Titel |
Tværvidenskabelige tilgange til sundhed
|
Oversat titel |
Interdisciplinary approaches to critical health studies |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Tværvidenskabelige Sundhedsstudier
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Nicole Thualagant (nicole@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60255
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
De studerende får gennem kurset indsigt i og kompetence til at arbejde med centrale teoretiske perspektiver på sundhed, herunder sociale, kulturelle og institutionelle sundhedsforståelser. Med afsæt i centrale humanistiske og samfundsvidenskabelige teorier om sundhed og sygdom får de studerende viden om, hvorledes sundhed defineres og tilgås ud fra forskellige videnstraditioner og i centrale forskningsfelter. Kurset bidrager med teoretiske tilgange til at analysere sundhedsforståelser udmøntet i sundhedspraksis og sundhedsindsatser samt til at analysere menneskers erfaringer i at håndtere sundhed- og sygdomsudfordringer. De studerende får gennem kurset forudsætninger for at tilgå sundhed som et komplekst felt ved at give viden om, hvordan forskellige sundhedsforståelser præger sundhedsfeltet og menneskers måder at forstå, erfare og håndtere sundhed- og sygdomsudfordringer individuelt og/eller kollektivt. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset har til formål at udvikle de studerendes grundlæggende viden og kompetencer til at arbejde med sundhed og sundhedsforståelser i et tværvidenskabeligt perspektiv. De studerende opnår viden om centrale teoretiske perspektiver på sundhed og sygdom, herunder sociale, kulturelle og institutionelle sundhedsforståelser. De opnår endvidere viden om sundhedsforståelser i et historiskperspektiv og kompetence til at arbejde med studier af sundhed som medbestemt af samfundsmæssige, institutionelle, kulturelle og stedbundne vilkår og de mekanismer, der medvirker og modvirker til at producere og reproducere ulighed i sundhed. Endelig erhverves kompetencer til at arbejde med kvalitative metoder gennem kursets studiearbejde. Her lægges særligt vægt på evnen til at arbejde kritisk, reflekteret samt etiske reflektioner. I undervisningen inddrages konkrete cases til at belyse kursets temaer og anvende de teorier og metoder, der introduceres på kurset. Kurset er organiseret omkring følgende temaer:
Pensum udgøres af litteratur/materiale, der rummer følgende 5 temaer:
|
Pensum |
Kurset har følgende grundbøger. Ydereligere information om pensum vil blive meddelt på moodle inden studiestart. Vallgårda, S. & Krasnik, A. (red.). (2016) Sundhedsvæsen og sundhedspolitik. 3 udg. København: Munksgaard. Lehn, S et al. (2016) Ulighed i sundhed: Nye humanistiske og samfundsvidenskabelige perspektiver. Frydenlund Academic |
Tilrettelæggelse og indsats |
Den samlede studieindsats for hver studerende (ECTS-point omregnet i timer) = 270 timer, som fordeler sig på følgende måde:
Læringsaktiviteter Kursusgangene er tilrettelagt således at der veksles mellem forelæsninger med tilknyttede øvelser og klyngearbejde i forbindelse med forberedelse og arbejde med kursets pensum. Kurset har to gennemgående undervisere og trækker derud over på eksterne og interne forelæsningsholdere. Kurset indeholder:
|
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Evaluering af kurset sker løbende i dialog mellem studerende og underviser samt ved kursusafslutning (evt. suppleret af skriftlig opsummering, der fremsendes til studieleder). Hertil kommer en skriftlig evaluering af kursusforløbet, som gennemføres mindst hvert 3. år. Den skriftlige evaluering går til undervisningsansvarlig, studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 19.200-24.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed. Ved bedømmelse af prøven vægtes dette med 10 %. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Bedømmelseskriterier I bedømmelsen vil der blive lagt vægt på i hvilken udstrækning den studerende kan:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 12/07/2022 |