Titel |
Kvantitative metoder i psykologi og pædagogik
|
Oversat titel |
Quantitative methods in psychology and pedagogy |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Psykologi * / Pædagogik og Uddannelsesstudier * / Socialpsykologi og Læring
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Sabina Pultz (spultz@ruc.dk)
|
Studieleder |
Maja Røn-Larsen (mrl@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60241
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kursets formål er at gøre de studerende i stand til at forstå, anvende kvantitative metoder samt forholde sig kritisk til kvantitative metoder i psykologiske og pædagogiske undersøgelser, eller i beslægtede forskningsområder. Kurset præsenterer den studerende for forskellige grundbegreber indenfor kvantitative metoder, og der arbejdes både praktisk og teoretisk med disse metoders muligheder og begrænsninger i forhold til at producere viden. |
Uddybende beskrivelse |
I kurset etableres et overblik over, hvad kvantitative metoder er og hvad de kan bidrage med, samt en forståelse af hvilken rolle, kvantitative metoder har spillet i psykologien og pædagogikken historisk set. Desuden introduceres til en vifte af kvantitative metoder, der anvendes i dag (eksperimenter, spørgeskemaundersøgelser, psykometriske tests). I kurset stiftes bekendtskab med forskellige kvantitativ undersøgelsesdesign i psykologi og pædagogik; herunder både tværsnitsstudier og longitudinelle studier. Kurset introducerer til de grundlæggende begreber og logikker i kvantitative metoder, herunder hvad er cases og variable – og hvilke typer findes der? Hvilke gyldighedskriterier gælder for den kvantitative metode? Hvordan indsamler man kvantitative data? Hvilke typer af samplingsmetoder findes? Hvad er repræsentativitet, og hvordan sikrer man, at en stikprøve er repræsentativ? Der gives en indføring i centrale beskrivende statistiske variationsmål såsom gennemsnit, median og standardafvigelse. Der vil blive givet en række eksempler på, hvad man bruger de forskellige statistiske mål til. I kurset er der særligt fokus på spørgeskemaet som metode, og de studerende skal selv udarbejde en spørgeskemaundersøgelse, herunder operationalisere spørgsmål til items med sigte på efterfølgende bearbejdning af data. Kurset består desuden i praktiske øvelser, hvor de studerende lærer at lave og beskrive data og producere tabeller, figurer og grafer i et statistiske program. Som led i analysearbejdet introduceres til logikken bag en hypotese-test. Hvornår kan man konkludere, at der er en statistisk signifikant sammenhæng? Som led i det, er der gennemgang af opstilling af nulhypotese og alternativhypotese, p-værdi og signifikansniveauer. Undervejs i kurset trækker vi på toneangivende og centrale psykologiske temaer, såsom stress; både hvordan måler vi det og hvad ved vi om omfanget, personlighedstests, der baserer sig på psykologisk trækteori, PISA, hvordan måles elevers færdigheder etc. De studerende får mulighed for at præsentere deres spørgeskemaundersøgelse mundtligt inkl. opponent feedback. Præsentationen indebærer en introduktion til det felt, gruppen har valgt at undersøge samt en motiveret problemformulering. De studerende præsenterer, hvordan de har operationaliseret deres spørgsmål til (items) samt deres analyser af datamaterialet, herunder deres resultater. De studerende skal komme ind på styrker og svagheder ved undersøgelsen samt vurdere den overordnede kvalitet. |
Pensum |
Der arbejdes med et fast pensum på ca. 300 sider, der består af grundbøger og andre tekster. Heraf nævnes dele nedenfor. Øvrigt pensum er tilgængeligt på Moodle før studiestart. Grundbog: Nielsen, R. S., Gundelach, P., & Frederiksen, M., Kapitel 1, ”Baggrund”, i Frederiksen, M., Gundelach, P., & Nielsen, R. S. (red.) (2017). SURVEY: Design, stikprøve, spørgeskema, analyse. København: Hans Reitzel. (Samfundsvidenskabernes metoder; Nr. 8), pp.11-28 |
Tilrettelæggelse og indsats |
Den forventede arbejdsbelastning er i alt ca. 135 timer / 5 ECTS: Timerne er omtrentligt fordelt på følgende måde: Kursustilstedeværelse med oplæg fra underviser og studerende samt øvelsesopgaver i grupper: 20 timer Generel forberedelse mellem kursusgange: 80 timer Færdighedstilegnelse i statistikprogram: 10 timer Eksamen: 24 timer Evaluering: 1 time Læringsaktiviteter • Oplæg og introduktion i plenum fra undervisere • Arbejde i grupper (konkrete opgaver samt tekstgennemgang) • Opsamling på gruppearbejde og tekster i plenum samt diskussion • Løbende fremlæggelser • Peer feedback • Selvstændigt arbejde individuelt og i grupper med statistikprogram |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Kurset evalueres løbende dialogisk. Der foretages også en afslutningsvis mundtlig evaluering på kurset, hvorfra der sendes en skriftlig opsamling til studieleder. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Den skriftlige evaluering går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter gennemførelse af kurset kan den studerende
|
Prøveform |
Mundtlig gruppeprøve på baggrund af skriftlig aflevering.
Grupperne kan bestå af 4-6 studerende. Det skriftlige produkt skal for: - 4 studerende have et omfang på 4.800-9.600 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 4.800-9.600 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 4.800-9.600 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 4 studerende 60 minutter. Ved 5 studerende 75 minutter. Ved 6 studerende 90 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: alle Bedømmelse: bestået/ikke bestået Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Der er tale om en mundtlig gruppeprøve med udgangspunkt i synopsis udarbejdet af gruppen. På baggrund af synopsen holder de studerende hver især et mindre oplæg på ca. 5 minutter og prøven foregår derefter som en dialog mellem de studerende, eksaminator og censor. Der kan ved prøven spørges ind til hele pensum. Det skriftlige produkt og den mundtlige prøve vurderes samlet, og de studerende bedømmes individuelt. Bedømmelseskriterier: I bedømmelsen vil der blive lagt vægt på, hvorvidt opgaven opfylder alle formelle krav, samt i hvor stor udstrækning den studerende demonstrerer viden, kompetencer og færdigheder i forhold til at: Skriftlig del:
Mundtlig del: Samme som de skriftlige bedømmelseskriterier, samt:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 31/05/2022 |