Titel |
Projekt: Stedsanalyse
|
Oversat titel |
Project: Place Analysis |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
By og Plan
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan, at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Keld Buciek (buciek@ruc.dk)
Jørgen Ole Bærenholdt (job@ruc.dk) Maja de Neergaard (mlsdn@ruc.dk) Kristian Nagel Delica (kdelica@ruc.dk) Thomas Theis Nielsen (nielsentt@ruc.dk) Katrine Hartmann-Petersen (katrineh@ruc.dk) |
Studieleder |
Kristian Nagel Delica (kdelica@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60035
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
De studerende bliver i stand til at udføre forskningsorienteret analyse af steders udvikling og planlægningsproblemer. Gennem projektarbejdet lærer de studerende at udforme og formidle en analyse af et eller flere steder med et planlægningsproblem eksempelvis ejer-, kapital- og markedsforhold, mobilitet, segregering, affolkning eller overturisme. De studerende bliver fortrolige med de teknologiske metoder til dataindsamling, visualisering og behandling af geodata, som indgår og anvendes i byudvikling og planlægning. Projektarbejdet understøttes af og anvender tilgange fra de to kurser på første semester – "Byteori & planteori" og "Planlægning og GIS". |
Uddybende beskrivelse |
De studerende lærer gennem projektarbejdet at forstå, hvordan steder er del af samfundet ved at analysere, hvordan steder indgår i hverdagsliv, erhvervsliv, mobiliteter og sociale fællesskaber, hvordan steder opleves og forstås, og hvordan de planlægges og forvaltes. |
Pensum |
Projektets problemformulering er styrende for projektgruppens valg af relevant litteratur. Projektrapporten forventes at indeholde et review af den relevante litteratur inden for det specifikke faglige felt problemformuleringen adresserer. Relevante dele af litteraturen fra kurserne "Byteori & planteori" og "Planlægning & GIS" kan inddrages. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats 270 timer Overslag over fordelingen af timer på aktiviteter: Selvstændigt arbejde inkl. projektarbejde (230 timer), vejledning inkl. forberedelse (15 timer), intern evaluering inkl. forberedelse (15 timer), eksamen inkl. forberedelse (10 timer). Læringsaktiviteter Aktivitetens større/væsentlige læringsaktiviteter: Projektdannelse Projektarbejde i grupper Vejledning Intern evalurering hvor der både gives og modtages forberedt peer feedback til/fra anden projektgruppe ud fra projektudkast. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Det anbefales, at projektgruppen løbende evaluerer læringsfællesskabet og samarbejdet. Hvis gruppen oplever problemer med samarbejdet kan den anmode vejlederen om hjælp. Vejleder efterspørger mundtlig feedback på vejledningen fra gruppen minimum to gange i projektforløbet, men gruppen kan give feedback på vejledningen gennem hele forløbet, hvis der er behov for en fornyet forventningsafstemning. Den skriftlige evaluering går til vejleder, studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse.
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 72.000-120.000 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 96.000-156.000 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 96.000-156.000 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 120.000-192.000 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 120.000-192.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Projektrapporten skal forsynes med et resumé på dansk eller engelsk, der indgår i bedømmelsen. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern censor |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet. Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport og eventuelt supplerende materiale. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. De individuelle oplæg (max. 5 min) efterfølges af en samtale mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet og oplæggene. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for projektmodulets faglige område. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af projektrapporten og den mundtlige præstation. Omfangskrav, indholdskrav samt eksaminationstid fremgår af studieordningen (jf. Ovenfor). Bedømmelseskriterier Der vil i bedømmelsen af projekt og eksamen blive lagt vægt på:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 24/05/2022 |