PDF til print Find kalender

Valgkursus: Sociale medier, intimitet og hverdagsliv

Titel
Valgkursus: Sociale medier, intimitet og hverdagsliv
Oversat titel

Elective course

Semester
E2022
Kandidatuddannelse i
Kommunikation * / Kommunikation
Aktivitetstype

Valgfrit

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunkterne for studieaktiviteter og eksamen. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
10
Aktivitetsansvarlig
Tobias Raun (tobiasra@ruc.dk)
Studieleder
Anja Mølle Lindelof (lindelof@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60317
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Formålet med kurset er at give den studerende viden om et afgrænset kommunikationsfagligt emneområde/praksisfelt, herunder indføring i og kritisk diskussion af aktuelle begreber, teorier og undersøgelsesmetoder, evt. i samspil med praktikere inden for feltet.

Uddybende beskrivelse

Vi lever og udlever i stigende grad vores intime og private liv gennem sociale medier. Folk finder kærester via Tinder, dater på Grindr, udstiller deres ’perfekte’ børn på Facebook, mobber deres skolekammerater på Snapchat, arrangerer protestbevægelser som Black Lives Matter eller MeToo via Twitter – for blot at nævne nogle af de mange eksempler på, hvordan vores private og sociale liv leves på (og påvirkes af) sociale medier. Men hvad betyder denne mediering for vores personlige relationer, identiteter og intimiteter? Og hvordan kan vi arbejde professionelt med hverdagsmedieringen? Kurset fokuserer på de mange former for intimt hverdagsbrug af online medier og kaster kritiske analytiske blikke på, hvordan online medier og deres affordances både kan styrke og svække kommunikationen. Vi vil både se på både mikroniveau, hvor vi belyser specifikke mediers affordances og på større makro-perspektiver, hvor vi belyser de kommercielle interesser, algoritmer-ideologier og høstning af personlige data, der følger med vores stigende brug af sociale medier. Teoretisk trækkes der tråde til både nyere medieforskning, visuel kultur, feministisk teori, queer teori og affektteori. Hvor forskning i sociale medier har været præget af enten utopi (medier kan løse alle problemer) eller dystopi (medier ødelægger os), vil kurset lægge sig midt imellem.

Pensum
Tilrettelæggelse og indsats

Den samlede studieindsats for den studerende (ECTS-point omregnet i timer) = 270 timer Timerne fordeles imellem

  • Kursusundervisning: 48 timer – Forberedelse: 120 timer
  • Eksamen: 80 timer
  • Andre aktiviteter: 22 timer (semesterstart, litteratursøgning mv)
Udbudsformat 

Undervisningsaktiviteterne foregår som udgangspunkt på campus. Undervisningen kan være tilrettelagt således, at en eller flere aktiviteter foregår et andet sted end på campus. Dette kan også være online.

Undervisningsevaluering

Evaluation will be based on the evaluation practice of the study board.

Program
BEDØMMELSE
Læringsmål 

Efter endt kursus kan den studerende:

  • demonstrere dybdegående viden om et afgrænset emneområde/virkefelt inden for kommunikation, herunder nuanceret kendskab til gængse praksisformer i relation til emneområdet

  • identificere og anvende aktuelle teorier af relevans for emneområdet/virkefeltet, herunder forståelse for væsentlige kommunikationsfaglige begreber

  • identificere og anvende aktuelle metoder af relevans for emneområdet/virkefeltet og dets centrale kommunikationsfaglige problemstillinger

  • selvstændigt og reflekteret omsætte teoretiske perspektiver og metodiske tilgange til en konkret kommunikationsfaglig praksis

  • selvstændigt tage ansvar for egen faglig udvikling

Prøveform
Individuel skriftlig hjemmeopgave

Hjemmeopgaven skal have et omfang på 28.800-36.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 10 dage inkl. evt. weekend og helligdage.

Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed.

Bedømmelse: 7-trinsskala
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Prøven er en individuel, skriftlig opgave. Opgaven stilles af underviseren ved kursets afslutning.

Opgaven skal opfylde alle formelle krav og i bedømmelsen lægges der vægt på i hvor høj grad, den studerende kan

  • demonstrere dybdegående viden om valgkursets emneområde/virkefelt, herunder nuanceret kendskab til gængse praksis-former
  • identificere og anvende aktuelle teorier og metoder af relevans for emneområdet/virkefeltet, herunder forståelse for væsentlige kommunikationsfaglige begreber
  • selvstændigt og reflekteret omsætte teoretiske perspektiver og metodiske tilgange til en konkret kommunikationsfaglig praksis
  • Formulere sig på en fagligt præcis og klar måde med sikker beherskelse af akademiske normer for skriftlig fremstilling
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60317
Sidst ændret 01/06/2022

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Tirsdag 13-09-2022 08:15 - 13-09-2022 12:00 i uge 37
Sociale medier, intimitet og hverdagsliv (KOMM)

Tirsdag 20-09-2022 08:15 - 20-09-2022 12:00 i uge 38
Sociale medier, intimitet og hverdagsliv (KOMM)

Tirsdag 27-09-2022 08:15 - 27-09-2022 12:00 i uge 39
Sociale medier, intimitet og hverdagsliv (KOMM)

Tirsdag 04-10-2022 08:15 - 04-10-2022 12:00 i uge 40
Sociale medier, intimitet og hverdagsliv (KOMM)

Tirsdag 11-10-2022 08:15 - 11-10-2022 12:00 i uge 41
Sociale medier, intimitet og hverdagsliv (KOMM)

Tirsdag 01-11-2022 08:15 - 01-11-2022 12:00 i uge 44
Sociale medier, intimitet og hverdagsliv (KOMM)

Tirsdag 08-11-2022 08:15 - 08-11-2022 12:00 i uge 45
Sociale medier, intimitet og hverdagsliv (KOMM)

Tirsdag 15-11-2022 08:15 - 15-11-2022 12:00 i uge 46
Sociale medier, intimitet og hverdagsliv (KOMM)

Tirsdag 29-11-2022 08:15 - 29-11-2022 12:00 i uge 48
Sociale medier, intimitet og hverdagsliv (KOMM)

Tirsdag 06-12-2022 08:15 - 06-12-2022 12:00 i uge 49
Sociale medier, intimitet og hverdagsliv (KOMM)

Tirsdag 13-12-2022 08:15 - 13-12-2022 12:00 i uge 50
Sociale medier, intimitet og hverdagsliv (KOMM)

Tirsdag 20-12-2022 08:15 - 20-12-2022 12:00 i uge 51
Sociale medier, intimitet og hverdagsliv (KOMM)

Torsdag 12-01-2023 10:00 - Søndag 22-01-2023 10:00 i uge 02 og uge 03
Sociale medier, intimitet og hverdagsliv - Eksamen (KOMM)

Fredag 17-02-2023 10:00 - Mandag 27-02-2023 10:00 i uge 07 til uge 09
Sociale medier, intimitet og hverdagsliv - Reeksamen (KOMM)