Titel |
Valgkursus: Sociale medier, intimitet og hverdagsliv
|
Oversat titel |
Elective course |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Kommunikation * / Kommunikation
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunkterne for studieaktiviteter og eksamen. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Tobias Raun (tobiasra@ruc.dk)
|
Studieleder |
Anja Mølle Lindelof (lindelof@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60317
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med kurset er at give den studerende viden om et afgrænset kommunikationsfagligt emneområde/praksisfelt, herunder indføring i og kritisk diskussion af aktuelle begreber, teorier og undersøgelsesmetoder, evt. i samspil med praktikere inden for feltet. |
Uddybende beskrivelse |
Vi lever og udlever i stigende grad vores intime og private liv gennem sociale medier. Folk finder kærester via Tinder, dater på Grindr, udstiller deres ’perfekte’ børn på Facebook, mobber deres skolekammerater på Snapchat, arrangerer protestbevægelser som Black Lives Matter eller MeToo via Twitter – for blot at nævne nogle af de mange eksempler på, hvordan vores private og sociale liv leves på (og påvirkes af) sociale medier. Men hvad betyder denne mediering for vores personlige relationer, identiteter og intimiteter? Og hvordan kan vi arbejde professionelt med hverdagsmedieringen? Kurset fokuserer på de mange former for intimt hverdagsbrug af online medier og kaster kritiske analytiske blikke på, hvordan online medier og deres affordances både kan styrke og svække kommunikationen. Vi vil både se på både mikroniveau, hvor vi belyser specifikke mediers affordances og på større makro-perspektiver, hvor vi belyser de kommercielle interesser, algoritmer-ideologier og høstning af personlige data, der følger med vores stigende brug af sociale medier. Teoretisk trækkes der tråde til både nyere medieforskning, visuel kultur, feministisk teori, queer teori og affektteori. Hvor forskning i sociale medier har været præget af enten utopi (medier kan løse alle problemer) eller dystopi (medier ødelægger os), vil kurset lægge sig midt imellem. |
Pensum |
|
Tilrettelæggelse og indsats |
Den samlede studieindsats for den studerende (ECTS-point omregnet i timer) = 270 timer Timerne fordeles imellem
|
Udbudsformat |
Undervisningsaktiviteterne foregår som udgangspunkt på campus. Undervisningen kan være tilrettelagt således, at en eller flere aktiviteter foregår et andet sted end på campus. Dette kan også være online. |
Undervisningsevaluering |
Evaluation will be based on the evaluation practice of the study board. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt kursus kan den studerende:
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 28.800-36.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 10 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Prøven er en individuel, skriftlig opgave. Opgaven stilles af underviseren ved kursets afslutning. Opgaven skal opfylde alle formelle krav og i bedømmelsen lægges der vægt på i hvor høj grad, den studerende kan
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 01/06/2022 |