Titel |
Litteraturstudieprojekt inden for arbejdsliv
|
Oversat titel |
Project in working life literature review |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Arbejdslivsstudier * / Arbejdsliv
|
Aktivitetstype |
Valgfrit Det er obligatorisk enten at tage litteraturstudieprojekt inden for arbejdsliv eller at gå i praktik på 3. semester. |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Tilmelding til eksamen: Du skal huske at tilmelde dig til eksamen. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan, at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Klaus Tranetoft Nielsen (ktn@ruc.dk)
Annette Kamp (kamp@ruc.dk) Agnete Meldgaard Hansen (agmeha@ruc.dk) |
Studieleder |
Peter Hagedorn-Rasmussen (peterhag@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60008
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med forløbet er at den studerende bliver i stand til at søge, udvælge, vurdere, diskutere og syntetisere videnskabelig litteratur inden for en arbejdslivs-problemstilling på højt niveau og at give den studerende dybdegående eksemplarisk indsigt i arbejdslivsforskningens problemstillinger, metoder og formidling. Herunder forskningens samspil med praksis. Problemstillingen er selvvalgt inden for rammerne af aktuelle forskningsmæssige temaer idet der lægges vægt på, at de studerende indgår i dialog med aktive forskningsmiljøer, som led i litteraturstudieprojektet. Kan eventuelt kombineres/samtænkes med de øvrige studieelementer på semesteret (obligatorisk kursus samt et af de to valgkurser). |
Uddybende beskrivelse |
Litteraturstudieprojektet organiseres i projektklynger, der udgør en ramme for den studerendes arbejdsproces. En projektklynge er en gruppe af studerende (typisk 2-8), som dannes i slutningen af introduktionsperioden med afsæt i de studerendes selvvalgte forskningsbaserede problemstillinger inden for arbejdsliv. Et litteraturstudieprojekt er et forløb, hvor du som studerende arbejder på at afdække og udforske videnskabelig litteratur (overvejende peer reviewet litteratur), samt anden relevant litteratur (hvidbøger, forskningsbaseret litteratur), som bidrager til at belyse en selvvalgt problemformulering. Litteraturstudieprojektet understøttes af en række workshops. I begyndelsen introduceres til systematisk litteratursøgning og håndtering af store mænger litteratur. Derefter følger en række workshop som typisk består af oplæg, dialog i plenum og arbejde i projektklynger. Oplæg kan både være fra underviser eller studerende. I projektklyngerne arbejder I med jeres problemstillinger med afsæt i litteraturstudiet. I workshops kan fx indgå arbejde med
I den sidste workshop præsenterer projektklyngen en poster med afsæt i jeres litteraturstudie og I får feedback fra peers og undervisere. Mellem workshoppene arbejder I i projektklynger mhp at udvikle jeres litteraturstudieprojekt. Det gør I ved fx at opsøge litteratur, diskutere tekster på baggrund af kritisk læsning, gå i dialog med relevante forskningsmiljøer etc. Vejledning i forhold til udarbejdelse af litteraturstudieprojektet gives undervejs. Vejledningen sker i overvejende grad som del af de skemalagte workshops. På baggrund af arbejdet i projektklyngen udarbejder hver studerende en individuel hjemmeopgave. |
Pensum |
Studieelementets litteratur består af to hoveddele:
Det samlede omfang af pensum varierer med hensyn til blandet andet type af litteratur, projektklyngernes størrelse. Men det skal forventes at være omkring 800-1000 sider og skal godkendes af underviser. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Projektet er normeret til 10 ECTS-point. Den samlede studieindsats for hver studerende er dermed ca. 270 timer. Denne indsats kan forventes at fordele sig omtrentligt på denne måde:
|
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Litteraturstudieprojektet evalueres løbende dialogisk. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Den skriftlige evaluering går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter at have gennemført litteraturstudieprojektet kan de studerende:
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 16.800-21.600 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 14 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed. Bedømmelse: bestået/ikke bestået |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
I bedømmelsen af den skriftlige hjemmeopgave vil der blive lagt særlig vægt på, i hvilket omfang den studerende
I vurderingen indgår hvorvidt den skriftlige opgave opfylder alle formelle kriterier samt i hvilket omfang den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 02/09/2022 |