PDF til print Find kalender

Valgkursus: Organisations- og ledelsesretorik

Titel
Valgkursus: Organisations- og ledelsesretorik
Oversat titel

Elective course

Semester
E2022
Kandidatuddannelse i
Kommunikation * / Strategisk kommunikation og digitale medier * / Kommunikation
Aktivitetstype

Valgfrit

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra

Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
10
Aktivitetsansvarlig
Jonas Gabrielsen (jonasg@ruc.dk)
Nicolaas T.O. Mouton (ntom@ruc.dk)
Studieleder
Anja Mølle Lindelof (lindelof@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60308
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Formålet med kurset er at give den studerende viden om et afgrænset kommunikationsfagligt emneområde/praksisfelt, herunder indføring i og kritisk diskussion af aktuelle begreber, teorier og undersøgelsesmetoder, evt. i samspil med praktikere inden for feltet.

Uddybende beskrivelse

Hvor der er organisationer er der ledelse, og hvor der er ledelse er der ledelsesretorik: Persuasiv kommunikation afsendt af ledelsen med det formål at påvirke organisationens interessenter. Kurset er en indføring i ledelsesretorikkens centrale begreber og lærebygninger, med det formål at præsentere et arsenal af strategiske kommunikationsgreb: Kunsten at tænke kommunikation i niveauer, i perspektiver, i konkretiseringer og historier, i angreb og forsvar og i forskellige kommunikationsgenrer.

Kurset anlægger et praktisk, strategisk perspektiv på kommunikation: Med afsæt i den ledelsesretoriske værktøjskasse rustes de studerende til at afdække organisationens kommunikative udfordringer, samt at kunne udtænke og udarbejde hensigtsmæssige kommunikative responser. Forholdet mellem organisation, ledelse og kommunikation afdækkes med det formål at give de studerende indsigt i de forskellige ledelseskommunikative genrer, samt forståelse for hvilke genrer, der er velegnet til hvad. Kursets teoretiske afsæt er ledelsesretorikken, men vi forstår på kurset retorik i bred forstand og inkluderer en vifte af kommunikative genrer, skriftlige såvel som mundtlige.

Kurset vægter viden der kan anvendes i praksis. De studerende arbejder derfor med egne cases gennem semesteret, hvorpå kursets teoretiske greb og metodikker appliceres. De studerende udfinder selv deres case, og der er ingen formelle krav til hvilke organisationer der kan arbejdes med; det kan være de studerendes arbejdsplads, en frivillig-organisation eller en startup-virksomhed, de studerende er engageret i. Dog er det vigtigt at de studerende har adgang til udvalgte kommunikative artefakter, såsom organisationens tekster, taler, møder etc. Underviserne tilbyder løbende sparring i forhold til de studerendes cases, både individuelt og ved de fremlæggelser af cases, der indgår i undervisningen. Vi anbefaler at de studerende arbejder i grupper med deres egne cases.

Hør hvad en tidligere studerende siger om kurset, og om hendes erfaringer er med at applicere kursets teori på egen case:
** https://www.youtube.com/watch?v=gysAs6HWyYo **

Pensum

Detaljeret litteraturliste følger. Nedenstående er et udpluk af kursets tekster, listet for at give en ide om kursets litteratur:

Smircich and Morgan: Leadership as the management of meaning

Bülow: Ud med autoriteten – ind med retorikken (kapitel 2: Ledere, der taler – taler, der leder, Frydenlund Academic).

Alvesson: Methodology for close up studies – struggling with closeness and closure

Gabrielsen: At lede er at (over)tale – et retorisk blik på ledelse

Huang, Baptista & Galliers: Reconceptualizing rhetorical practices in organizations: The impact of social media on internal communications

Yates & Orlikowski: The PowerPoint Presentation and Its Corollaries:
How Genres Shape Communicative Action in Organizations

Gabrielsen & Møller: På sporet af ledelsestalen

Gabrielsen & Mouton: Kan man tale sig til en ny kultur?

