Semester |
E2021
|
Uddannelse |
Socialvidenskab * / Politik * / Politik og Forvaltning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Ved for få tilmeldte aflyses kurset. |
Uddybende beskrivelse |
Dette kursus giver viden om og konkrete metodiske færdigheder i at foretage analyser ud fra en poststrukturalistisk optik. Poststrukturalisme betyder, at vi analyserer hvordan det, vi undersøger (fx en lovgivning, et politisk problem, en ulighedsform eller en identitet) bliver til og formes af stridende diskurser og/eller praksisser inden for afgrænsede områder, med forslag til udvikling og anvendelse af strategier, der kan analysere disse. Der fokuseres især på de strategier og analytiske værktøjer, der er udviklet af Foucault, Butler og Bacchi til studiet af politik, socialitet og identitet. På et videregående niveau kommer vi rundt om hvad der karakteriserer en poststrukturalistisk optik, og hvad denne optik betyder for hvordan vi designer en undersøgelse, indsamler materiale (dokumenter, interviews mm.), anvender/opstiller analysestrategier samt for kriterier for gode poststrukturalistiske analyser. Kurset åbner op for teoretisk fordybelse samtidig med at det giver praktiske færdigheder i at anvende poststrukturalistiske analysestrategier i fht konkrete problemstillinger og afprøvning på dokumenter På kurset læses primær litteratur i form af eksempler på de tre nævnte forfatteres egne analyser, ligesom vi læser om deres analysestrategier og hvordan disse er blevet brugt, uddybet og præciseret af andre i nutidige studier af politik, socialitet og identitet. Kurset veksler mellem korte forelæsninger, læsning af primærlitteratur og efterfølgende studenteroplæg, feedback/peer feedback, diskussioner samt øvelser, hvor de studerende i praksis arbejder med forskellige poststrukturalistiske analysestrategier. Alle skal have bidraget og deltaget i studenteroplæg (et eller flere) for at kunne bestå eksamen. Har du ikke deltaget i samfundsvidenskabelig bachelor fra RUC forudsættes det, at du har kendskab til Kristensen og Hussain (2016): Metoder i samfundsvidenskaberne. Frederiksberg: Samfundslitteratur Kursusplan: Blok A 1.Introduktion til kurset, indkredsning af en poststrukturalistisk optik samt kortlægning af det poststrukturalistiske landskab Stormhøj, C. (2010): Kap. 1 og 2 i Poststrukturalismer – videnskabsteori, analysestrategi, kritik. Frederiksberg: Samfundslitteratur (s. 13-23 samt 31-70). Blok B: Tre analysestrategier: Gouvernmentality; What’s the problem represented to be; dekonstruktion
Blok C: Applikationer, forskningsdesign, undersøgelsesspørgsmål og metodiske retningslinjer
Blok D: Indsamling og udvælgelse af empirisk materiale
Blok E : kriterier for gode poststrukturalistiske analyser
|
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Holdundervisning: 20 Studenterfremlæggelser, øvelser, feedback: 20 Forberedelse: 47 Eksamen: 48 |
Pensum |
Bog der skal købes inden kursus start: Stormhøj, C. (2010): Poststrukturalismer – videnskabsteori, analysestrategi, kritik. Frederiksberg: Samfundslitteratur. 1udg./ 2 oplag. Desuden findes tekster på Moodle og REX (se kursusplan) |
Evaluering- og feedback former |
Efter de første 3 -4 gange foretages en mundtlig evaluering mhp evt justering af kurset. Peer og underviser feedback |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Christel Stormhøj (stormhoj@ruc.dk)
|
ECTS |
5
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
|
Type |
Valgkursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Forelæsninger, øvelser, studenter-præsentationer, peer feedback og diskussioner. |
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på maksimum 14.400 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Ingen. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 19/03/2021 |