Titel |
Arbejdspsykologi, organisation og læring
|
Oversat titel |
Work psychology, organisation and learning |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Arbejdsliv / Socialpsykologi og Læring
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk Kurset udbydes for studerende fra både Arbejdsliv og Socialpsykologi og læring. Kurset udbydes af Arbejdsliv. |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Klaus Tranetoft Nielsen (ktn@ruc.dk)
Annette Kamp (kamp@ruc.dk) Agnete Meldgaard Hansen (agmeha@ruc.dk) |
Studieleder |
Peter Hagedorn-Rasmussen (peterhag@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60005
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med kursusforløbet er at give den studerende dybtgående eksemplarisk indsigt i aktuelle psykologiske og læringsmæssige problemstillinger i arbejdslivet. Herunder forskningens samspil med praksis og problemstillingers tværfaglige karakter. Kurset kan endvidere fungere specialeforberedende ved at give studerende mulighed for indledende fordybelse i og arbejde med et eller flere elementer i kommende speciale. |
Uddybende beskrivelse |
Undervisningen er i store dele organiseret omkring casearbejde med afsæt i igangværende forskningsprojekter eller aktuelle forskningsfelter i tæt dialog med de allokerede undervisere. En karakteristisk case kan omhandle en konkret organisationsforandring som giver anledning til række spørgsmål der kan belyses gennem områdets faglige dimensioner, f.eks.:
Kurset veksler mellem fælles forelæsninger og tematiske workshops. Der vil være forelæsninger, som hver gennemgår temaer, der er centrale i forståelsen af arbejdspsykologi, organisation og læring. Det kunne fx være:
|
Pensum |
Omtrent 800 siders pensum, herunder 600 siders fast fælles pensum og 200 siders selvvalgt. Kriterierne for den valgte litteratur er, at den er overvejende forskningsbaseret (som minimum 150 siders). De allokerede undervisere tager stilling til, om den foreslåede litteratur kan godkendes. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats 10 ECTS, svarende til 270 timers arbejdsindsats for hver studerende. De 270 timer er fordelt omtrentligt som følger:
Læringsaktiviteter I løbet af kurset vil følgende læringsaktiviteter indgå:
Forløbet bredes ud over semesteret for at skabe bedst mulige rammer for at kombinere med projektarbejdet. Kurset tilbyder gode vilkår for integration af undervisning og projektskrivning. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Kurset evalueres løbende dialogisk. Der foretages også en afslutningsvis mundtlig evaluering på kurset, hvorfra der sendes en skriftlig opsamling til studieleder. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Den skriftlige evaluering går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter gennemførelse af kurset kan de studerende:
|
Prøveform |
Portfolio udarbejdet i gruppe afsluttet med mundtlig prøve.
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Portfolioen skal for: - 2 studerende have et omfang på 24.000-40.800 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 24.000-40.800 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 26.400-43.200 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 28.800-45.600 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 31.200-48.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 30 minutter. Ved 3 studerende 45 minutter. Ved 4 studerende 60 minutter. Ved 5 studerende 75 minutter. Ved 6 studerende 90 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Eksamen er en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i den skriftlige portfolio. Porteføjleopgaver Porteføljeopgaverne vil bestå af et udvalg af følgende typer produkter, alle sammen relateret til den givne tematiske specialisering i workshopklyngen:
Porteføljen vil i alt bestå fire opgaver, som altså i alt udgør 10-13 normalsider eksklusive litteraturliste, bilag og slutnoter. Mundtlig prøve Eksamen indledes af max 5 min. oplæg fra hver af de studerende i gruppen (2-6 studerende) ud fra et selvvalgt tema. Den resterende del af prøven gennemføres som mundtlig dialog mellem de studerende og medbedømmere. Bedømmelseskriterier: I bedømmelsen vil der blive lagt vægt på, hvorvidt det skriftlige produkt opfylder alle formelle krav, samt i hvor stor udstrækning den studerende demonstrerer viden, kompetencer og færdigheder i forhold til at: Skriftlig del:
Mundtlig del: Samme som de skriftlige bedømmelseskriterier samt:
På baggrund af det skriftlige produkt og den mundtlige prøve fastsættes en samlet, individuel karakter efter 7-trinsskalaen. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 24/05/2022 |