Titel |
Planlægning & GIS
|
Oversat titel |
Planning & GIS |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
By og Plan
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Keld Buciek (buciek@ruc.dk)
Jørgen Ole Bærenholdt (job@ruc.dk) Maja de Neergaard (mlsdn@ruc.dk) Kristian Nagel Delica (kdelica@ruc.dk) Thomas Theis Nielsen (nielsentt@ruc.dk) Katrine Hartmann-Petersen (katrineh@ruc.dk) |
Studieleder |
Kristian Nagel Delica (kdelica@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60034
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
De studerende får indblik i det danske plansystem og de økonomiske og politiske vilkår for planlægning. De studerende bliver fortrolige med plansystemets datagrundlag og hvordan der på denne baggrund kan gennemføres stedsanalyser med henblik på planlægningsmæssige problemstillinger og udfordringer. De studerende arbejder med stedsspecifikke eksempler på anvendelse af planloven. I den forbindelse får de studerende samtidigt et indgående eksemplarisk kendskab til datagrundlaget, dets struktur og hvordan data på den baggrund kan analyseres og visualiseres ved hjælp af digitale værktøjer, herunder (Geografiske Informations Systemer) GIS. |
Uddybende beskrivelse |
|
Pensum |
Kurset har et praksisrettet og anvendelsesorienteret fokus. Litteraturen vil bestå af historiske tekster, håndbøger, faglige artikler fra praksis samt internationale forskningsartikler. Dertil kommer introduktion til en mængde web-baserede instruktioner og databaser. Pensum vil være tilgængelig på Moodle senest to uger før undervisningen afvikles Et eksempel på den historiske litteratur er: Gaardmand, Arne (1993) Dansk Byplanlægning 1938-1992. København: Arkitektens Forlag. Teksten læses i uddrag, og anvendes til at indføre de studerende i den danske planlægningstradition. Et eksempel på håndbogslitteraturen er: Post, Arne (2018) Byplanhåndbogen. København: Dansk Byplanlaboratorium. Teksten rummer mange definitioner og juridiske termer på det planfaglige område. Der vil ligeledes være en håndbog i GIS som introducerer til grundtermer og eksempler på anvendelse. De faglige artikler hentes i fagtidsskrifter som eksempelvis Byplannyt, Arkitekten, Ingeniøren og Byplanhistorisk Selskab. Et eksempel på den internationale forskningslitteratur er: Christian Fertner, Andreas Aagaard Christensen, Peter Stubkjær Andersen, Anton Stahl Olafsson, Søren Præstholm, Ole Hjorth Caspersen & Julien Grunfelder (2019) Emerging digital plan data – new research perspectives on planning practice and evaluation, Geografisk Tidsskrift-Danish Journal of Geography, 119:1, 6-16 |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset baserer sig på flere forskellige aktiviteter, herunder forelæsninger, laboratoriearbejde (GIS), ekskursioner og et afsluttende mindre feltarbejde. Kursusaktiviteterne er fordelt som følger: Selvstændig forberedelse 100 timer. Det må forventes at den selvstændige forberedelse retter sig primært mod læsning af kursuslitteratur og forberedelse af GIS-laboratorieundervisningen. Forelæsninger 30 timer. Forelæsningerne vil have til formål at introducere dels til det danske plansystem og dels til det datagrundlag og analysemetoder der bruges i planlægningen i Danmark. Derudover vil forelæsningerne koncentrere sig om at danne bro mellem litteraturen og de praktiske øvelser. Øvelser 30 timer. Øvelser vil primært være i forbindelse med GIS undervisningen. Feltarbejde 30 timer. Der vil i forbindelse med kursets opgaver være en forventning om et mindre selvstændigt feltarbejde hvor metoder og forståelser fra kurset vil indgå. Selvstændigt arbejde 80 timer Det selvstændige arbejde vil primært være i forbindelse med opgaveløsning gennem kurset. Timesatserne er oversigtlige og kan i mindre grad justeres gennem kursusforløbet |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Evaluering sker løbende mundtligt samt ved kursusafslutning, hvor kurset evalueres i en dialog mellem studerende og underviser, (evt. suppleret af skriftlig opsummering, der fremsendes til studieleder/ undervisningsansvarlig). Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Skriftlige evalueringer går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel portfolio
Portfolioen skal have et omfang på 19.200-28.800 tegn inkl. mellemrum. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Bedømmelseskriterier I bedømmelsen af kurset vil der blive lagt vægt på i hvor høj udstrækning den studerende demonstrerer:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 24/05/2022 |