Titel |
Valgkursus: Organisations- og ledelsesretorik
|
Oversat titel |
Elective course |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Kommunikation * / Strategisk kommunikation og digitale medier * / Kommunikation
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Anja Mølle Lindelof (lindelof@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60308
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med kurset er at give den studerende viden om et afgrænset kommunikationsfagligt emneområde/praksisfelt, herunder indføring i og kritisk diskussion af aktuelle begreber, teorier og undersøgelsesmetoder, evt. i samspil med praktikere inden for feltet. |
Uddybende beskrivelse |
Hvor der er organisationer er der ledelse, og hvor der er ledelse er der ledelsesretorik: Persuasiv kommunikation afsendt af ledelsen med det formål at påvirke organisationens interessenter. Kurset er en indføring i ledelsesretorikkens centrale begreber og lærebygninger, med det formål at præsentere et arsenal af strategiske kommunikationsgreb: Kunsten at tænke kommunikation i niveauer, i perspektiver, i konkretiseringer og historier, i angreb og forsvar og i forskellige kommunikationsgenrer. Kurset anlægger et praktisk, strategisk perspektiv på kommunikation: Med afsæt i den ledelsesretoriske værktøjskasse rustes de studerende til at afdække organisationens kommunikative udfordringer, samt at kunne udtænke og udarbejde hensigtsmæssige kommunikative responser. Forholdet mellem organisation, ledelse og kommunikation afdækkes med det formål at give de studerende indsigt i de forskellige ledelseskommunikative genrer, samt forståelse for hvilke genrer, der er velegnet til hvad. Kursets teoretiske afsæt er ledelsesretorikken, men vi forstår på kurset retorik i bred forstand og inkluderer en vifte af kommunikative genrer, skriftlige såvel som mundtlige. Kurset vægter viden der kan anvendes i praksis. De studerende arbejder derfor med egne cases gennem semesteret, hvorpå kursets teoretiske greb og metodikker appliceres. De studerende udfinder selv deres case, og der er ingen formelle krav til hvilke organisationer der kan arbejdes med; det kan være de studerendes arbejdsplads, en frivillig-organisation eller en startup-virksomhed, de studerende er engageret i. Dog er det vigtigt at de studerende har adgang til udvalgte kommunikative artefakter, såsom organisationens tekster, taler, møder etc. Underviserne tilbyder løbende sparring i forhold til de studerendes cases, både individuelt og ved de fremlæggelser af cases, der indgår i undervisningen. Vi anbefaler at de studerende arbejder i grupper med deres egne cases. Hør hvad en tidligere studerende siger om kurset, og om hendes erfaringer er med at applicere kursets teori på egen case: |
Pensum |
Detaljeret litteraturliste følger. Nedenstående er et udpluk af kursets tekster, listet for at give en ide om kursets litteratur: Smircich and Morgan: Leadership as the management of meaning Bülow: Ud med autoriteten – ind med retorikken (kapitel 2: Ledere, der taler – taler, der leder, Frydenlund Academic). Alvesson: Methodology for close up studies – struggling with closeness and closure Gabrielsen: At lede er at (over)tale – et retorisk blik på ledelse Huang, Baptista & Galliers: Reconceptualizing rhetorical practices in organizations: The impact of social media on internal communications Yates & Orlikowski: The PowerPoint Presentation and Its Corollaries: How Genres Shape Communicative Action in Organizations Gabrielsen & Møller: På sporet af ledelsestalen Gabrielsen & Mouton: Kan man tale sig til en ny kultur? Johan Roos: The benefits and limitations of leadership speeches in change initiatives Henry Mintzberg: The Managers Job: Folklore and Fact Heracleous et al: Charismatic Leadership and Rhetorical Competence: An Analysis of Steve Jobs’s Rhetoric Lund, M.: "Retorisk publikum", i Lund, M. & Roer, H. (red), "Retorikkens aktualitet: Grundbog i retorisk kritik", Hans Reitzels ForlagFil Pontoppidan & Gabrielsen: Topik – en overset vinkel på ledelse Conger: Inspiring Others: The Language of Leadership |
Tilrettelæggelse og indsats |
Den samlede studieindsats for den studerende (ECTS-point omregnet i timer) = 270 timer Timerne fordeles imellem:
|
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Evaluation will be based on the evaluation practice of the study board. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt kursus kan den studerende:
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 28.800-36.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 10 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Prøven er en individuel, skriftlig opgave. Opgaven stilles af underviseren ved kursets afslutning. Opgaven skal opfylde alle formelle krav og i bedømmelsen lægges der vægt på, i hvor høj grad den studerende kan
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 01/06/2022 |