentliggøres på study.ruc.dk. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Afleveringsdatoen offentliggøres på study.ruc.dk. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået |
Omprøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 14.400-16.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: Bestået / Ikke bestået. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 03/03/2021 |