Titel |
Socialpsykologisk udvikling og læring
|
Oversat titel |
Social Psychological Development and Learning |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Socialpsykologi og Læring
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
Peter Busch-Jensen (peterbj@ruc.dk)
|
Studieleder |
Maja Røn-Larsen (mrl@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60238
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kurset etablerer et teoretisk fundament på højt niveau i form af forskellige teoretiske tilgange til og begreber om det socialpsykologiske subjekt og dets lærings- og udviklingsprocesser på tværs af forskellige hverdagslivssammenhænge. Dette indebærer udforskning af menneske-samfundsforholdet med særlig vægtning af det subjektive og psykologiske. Kurset gør de studerende i stand til at identificere og reflektere kritisk over teoriernes forskellige grundlæggende antagelser (videnskabsteori) samt diskutere implikationerne heraf i relation til vidensproduktion. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset vil bestå af en række forelæsninger, der hver især følges op af struktureret dialog, refleksioner og diskussioner. Kursets undervisningsgange falder efter en samlet introduktionsforelæsning i tre overordnede temaer:
|
Pensum |
Der arbejdes med et fast pensum på ca. 1000 sider. Pensum vil fremgå af Moodle frem mod undervisningsstart. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats 15 ECTS, svarende til 405 timers arbejdsindsats for hver studerende. De 405 timers arbejde er omtrentligt fordelt som følger:
Læringsaktiviteter Kurset er opbygget som en række forelæsninger ved skiftende undervisere hver med særlig forskningsbaseret kendskab til den enkelte forelæsnings problematik. Forelæsningerne efterfølges af struktureret diskussion. Forelæsningsrækken tager udgangspunkt i teoretiske, forskningsmæssige, og praksisnære problemer. Forelæsningen diskuterer et problemfelt bredt, som efterfølgende udfoldes og diskuteres konkret med og blandt de studerende. Forelæsningerne er struktureret under overordnede temaer, der samler flere forelæsningsgange. Der vil være et mindre antal opsamlende forelæsningsgange i løbet af kurset. De studerende arbejder selvstændigt og evt. i selvorganiserede studiegrupper med teksterne til den enkelte forelæsningsgang mellem forelæsningerne. De enkelte forelæsningers tema og tekster fremgår af Moodle. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Kurset evalueres løbende dialogisk. Der foretages også en afslutningsvis mundtlig evaluering på kurset, hvorfra der sendes en skriftlig opsamling til studieleder. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Den skriftlige evaluering går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter gennemførelse af kurset kan den studerende:
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 24.000-26.400 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed. Ved bedømmelse af prøven vægtes dette med 10 %. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Kursets eksamen består i en individuel besvarelse af en skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig ved kursets afslutning. I bedømmelsen af den individuelle skriftlige hjemmeopgave vil der blive lagt vægt på, hvorvidt opgaven opfylder alle formelle krav, samt i hvor stor udstrækning den studerende demonstrerer viden, kompetencer og færdigheder i forhold til at:
Opgaven skal endvidere dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed. Ved bedømmelse af prøven vægtes dette med 10 %. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 31/05/2022 |