Semester |
E2022
|
Uddannelse |
Sociale Interventionsstudier *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Uddybende beskrivelse |
Formålet med kurset er, at skærpe de studerendes bevidsthed om de kvalitets,- effektivitets- og virkningsbegreber, der er på spil i feltet og i deres projekter, samt de studerendes evne til at arbejde med, argumentere for, sikre og formidle kvaliteten i og effekterne af deres egne og andres interventionsprojekter. Undervisningsforløbet er intensivt og slutter med en poster-eksamen organiseret som paneldiskussion. Kurset kører over tre uger. Den første er reserveret til intensiv læsning, mens de to sidste er baseret på hele undervisningsdage med forelæsninger, korte oplæg, samt øvelser, hvoraf nogle kræver ekstra forberedelse inden vi mødes. (Vi anbefaler derfor, at man allerede nu sætter dage af i kalenderen til nogle travle uger) |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
5 ECTS = 135 timer. Timerne fordeles på 5 kursusgange á 4 timers aktiv deltagelse i undervisning samt 16 timers forberedelse pr kursusgang fordelt på 13 timers læsning af pensum samt 3 timers forberedelse og efterbehandling af gruppeoplæg mv. Derudover 35 timer til forberedelse og deltagelse i mundtlig prøve. |
Pensum |
Greve, C. & Ejersbo, N. (2013) Udviklingen i styringen af den offentlige sektor. Baggrundspapir til produktivitetskommissionen. s. 3-17. Mandag Morgen, Virker Velfærden - et debatoplæg om evidens og velfærd s. 12-29 (supplerende) Blom, B. & S. Morén. (2012). The evaluation of quality in social-work practice. Nordic Journal of Social Research. vol 3, s71-87 Christensen, M., & Madsen, M. (2018). Metodelygten - Når standardiseret ledelsesinformation forandrer socialarbejderens handle- og refleksionsrum. Tidsskrift for Arbejdsliv, 20(4), 72-86. Ejrnæs, M., & Monrad, M. (2012). Vignetmetoden: sociologisk metode og redskab til faglig udvikling. Akademisk Forlag. Kapitel 1 og 2 Schoonenboom, J. & Burke Johnson, R. (2017) How to construct a Mixed Methods Research Design. I Kölner Zeitschrift für Soziologi und Socialpsychologie, Springer Møller, J. K. (2016). Spørgeskemaet som metode til indsamling af egne data. I C. Juul Kristensten, & M. A. Hussain (red.), Metoder i samfundsvidenskaberne (s. 187 - 204). Samfundslitteratur (Supplerende) Janne Hedegaard (2009): Narrativ dokumentation – en metode til udvikling af pædagogisk arbejde. Akademisk Forlag Edward de Bono (1985) Six Thinking Hats. Looking at a Decision From All Points of View. Hagedorn-Rasmussen, P. (2020). Fjolleri som meningsskabende intervention – mellem forstyrrelse, fornuft og meningsfuldhed. I J. Krøjer, & P. Hagedorn-Rasmussen (red.), Meningsfuldt?: Kritiske diskussioner af meningsfuldhed i sociale Interventioner (s. 201-229). Frydenlund Academic Ejrnæs, M., & Monrad, M. (2012). Vignetmetoden: sociologisk metode og redskab til faglig udvikling. Akademisk Forlag. Kapitel 8 (supplerende) Ejrnæs, M., & Monrad, M. (2012). Vignetmetoden: sociologisk metode og redskab til faglig udvikling. Akademisk Forlag. Kapitel 9 og 10 Tilsen, J. & Mcnamer, S. (2015) Feedback Informed Treatment: Evidence-BasedPractice Meets Social Construction. In Family Proces. 54: 124-137 |
Evaluering- og feedback former |
Mundtlig gruppeeksamen med mundtlig fremlæggelse, samt diskussion med undervisere og censor på baggrund af poster-præsentation af en idé til en social intervention. |
Eksamensadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Hanne Warming (hannew@ruc.dk)
|
ECTS |
5
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Kurset sigter mod at udvikle de studerendes teoretiske og praktiske forståelse for virknings-, kvalitets- og produktivitetsfremme, og hvordan sådanne styringsambitioner har betydning for sociale interventionsprojekters indhold og rækkevidde. Kurset arbejder med cases som eksemplificerer forskellige former for effekt-, kvalitets- og produktivitetsfremme. |
Type |
Obligatorisk |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kurset består af forelæsninger og deltagerbaseret undervisning i hold. |
Prøveform |
Mundtlig gruppeprøve på baggrund af en poster udarbejdet af gruppen.
Ved den mundtlige prøve tages der udgangspunkt i de studerendes produkt(er) og prøven foregår som en dialog med afsæt i et mundtligt oplæg fra de studerende. Der kan ved prøven spørges ind til hele pensum. Grupperne kan bestå af 2 til 7 studerende. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 eksaminander 35 minutter. Ved 3 eksaminander 40 minutter. Ved 4 eksaminander 45 minutter. Ved 5 eksaminander 50 minutter. Ved 6 eksaminander 55 minutter. Ved 7 eksaminander 60 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Der gives en samlet bedømmelse af produkt(er) og den mundtlig prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: alle Bedømmelse: bestået/ikke bestået Censur: ekstern censor |
Omprøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på minimum 24.000 og maksimum 28.800 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: bestået/ikke bestået Censur: ekstern censor |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 03/05/2022 |