Titel |
Projekt: Socialpsykologisk og pædagogisk forskningspraksis
|
Oversat titel |
Socialpsychological and pedagogical research practice |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Socialpsykologi og Læring
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan, at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
Peter Busch-Jensen (peterbj@ruc.dk)
|
Studieleder |
Maja Røn-Larsen (mrl@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60239
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med studieaktiviteten er, at de studerende opnår kompetence i at udforske problemstillinger på subjektniveau, hvor forbindelsen mellem det enkelte menneske og de konkrete livssammenhænge og betingelser medtænkes. De studerende opnår eksemplarisk indsigt i og praktisk erfaring med anvendelse af eget empirisk materiale i videnskabeligt arbejde på et højt akademisk niveau. De studerende opnår gennem projektet kompetence til at arbejde med de metodologiske og epistemologiske spørgsmål, der knytter sig til et projektarbejde, herunder at identificere, begrunde og afgrænse et videnskabeligt problem, udviklingen af et adækvat forskningsdesign, betydningen af teoretiske og videnskabsteoretiske valg, betydningen af forskerposition samt relevante etiske og gyldighedsmæssige overvejelser. Den studerende får endvidere kompetence til at afsøge et forsknings- og vidensfelt, og at syntetisere og anvende den fundne litteratur i projektarbejdet. |
Uddybende beskrivelse |
Sigtet med dette projektforløb er at rammesætte systematiske refleksioner over forskningspraksis med et specifikt fokus på socialpsykologi og læring. For at etablere denne fælles ramme for alle studerende, trækkes både på forskellige kursus og workshopformer og på karakteristika fra klassisk projektarbejde på RUC. De studerende arbejder således i projektgrupper, som under hele projektforløbet indgår i og kvalificeres gennem deltagelse i fælles seminarer med fokus på særlige faglige problematikker inden for uddannelsens felt. I dette arbejde diskuteres og videreudvikles de studerendes projektpraksis gennem løbende feedback. Start på projektforløbet er koordineret med semesterets teorikursus, for at sikre samspil og progression. Forløbet skaber udvikling af:
Elementer og temaer undervejs i forløbet kan f.eks. være følgende: Problemformulering: Hvordan kvalificerer man og arbejder eksemplarisk med en problemstilling inden for socialpsykologi og læring i forhold til det at udforske problemstillinger og muligheder i menneskers hverdagsliv i en kulturel, samfundsmæssig sammenhæng? Problemfelt og litteratursøgning: Hvordan tegner man et kritisk problemfelt i forhold til sin problemstilling og hvordan indkredser man ens videnskabelige genstand og bidrag indenfor socialpsykologi og læring? Metodologiske overvejelser: Hvordan sikrer man sammenhæng og konsistens mellem problemstilling, teoretiske, metodiske og analysestrategiske tilgange og valg i sit projekt? Undervejs i forløbet vil de studerende komme til at:
|
Pensum |
Der arbejdes både med et fælles pensum, og et supplerende emergerende pensum, der udvælges i fællesskab med de studerende med afsæt i projektgruppernes projektarbejde og projektideer – dette udgør et samlet omfang på omkring 50 sider per seminar/workshop. Udover dette udvælger den enkelte projektgruppe i samarbejde med deres projektvejleder ca. 500 siders projektspecifik litteratur. Det faste pensum opgives før semesterstart på Moodle. Den fælles emergerende litteratur lægges på moodle i takt med, at den udvælges. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Dette projekt tilrettelægges som et samspil mellem studerendes projektarbejde, understøttende seminar aktivitet og teorikursets understøttende forelæsninger, hvilket sikrer den nødvendige bredde og dybde i tilgangen til projektarbejde indenfor uddannelsens felt: Socialpsykologi og læring. Studieindsats: 15 ECTS, svarende til 405 timers arbejdsindsats for hver studerende. De 405 timers arbejde er omtrentligt fordelt som følger:
Læringsaktiviteter: Projektet indeholder en vifte af forskelligartede læringsaktiviteter: Projektarbejde og udarbejdelse af rapport i grupper, forelæsninger, klyngeseminarer, øvelser (individuelle og i grupper), fremlæggelser og peer-feedback. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Projektforløbet evalueres løbende i dialog med vejleder samt i forbindelse med projektdannelsesseminar, intern evaluering og eksamen. Projektgruppen kan desuden give feedback på vejledningen gennem hele forløbet, hvis der er behov for en fornyet forventningsafstemning. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester . Den skriftlige evaluering går til vejleder, studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringspraksis på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter gennemførelse af projektet kan den studerende:
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 43.200-60.000 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 48.000-72.000 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 60.000-84.000 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 72.000-96.000 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 72.000-108.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Eksamen er en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i den skriftlige projektrapport, samt det samlede pensum. Eksamen indledes af max 5 min. oplæg fra hver af de studerende i gruppen (2-6 studerende) ud fra et selvvalgt tema. Den resterende del af prøven gennemføres som mundtlig dialog mellem de studerende og bedømmere. På baggrund af projektrapporten og den mundtlige prøve fastsættes en samlet, individuel karaktér efter 7-trinsskalaen. Bedømmelseskriterier: Projektarbejdet skal demonstrere, at den studerende kender til, kan anvende og udvise evne til begrundet, reflekteret og kritisk at udforme, diskutere, og analysere socialpsykologisk og pædagogisk forskningspraksis, forskningsmetodologier og empiri med henblik på at undersøge og forstå en central, relevant og eksemplarisk problemstilling i relation til socialpsykologi og læring. I bedømmelsen vil der blive lagt vægt på, hvorvidt opgaven opfylder alle formelle krav, stave- og formuleringsevnen i projektrapporten, samt i hvor stor udstrækning den studerende demonstrerer viden, kompetencer og færdigheder i forhold til at: Skriftlig del:
Mundtlig del: Samme som de skriftlige bedømmelseskriterier, samt:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 31/05/2022 |