PDF til print    Find kalender

Sociale medier

Semester
E2022
Uddannelse
Strategisk kommunikation og digitale medier *
Aktivitetstype
Kandidatkursus
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra

Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Uddybende beskrivelse

Sociale medier har, som navnet indikerer, fokus på nye digitale platforme og kommunikationsformer. Vi arbejder teoretisk med at forstå, hvad sociale medier er, hvilke kommunikationsbetingelser de skaber, og hvordan brugerne udnytter dem. Det gør vi ud fra to perspektiver: produktion og reception. Desuden er der i kurset en gennemgående praktisk komponent, hvor vi arbejder strategisk med RUC Kommunikations egen tilstedeværelse på sociale medier.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Forventet arbejdsindsats i forbindelse med kurset er 135 timer (1 ECTS point = 27 arbejdstimer):

  • 12 x 2 timer undervisning, fordelt på forelæsninger og øvelser
  • 10 timer forberedelsestid per undervisningsgang, hvilket inkluderer læsning af kursets pensum, samt løsning af diverse hjemmeopgaver
  • 40 timer til eksamen, inkluderet forberedelse
  • 11 timer til andre aktiviteter, såsom evaluering, semesterintroduktion mv
Pensum

Vi arbejder med et pensum bestående af forskningslitteratur om sociale medier. De konkrete tekster vil være tilgængelige på Moodle umiddelbart inden kursusstart.

Evaluering- og feedback former

På kurset foregår undervisningen i en vekselvirkning mellem læreroplæg og workshops, hvor de studerendes svar på opgaverne diskuteres i plenum. Der vil være løbende feedback mellem underviserne og de studerende, samt mellem de studerende, i relation to pensum, øvelser, samt kursets form og indhold.

Endvidere modtager de studerende feedback ved eksamen.

Hvert 3. år gennemføres en formel evaluering af kurset. Evalueringen bygger på en digital spørgeskemaundersøgelse, og behandles af studieleder og studienævn.

Underviser kan også vælge at gennemføre en uformel evaluering af kurset (løbende og/eller afsluttende). Den uformelle evaluering behandles kun af underviser, med mindre underviser skønner at studieleder skal inddrages.

Eksamensadministration
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Sine Nørholm Just (sinenjust@ruc.dk)
ECTS
5
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Viden om og overblik over teoretiske og metodiske retninger, der kan bidrage til at forstå sociale medier ud fra en organisatorisk, videnskabelig og kommunikativ vinkel

  • Viden om grundlæggende mediesociologiske begreber og metoder

  • Viden om principper for interaktion på sociale medier, og hvilken rolle teknologien spiller i denne interaktion

  • Færdigheder i at kunne definere og evaluere brugen og effekten af sociale medier, både teoretisk og praktisk, med særligt henblik på strategisk kommunikation herunder at kunne vurdere, hvilke medieplatforme der er relevante i forhold til forskellige organisationers kommunikationsbehov

  • Færdigheder i at kunne analysere, vurdere, og diskutere kommunikative muligheder og udfordringer ved brugen sociale medier

  • Kompetencer i selvstændigt at kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering inden for brugen af sociale medier til strategisk kommunikation.

Overordnet indhold

På kurset bliver de studerende introduceret til grundlæggende teorier, metoder og begreber indenfor kommunikations-, strategi- og medieforskningen, med det mål at udvikle en forståelse for, og kundskab om, hvordan sociale medier, både selvstændigt og integreret, kan bruges i en organisations strategiske kommunikation.

For at forstå hvad sociale medier er, fokuserer kurset på teorier og problemstillinger i tilknytning til, hvad de betyder for organisationers kommunikation. De studerende bliver udfordret til at overveje fx samspil mellem online / offline sociale netværk, motivationsfaktorer for deltagelse på forskellige typer af sociale medier og globale skævheder i adgangen til sociale medier. For at forstå hvordan sociale medier kan anvendes strategisk, gives en teoretisk og metodisk introduktion til den målrettede brug af platformene.

Desuden introduceres de studerende til overordnede praktiske og juridiske/etiske problemstillinger i forbindelse med kommunikation via sociale medier.

Type

Obligatorisk kursus

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset består af en blanding af forelæsninger, diskussion, og kan omfatte gruppearbejde og peer feedback. Det er organiseret omkring en række temaer, som vil fremgå ved kursets start.

Prøveform
Individuel mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt.

Individuel mundtlig prøve baseret på en synopsis.

Den studerende starter prøven med en kort præsentation, hvorefter prøven foregår som en dialog.

Der kan ved prøven spørges ind til hele pensum.

Det skriftlige produkt skal have et omfang på minimum 7.200 og maksimalt 14.400 anslag inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Eksaminationstid inkl. votering: 20 minutter.

Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve.

Tilladte hjælpemidler til prøven: Disposition på maksimalt en A4-side samt præsentationsmateriale.

Bedømmelse: 7-trinsskala

Censur: ekstern censor
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U26139
Sidst ændret 12/05/2022

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Torsdag 01-09-2022 08:15 - 01-09-2022 12:00 i uge 35
Sociale medier (KOMM)

Fredag 09-09-2022 08:15 - 09-09-2022 10:00 i uge 36
Sociale medier (KOMM)

Fredag 16-09-2022 08:15 - 16-09-2022 10:00 i uge 37
Sociale medier (KOMM)

Fredag 23-09-2022 08:15 - 23-09-2022 10:00 i uge 38
Sociale medier (KOMM)

Fredag 30-09-2022 08:15 - 30-09-2022 10:00 i uge 39
Sociale medier (KOMM)

Fredag 07-10-2022 08:15 - 07-10-2022 10:00 i uge 40
Sociale medier (KOMM)

Fredag 14-10-2022 08:15 - 14-10-2022 10:00 i uge 41
Sociale medier (KOMM)

Fredag 28-10-2022 08:15 - 28-10-2022 10:00 i uge 43
Sociale medier (KOMM)

Fredag 04-11-2022 08:15 - 04-11-2022 10:00 i uge 44
Sociale medier (KOMM)

Fredag 11-11-2022 08:15 - 11-11-2022 10:00 i uge 45
Sociale medier (KOMM)

Fredag 18-11-2022 08:15 - 18-11-2022 10:00 i uge 46
Sociale medier (KOMM)

Mandag 05-12-2022 10:00 - 05-12-2022 10:00 i uge 49
Sociale medier - Eksamen, synopsis aflevering (KOMM)

Mandag 12-12-2022 08:15 - 12-12-2022 18:00 i uge 50
Sociale medier - Mundtlig eksamen (KOMM)

Fredag 16-12-2022 08:15 - 16-12-2022 18:00 i uge 50
Sociale medier - Mundtlig eksamen (KOMM)

Mandag 23-01-2023 10:00 - 23-01-2023 10:00 i uge 04
Sociale medier - Reeksamen, synopsis aflevering (KOMM)

Tirsdag 31-01-2023 08:15 - 31-01-2023 18:00 i uge 05
Sociale medier - Mundtlig reeksamen (KOMM)