PDF til print    Find kalender

Interkulturel kommunikation

Semester
E2022
Uddannelse
Kommunikation * / Strategisk kommunikation og digitale medier *
Aktivitetstype
Kandidatkursus
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra

Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Uddybende beskrivelse

Se moodle.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Det forventes, at den studerende er forberedt (har læst dagens tekster grundigt) og deltager aktivt i undervisningen (bidrager til diskussion og løsning af opgaver).

Kurset er et fuldtidskursus, dvs. at det forventes, at den studerende arbejder minimum fuldtid med kurset (undervisning og læsning af pensum) i den periode, kurset varer.

ECTS-deklaration:

24 timer: Konfrontationstimer fordelt på forelæsninger og øvelser

60 timer: 2,5 timers forberedelsestid per konfrontationstime

40 timer: Eksamensopgave

11 timer: Andre aktiviteter

135 timer i alt (1 ECTS point = 27 arbejdstimer)

Forberedelsestid indebærer både læsning af kursets pensum, samt løsning af diverse opgaver undervejs på kurset, som kræver forberedelse hjemmefra.

Pensum

Se moodle.

Evaluering- og feedback former

Der er løbende mundtlig feedback undervejs i undervisningen og mulighed for detaljeret feedback i forbindelse med kursusopgaver. Den løbende feedback i undervisningen er fx. i forbindelse med øvelser og gruppearbejde om selvvalgte eller af underviseren definerede kommunikationscases med afsæt i kursets teori.

De(n) studerende modtager peer-feedback og underviserfeedback i forbindelse med diskussioner, øvelser og gruppearbejde. Endvidere modtager de(n) studerende underviserfeedback i forbindelse med eksamen, med fokus på styrker og svagheder.

Hvert 3. år gennemføres en formel evaluering af kurset. Evalueringen bygger på en digital spørgeskemaundersøgelse, og behandles af studieleder og studienævn.

Underviser kan også vælge at gennemføre en uformel evaluering af kurset (løbende og/eller afsluttende). Den uformelle evaluering behandles kun af underviser, med mindre underviser skønner at studieleder skal inddrages.

Eksamensadministration
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Louise Tranekjær (louiset@ruc.dk)
Louise Yung Nielsen (lyn@ruc.dk)
Lene Bull Christiansen (bull@ruc.dk)
ECTS
5
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Viden om grundlæggende teorier inden for interkulturel kommunikation, herunder post-kolonialisme, hvidhedsstudier, kønsstudier, og disability studies

  • Indsigt i hvordan kultur, race/etnicitet, køn og magt konstrueres og fastholdes i forskellige kommunikationsformer

  • Færdighed i at analysere eksisterende kommunikationsprodukter (kampagner, nyheder, politiske udspil, film, mv.) samt forskellige kommunikationsgenrer (visuelle, verbale og skriftlige) ud fra en kritisk interkulturel optik

  • Færdighed i at formidle analytiske og teoretiske indsigter i relation til specifikke interkulturelle problemstillinger til såvel fagfæller som ikke-fagfæller

  • Færdighed i at kunne udvikle nye kommunikationsformer, som er mere inkluderende og interkulturelle

  • Færdighed i at kunne anvise og anbefale veje at gå i forhold til de specifikke udfordringer omkring interkulturel kommunikation i et mangfoldigt, globalt og medialiseret samfund

  • Kompetence i selvstændigt at kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering indenfor interkulturel kommunikation

Overordnet indhold

Kurset sigter mod at give den studerende en grundlæggende akademisk indsigt og kompetence i interkulturel kommunikation samtidigt med, at den studerende bliver i stand til at omsætte den faglige viden til praktisk kommunikation. Der arbejdes derfor gennem kurset kontinuerligt med at omsætte teorierne og den abstrakte viden på nutidige medier, hændelser og konkrete begivenheder, så den studerende både bliver i stand til kritisk at analysere sin omverden og får styrket sine egne interkulturelle kompetencer.

Kurset indledes med en indføring i begreberne kultur og interkulturel kommunikation. Herefter arbejdes der med en række centrale teoretiske tekster, der giver en baggrundsforståelse og kendskab til grundlæggende teorier inden for bl.a. kønsteorier (queer teori og maskulinitetsstudier), post-kolonialisme, critical racestudies, hvid­hedsstudier, disability studier mv.. Denne viden er central for at kunne analysere, producere og arbejde frugtbart med kultur, race/etnicitet, køn, klasse, magt, inklusion, eksklusion, diskrimination, repræsentation og kommunikation.

Kurset i Interkulturel kommunikation er praksis-orienteret, hvilket vil sige, at kommunikationen, med alt hvad den medfører, finder sted i konkrete situationer og medieprodukter. Det er i selve interviewet, selve kampagnen, selve tv-udsen­delsen, at meninger dannes og betydninger skabes. Kurset vil derfor belyse helt kon­krete situationer/medieprodukter og se på, hvordan race/etnicitet, køn, klasse, handicap mv. spiller ind i den konkrete praksis – og hvordan praksis kan forbedres. Vi spørger løbende: Hvilken kommunikation inkluderer og ekskluderer hvem, hvad og hvordan?

Type

Obligatorisk kursus

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset består af en blanding af forelæsninger og øvelser, bl.a. øvelser hvor den studerende skal arbejde analytisk og praktisk med at udvikle nye kommunikationsprodukter.

De studerende skal kunne læse videnskabelige tekster på engelsk.

Prøveform
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.

Hjemmeopgaven skal have et omfang på minimum 9.600 og maksimum 14.400 antal tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 5 dage inkl. evt. weekend og helligdage.
Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed.

Bedømmelse: 7-trinsskala

Censur: Ingen.
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U40158
Sidst ændret 15/08/2022

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Mandag 12-09-2022 08:15 - 12-09-2022 12:00 i uge 37
Interkulturel kommunikation (KOMM)

Onsdag 14-09-2022 08:15 - 14-09-2022 12:00 i uge 37
Interkulturel kommunikation (KOMM)

Mandag 19-09-2022 08:15 - 19-09-2022 12:00 i uge 38
Interkulturel kommunikation (KOMM)

Mandag 26-09-2022 08:15 - 26-09-2022 12:00 i uge 39
Interkulturel kommunikation (KOMM)

Mandag 03-10-2022 08:15 - 03-10-2022 12:00 i uge 40
Interkulturel kommunikation (KOMM)

Mandag 10-10-2022 08:15 - 10-10-2022 12:00 i uge 41
Interkulturel kommunikation (KOMM)

Onsdag 12-10-2022 08:15 - 12-10-2022 12:00 i uge 41
Interkulturel kommunikation (KOMM)

Tirsdag 18-10-2022 10:00 - Søndag 23-10-2022 10:00 i uge 42
Interkulturel kommunikation - Eksamen (KOMM)

Torsdag 26-01-2023 10:00 - Tirsdag 31-01-2023 10:00 i uge 04 og uge 05
Interkulturel kommunikation - Reeksamen (KOMM)