Semester |
E2021
|
Uddannelse |
Socialvidenskab * / Politik * / Politik og Forvaltning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
OBS!! Maksimum plads til 45 studerende. Hvis flere ønsker en plads, fordeles pladserne ved lodtrækning. Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Ved for få tilmeldte aflyses kurset. |
Uddybende beskrivelse |
Offentlige forvaltere skal i stigende grad påtage sig en rolle som facilitatorer af komplekse udviklingsprocesser. De skal bygge bro mellem mange forskellige interesser og aktører, samtidig med at de skal sikre at et højt fagligt indhold i projekterne. Derudover skal de sikre, at de beslutninger der træffes er demokratiske legitime. Forventninger og succeskriterier for sådanne samarbejdsrelationer er ofte forskellige mellem forvaltere, borgere og politikere. Erfaringer fra praksis viser, at der let opstår interessemodsætninger mellem disse grupper, der let kan accelerere til konflikter. Vi ønsker, at opkvalificere de studerende, således at de får kompetencer og teoretiske forståelser, der gør det lettere for dem at begå sig i disse sammenhænge. Formål: At indføre de studerende i forskellige teoretiske såvel som praktiske perspektiver på konflikter, der kan opstår i de mange reformer og udviklingsprojekter, som den offentlige forvaltning er genstand for i disse år. Kurset vil introducere de studerende til: a) teoretiske perspektiver på konflikter og deres håndteringsstrategier, b) konkrete redskaber for konflikthåndtering Kurset vil tage afsæt i konflikter fra konkrete cases, og der vil blive udført en række praksisnære øvelser Viden:
Færdigheder:
Kompetencer:
|
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
20 timers undervisning (konfrontations tid) 90 timers forberedelse (4.5 time forberedelse pr time) 20 timers forberedelse til eksamen (48 timers opgave) I alt: 130 timer |
Pensum |
Tager afsæt i en grundbog på dansk - på 200-300 sider. Derudover videnskabelige artikler, der skal down loades og læses til de enkelte kursus gange. Hammerich, E. et al., 2009. Konflikt og kontakt : om at forstå og håndtere konflikter, Højbjerg; Kbh.: Hovedland; i samarbejde med Center for konfliktløsning. |
Evaluering- og feedback former |
Feedback – sker på dagene hvor der er kursus, her vil der også være kontor tid |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Annika Agger (aagger@ruc.dk)
|
ECTS |
5
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
|
Type |
Valgkursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Forelæsninger, øvelser, studenter-præsentationer, peer feedback og diskussioner. |
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på maksimalt 14,400 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 21/10/2021 |