Johan Roos: The benefits and limitations of leadership speeches in change initiatives

Henry Mintzberg: The Managers Job: Folklore and Fact

Heracleous et al: Charismatic Leadership and Rhetorical Competence: An Analysis of Steve Jobs’s Rhetoric

Lund, M.: "Retorisk publikum", i Lund, M. & Roer, H. (red), "Retorikkens aktualitet: Grundbog i retorisk kritik", Hans Reitzels ForlagFil

Pontoppidan & Gabrielsen: Topik – en overset vinkel på ledelse

Conger: Inspiring Others: The Language of Leadership

Tilrettelæggelse og indsats

Den samlede studieindsats for den studerende (ECTS-point omregnet i timer) = 270 timer Timerne fordeles imellem:

  • Kursusundervisning: 48 timer – Forberedelse: 120 timer
  • Eksamen: 80 timer
  • Andre aktiviteter: 22 timer (semesterstart, litteratursøgning mv)
Udbudsformat 
Undervisningsevaluering

Evaluation will be based on the evaluation practice of the study board.

Program
BEDØMMELSE
Læringsmål 

Efter endt kursus kan den studerende:

  • demonstrere dybdegående viden om et afgrænset emneområde/virkefelt inden for kommunikation, herunder nuanceret kendskab til gængse praksisformer i relation til emneområdet

  • identificere og anvende aktuelle teorier af relevans for emneområdet/virkefeltet, herunder forståelse for væsentlige kommunikationsfaglige begreber

  • identificere og anvende aktuelle metoder af relevans for emneområdet/virkefeltet og dets centrale kommunikationsfaglige problemstillinger

  • selvstændigt og reflekteret omsætte teoretiske perspektiver og metodiske tilgange til en konkret kommunikationsfaglig praksis

  • selvstændigt tage ansvar for egen faglig udvikling

Prøveform
Individuel skriftlig hjemmeopgave

Hjemmeopgaven skal have et omfang på 28.800-36.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 10 dage inkl. evt. weekend og helligdage.

Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed.

Bedømmelse: 7-trinsskala
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Prøven er en individuel, skriftlig opgave. Opgaven stilles af underviseren ved kursets afslutning.

Opgaven skal opfylde alle formelle krav og i bedømmelsen lægges der vægt på, i hvor høj grad den studerende kan

  • demonstrere dybdegående viden om valgkursets emneområde/virkefelt, herunder nuanceret kendskab til gængse praksis-former
  • identificere og anvende aktuelle teorier og metoder af relevans for emneområdet/virkefeltet, herunder forståelse for væsentlige kommunikationsfaglige begreber
  • selvstændigt og reflekteret omsætte teoretiske perspektiver og metodiske tilgange til en konkret kommunikationsfaglig praksis
  • Formulere sig på en fagligt præcis og klar måde med sikker beherskelse af akademiske normer for skriftlig fremstilling
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60308
Sidst ændret 01/06/2022

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Torsdag 08-09-2022 12:15 - 08-09-2022 16:00 i uge 36
Organisations- og ledelsesretorik (KOMM)

Torsdag 15-09-2022 12:15 - 15-09-2022 16:00 i uge 37
Organisations- og ledelsesretorik (KOMM)

Torsdag 22-09-2022 12:15 - 22-09-2022 16:00 i uge 38
Organisations- og ledelsesretorik (KOMM)

Torsdag 29-09-2022 12:15 - 29-09-2022 16:00 i uge 39
Organisations- og ledelsesretorik (KOMM)

Torsdag 06-10-2022 12:15 - 06-10-2022 16:00 i uge 40
Organisations- og ledelsesretorik (KOMM)

Torsdag 13-10-2022 12:15 - 13-10-2022 16:00 i uge 41
Organisations- og ledelsesretorik (KOMM)

Torsdag 27-10-2022 12:15 - 27-10-2022 16:00 i uge 43
Organisations- og ledelsesretorik (KOMM)

Torsdag 03-11-2022 12:15 - 03-11-2022 16:00 i uge 44
Organisations- og ledelsesretorik (KOMM)

Torsdag 10-11-2022 12:15 - 10-11-2022 16:00 i uge 45
Organisations- og ledelsesretorik (KOMM)

Torsdag 17-11-2022 12:15 - 17-11-2022 16:00 i uge 46
Organisations- og ledelsesretorik (KOMM)

Torsdag 01-12-2022 12:15 - 01-12-2022 16:00 i uge 48
Organisations- og ledelsesretorik (KOMM)

Torsdag 08-12-2022 12:15 - 08-12-2022 16:00 i uge 49
Organisations- og ledelsesretorik (KOMM)

Fredag 09-12-2022 10:00 - Mandag 19-12-2022 10:00 i uge 49 til uge 51
Organisations- og ledelsesretorik - Eksamen (KOMM)

Fredag 17-02-2023 10:00 - Mandag 27-02-2023 10:00 i uge 07 til uge 09
Organisations- og ledelsesretorik - Reeksamen (KOMM)