Titel |
Det arbejdende menneske i en organisatorisk og social sammenhæng
|
Oversat titel |
Working life in an organizational and social context |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Arbejdsliv
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
Klaus Tranetoft Nielsen (ktn@ruc.dk)
Annette Kamp (kamp@ruc.dk) Agnete Meldgaard Hansen (agmeha@ruc.dk) |
Studieleder |
Peter Hagedorn-Rasmussen (peterhag@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60001
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kurset har fokus på arbejdet som en praktisk og social aktivitet, der oftest foregår i en organisatorisk sammenhæng, placeret i en særlig historisk, kulturel og institutionel kontekst. Kurset giver et overblik over forskellige forståelser af organisationers dynamik, moderne ledelse og ledelsestænkning med særligt henblik på deltagelse, magt og styring. Det giver en dybere indsigt i de forhold som former subjektiviteten i arbejdet, samt de ambivalenser og modsætninger, som forholdene kan give anledning til. Desuden sættes der fokus på arbejdsfællesskaber som udgangspunkt for læring, mening, identitet og organisering, samtidig med at der gives en forståelse af dynamikker omkring in- og eksklusion. Forandring er et vilkår i arbejdslivet, og tematiseres i dette kursus særligt i forhold til temaer som demokratisering, bæredygtighed, kooperative organiseringsformer; temaer som har særlig betydning for arbejdslivet og arbejdet som samfundsmæssig aktivitet. Kurset introducerer forståelser af forandringsdynamikker, og giver desuden kendskab til forskellige metoder, både teoretisk og via praktisk og eksperimenterende arbejde. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset er organiseret i tre blokke: Blok 2 og 3 er primært baseret på arbejde med grundtekster inden for arbejdslivsstudier, mens de studerende i blok 1 i højere grad arbejder praktisk med at tilegne sig og praktisere metoder til forandring af arbejdslivet på et teoretisk reflekteret grundlag. Blok 1: Fællesskaber, organisering og forandring De studerende arbejder med konkrete forandringsmetoder, workshops og eksperimentarier. Gennem dette arbejde diskuteres og belyses: • Forskellige tilgange til forandringer, baseret på forskellige forståelser af forandringer dynamik, og forestillinger om deres rækkevidde og radikalitet • Fællesskabers betydning som ramme om (eller hindring af) læring og udvikling i arbejdet • In og eksklusionsprocesser i organisationer under forandring, herunder betydning af eks. køn, etnicitet, alder, etc. • Demokrati, bæredygtighed og kooperative former for organisering som forandringshorisont Blok 2: Organisation og arbejde – mellem deltagelse magt og styring De studerende præsenteres for forskellige teoretiske forståelser af: • Mennesket som ressource i arbejdet • Forholdet mellem ledelse og medarbejdere i organisationer • Deltagelse, magt og modstand som dynamik i organisationer • Identitet som omdrejningspunktet for styringsbestræbelser i organisationen • Nye organisations- og ledelsesformer, bevægelser mod demokrati eller entrepreneurskab og prækarisering Der arbejdes med eksempler fra servicearbejde, vidensarbejde, omsorgsarbejde og fremstillingsarbejde. Blok 3: Arbejdets subjektive dimensioner - Socialisation og arbejdsidentitet De studerende præsenteres for forskellige teoretiske forståelser af: • Subjektivitet/identitet i arbejdet (forskellige videnskabsteoretiske forståelser) • Socialisering til arbejde – miljøspecifikke arbejdserfaringer og identitet • Kønssocialisering, dobbeltarbejde og ambivalens • Arbejdsidentitet, autonomi og ansvarsopfattelse. • Faglighed, forandring og læring • Mening og identitet i fællesskaber |
Pensum |
Information om pensum vil blive meddelt på moodle inden semesterstudiestart. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset består af tre tematiske blokke: • Fællesskaber, organisering og forandring • Organisation og arbejde – mellem deltagelse magt og styring • Arbejdets subjektive dimensioner - Socialisering og arbejdsidentitet Hver blok afsluttes med en opgave/produkt, der indgår i den endelige portfolio. Gennem kurset samarbejder de studerende i grupper, som udgangspunkt i anknytning til deres projektarbejde. Kurset gennemføres som en kombination af underviseroplæg, studenteroplæg, plenumdiskussioner, gruppeøvelser, workshops og klyngeaktiviteter. For et 15 ECTS kursus er den samlede forventede arbejdsindsats 405 studenterarbejdstimer, hvilket svarer til ca. 18,5 timer pr. uge i løbet af semesteret. Arbejdet kan forventes at være fordelt på følgende aktiviteter: • Deltagelse i holdundervisning (ca. 40 timer) • Selvstændigt arbejde individuelt og i studiegrupper (ca. 268 timer) • Deltagelse i klyngeaktiviteter (ca. 12 timer) • Deltagelse i workshops (ca. 30 timer) • Udarbejdelse af portfolio, herunder en opgave pr. blok (ca. 55 timer) • Evaluering (ca. 1 time) |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Kurset evalueres løbende dialogisk. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Den skriftlige evaluering går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter gennemførelse af Det arbejdende menneske i en organisatorisk og social sammenhæng kan den studerende:
|
Prøveform |
Individuel portfolio
Portfolioen skal have et omfang på 24.000-28.800 tegn inkl. mellemrum. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: bestået/ikke bestået |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Portfolio består af:
De tre delopgaver har forskellig karakter: Mens de to første har karakter af essayopgaver består den sidste af en kombination af designforslag, drejebøger samt refleksioner over forandringspotentialer og vidensgenerering i forhold til en valgt problemstilling. Bedømmelseskriterier Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. I bedømmelsen af portfolioen lægges vægt på, hvorvidt portfolioen opfylder alle formelle krav, samt i hvilket omfang den studerende demonstrerer viden, kompetencer og færdigheder i forhold til at:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 23/08/2022 |