Semester |
F2022
|
Uddannelse |
Socialvidenskab * / Politik * / Politik og Forvaltning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Ved for få tilmeldte aflyses kurset. |
Uddybende beskrivelse |
Dette kursus giver viden om og konkrete metodiske færdigheder i forskellige involverende og deltagende forskningstilgange. Fælles for disse er at såvel undersøgelsesredskabet som dataproduktionen er kollektive, og et iboende demokratiserings- og forandringsperspektiv. Der er således tale om med- og samskabelse mellem alle involverede. Vi skal på et videregående niveau se på disse tilganges videnskabsteoretiske forankring, motivering, konkrete metodikker, og den form for data og analysemuligheder, de giver adgang til. I kurset kommer vi desuden ind på den deltagende/involverende forsknings historiske rødder, såvel som diversiteten af det, der i dag kaldes Citizens Science. Vi kommer til at fokusere på et udvalg af tilgange, herunder blandt andet erindringssarbejde, fremtidsværksted, foto-voice og fokusgrupper. Kurset åbner op for teoretisk fordybelse samtidig med at det giver praktiske færdigheder i at anvende involverende og deltagende forskningstilgange i fht konkrete problemstillinger. Undervisningsformen kombinerer oplæg fra underviserne med øvelser og oplæg fra deltagere, og vil involvere de studerendes eventuelle erfaringer fra tidligere, såvel som tanker om fremtidige projekter/specialet. Sidstnævnte med henblik på, at de studerende kan få sparring, hvis de overvejer at bruge deltagende og involverende metoder. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Kurset giver 5 ECTS-point. Du forventes derfor at bruge ca. 135 timer på kurset i løbet af semesteret. Disse forventes at blive fordelt på følgende måde: Undervisning: 20 timer (5 x 4 timer). Forberedelse til undervisning og eksamen: 98 timer (12-14 timer pr. kursusgang; resten til eksamen) Eksamen: 16 timer (to dages arbejde). |
Pensum |
Eksempler på litteratur Halkier, B (2002): Fokusgrupper. Kbh: Samfundslitteratur Haug, F (1987): Female Sexualization. London; Verso Hecker, S. et al. 2018: Citizen Science: Innovation in Open Science, Society and Policy, UCL Press: London (i uddrag) Hubbard, J. 1991. Shooting Back. San Francisco. Cronicle Books Hyle, A et al. (2008): Dissecting the mundane. International perspectives on memory work. Lanham: Univetrsity Press of America Irwin, A. 2015: Citizen science and scientific citizenship: same words, different meanings?. In Schiele, B., Marec, J.L. and Baranger, P. (eds) Science Communication Today. Presses Universitaires de Nancy, Nancy, pp29-38. Jungk, R & N. Müllert. 1984: Håndbog I fremtidsværksteder. København: Politisk revy Kimura, A. and A. Kinchy. 2016.Citizen Science: probing the virtues and contexts of participatory research. Engaging Science, Technology, and Society 2: 331-361. Wang, Caroline C., Cash, Jennifer L. & Powers, Lisa S. 2000: Who Knows the Streets as Well as the Homeless? Promoting Personal and Community Action through Photovoice. Health Promotion Practice 2000, 1(1): 81-89 Wulf-Andersen, T. Ø; H. Warming & A. Neidel. 2021. Power and reflesivity. Positions and positioning in involving research with young people. In Wulf-Anderesen et. Al. eds. Involving Methods in Youth Research : Reflections on participation and power. Palgrave Macmillan: 17-46 OBS: Vær opmærksom på, at dette er eksempler; ikke hverken et et endeligt eller fuldt pensum. Det endelig og fulde pensum vil fremgå på Moodle. |
Evaluering- og feedback former |
Kurset evalues kvalitativt og dialogisk både midtvejs og ved sidste kursusgang. Kurset er interaktivt, med de studerendes aktive deltagelse i øvelser og med mindre oplæg samt diskussion af de studerendes erfaringer og planer for fremtidige projekter/speciale. Dette danner basis for en løbende feedback til de studere |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Hanne Warming (hannew@ruc.dk)
|
ECTS |
5
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
|
Type |
Valgkursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Forelæsninger, øvelser, studenter-præsentationer, peer feedback og diskussioner. |
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på maksimalt 14,400 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 09/11/2021 |