Semester |
E2021
|
Uddannelse |
Sundhedsfremme og Sundhedsstrategier *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Uddybende beskrivelse |
Nye teknologier er i fremmarch generelt i samfundet og i særdeleshed indenfor sundhedsområdet. På kurset arbejder vi med teknologi indenfor sundhedsfremmefeltet, og de studerende analyserer sundhedsfremmende tiltag (indsatser, koncepter, produkter), hvor teknologi spiller en central rolle. På kurset fokuserer vi på, hvordan de teknologier, der er en del af umiddelbart sundhedsfremmende sammenhænge, samtidigt kan være grundlæggende indgribende på måder, der ikke altid er gennemtænkt eller forudsigelige. Forskning viser, at vi har brug for mere viden om, ikke blot den funktionelle side af teknologier, for at kunne anvende dem, men også at udvikle en teknologiforståelse, der gør os i stand til at kunne være analytiske og innovative ift. teknologier, som er en del af vores hverdagsliv (Dupret & Hasse 2012). Kurset mennesker, teknologi og sundhed tager denne viden videre og beskæftiger sig med samspillet mellem mennesker, teknologier og deres hverdag med særligt fokus på samspillets sundhedsfremmende dimensioner. På kurset beskæftiger du dig med sundhedsfremmeproblemstillinger og anvender teoretiske begreber til at forstå sundhedsfremmeindsatser der involverer teknologi. Som en del heraf kommer du til at forholde dig til forskellige perspektiver og forskellige brugergrupper (fx patienter, plejekrævende ældre, politikere og virksomheder), og du øver dig på at reflektere over ansvarlig og etisk brug af ny teknologi i et sundhedsfremmende perspektiv. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Til et kursus på 5 ECTS er der knyttet 135 arbejdstimer. Her beskrives hvordan det er delt op på forskellige studieaktiviteter. Forberedelse af teoretiske og casebaserede tekster min. 6 timer pr. session. Individuel og gruppebaserede refleksionsopgaver på moodle ca 2 timer pr. session. Gruppearbejde om analyse af sundhedsfremmende indsats, hvor teknologi er involveret ca. 2 timer pr. session. I alt anslås forberedelsestiden til hver undervisningsgang at være 10 timer. Tidsmæssigt fordeler de forskellige elementer i kurset sig cirka således: 50 t til selvstændigt gruppearbejde. 10 timer deltagelse i oplægssessionerne. 10 timer deltagelse i skemalagt gruppearbejde 60 timer læsning af tekster og forberedelse af mindre skriftlige opgaver. |
Pensum |
Grundbog: Huniche & Olesen (2014). Teknologi i Sundhedspraksis. Munksgaard. Øvrige tekster linkes der til med dybdelinks på moodle. |
Evaluering- og feedback former |
Der afholdes en kort mundtlig evaluering af forløbet midtvejs i kurset samt en samlet mundtlig evaluering af hele kurset på sidste kursusgang. I forbindelse med fremlæggelsen af kursusopgaven (eksamen) på sidste kursusgang modtager de studerende feedback på såvel på den skriftlige opgavebesvarelse som fremlæggelsen fra vejlederne og deres medstuderende. Det skal bemærkes at deltagelse ved fremlæggelse på sidste kursusgang (eksamen) er obligatorisk for at bestå kurset. At deltage i denne kursusgang er centralt for at demonstrere aktiv og tilfredsstillende deltagelse |
Eksamensadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig | |
ECTS |
5
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Hvert semester udbydes 2 kurser med hver sin specifikke tematik. Studienævnet beslutter et år i forvejen, hvilke temaer, der udbydes. Eksempler på temaer kan være: · Mennesker, teknologi og sundhed |
Type |
Valgkursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Forelæsninger med gruppearbejde, case-arbejde, studenteroplæg og plenumdiskussioner. |
Prøveform |
Kurset bestås gennem aktiv og tilfredsstillende deltagelse.
Ved aktiv deltagelse forstås: - Den studerende skal deltage i de med undervisningen forbundne aktiviteter (f. eks. workshops, seminarer, felt-ekskursioner, processtudiegrupper, arbejdskonferencer, supervisionsgrupper, feedback-sessioner). Ved tilfredsstillende deltagelse forstås: - Den studerende skal i forløbet aflevere 1 et design eller en skriftlig opgave. Bedømmelse: Bestået/ikke bestået. Censur: Ingen. |
Omprøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på minimum 24.000 og maksimum 28.800 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 5 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: Bestået / Ikke bestået. Censur: Ingen. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 03/03/2021 |