Semester |
E2022
|
Uddannelse |
Strategisk kommunikation og digitale medier *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Uddybende beskrivelse |
Sociale medier har, som navnet indikerer, fokus på nye digitale platforme og kommunikationsformer. Vi arbejder teoretisk med at forstå, hvad sociale medier er, hvilke kommunikationsbetingelser de skaber, og hvordan brugerne udnytter dem. Det gør vi ud fra to perspektiver: produktion og reception. Desuden er der i kurset en gennemgående praktisk komponent, hvor vi arbejder strategisk med RUC Kommunikations egen tilstedeværelse på sociale medier. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Forventet arbejdsindsats i forbindelse med kurset er 135 timer (1 ECTS point = 27 arbejdstimer):
|
Pensum |
Vi arbejder med et pensum bestående af forskningslitteratur om sociale medier. De konkrete tekster vil være tilgængelige på Moodle umiddelbart inden kursusstart. |
Evaluering- og feedback former |
På kurset foregår undervisningen i en vekselvirkning mellem læreroplæg og workshops, hvor de studerendes svar på opgaverne diskuteres i plenum. Der vil være løbende feedback mellem underviserne og de studerende, samt mellem de studerende, i relation to pensum, øvelser, samt kursets form og indhold. Endvidere modtager de studerende feedback ved eksamen. Hvert 3. år gennemføres en formel evaluering af kurset. Evalueringen bygger på en digital spørgeskemaundersøgelse, og behandles af studieleder og studienævn. Underviser kan også vælge at gennemføre en uformel evaluering af kurset (løbende og/eller afsluttende). Den uformelle evaluering behandles kun af underviser, med mindre underviser skønner at studieleder skal inddrages. |
Eksamensadministration |
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Sine Nørholm Just (sinenjust@ruc.dk)
|
ECTS |
5
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
På kurset bliver de studerende introduceret til grundlæggende teorier, metoder og begreber indenfor kommunikations-, strategi- og medieforskningen, med det mål at udvikle en forståelse for, og kundskab om, hvordan sociale medier, både selvstændigt og integreret, kan bruges i en organisations strategiske kommunikation. For at forstå hvad sociale medier er, fokuserer kurset på teorier og problemstillinger i tilknytning til, hvad de betyder for organisationers kommunikation. De studerende bliver udfordret til at overveje fx samspil mellem online / offline sociale netværk, motivationsfaktorer for deltagelse på forskellige typer af sociale medier og globale skævheder i adgangen til sociale medier. For at forstå hvordan sociale medier kan anvendes strategisk, gives en teoretisk og metodisk introduktion til den målrettede brug af platformene. Desuden introduceres de studerende til overordnede praktiske og juridiske/etiske problemstillinger i forbindelse med kommunikation via sociale medier. |
Type |
Obligatorisk kursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kurset består af en blanding af forelæsninger, diskussion, og kan omfatte gruppearbejde og peer feedback. Det er organiseret omkring en række temaer, som vil fremgå ved kursets start. |
Prøveform |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt.
Individuel mundtlig prøve baseret på en synopsis. Den studerende starter prøven med en kort præsentation, hvorefter prøven foregår som en dialog. Der kan ved prøven spørges ind til hele pensum. Det skriftlige produkt skal have et omfang på minimum 7.200 og maksimalt 14.400 anslag inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstid inkl. votering: 20 minutter. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: Disposition på maksimalt en A4-side samt præsentationsmateriale. Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern censor |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 12/05/2022 |