Titel |
Hverdagslivssociologiens metoder - fænomenologi og hermeneutik (Videregående metodekursus - indsamling, behandling og analyse af data)
|
Oversat titel |
Advanced methodology course - collection, treatment and analysis of data |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Socialvidenskab * / Virksomhedsstudier * / Politik * / Politik og Forvaltning * / Virksomhedsledelse * / Politik og Forvaltning / Socialvidenskab / Virksomhedsledelse
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
|
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Catharina Juul Kristensen (cjk@ruc.dk)
|
Studieleder |
Kenneth Reinicke (kennethr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60410
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Et videregående kursus i samfundsvidenskabelige metoder har til formål at dygtiggøre de studerende til kompetent at kunne vælge og anvende en given metode til indsamling, behandling og analyse af data til belysning af en faglig problemstilling. Kurset gør de studerende i stand til at argumentere for metodens anvendelighed og relevans i forhold til problemstillingen og sætte dem i stand til at mestre metodens teknikker på et professionelt niveau. |
Uddybende beskrivelse |
På dette videregående metodekursus får du mulighed for at videreudvikle din viden og kompetencer til at udføre grundige kvalitative undersøgelser med afsæt i nyere fænomenologisk og hermeneutisk metodologi, samt at gøre det etisk forsvarligt. Afsættet er hverdagslivssociologien. Den danner bagtæppe for kurset. Perspektivet er derfor mikrosociologisk, og analyserne oftest induktive eller kvalitativ abduktive. Hverdagssociologien beskæftiger sig teoretisk og empirisk med det liv vi lever, opretholder og fornyer, genskaber og omskaber hver dag – og det ofte uden at tænke særlig meget over det. Den fokuserer på menneskers meningsstrukturer, selvfølgelige viden og upåagtede aktiviteter – og det i alle tænkelige sammenhænge. Tilgangen kan anvendes inden for mange forskellige områder, f.eks. undersøgelser af bestemte befolkningsgruppers erfaringer, italesættelser og hverdagslige håndteringer af bestemte fænomener, heriblandt det at gøre nye familieformer, leve et økologisk bæredygtigt liv, unges hverdagsliv i nutidige accelerationssamfund, og medarbejdere og brugeres praksis i forskellige typer af organisationer. På kurset skal I både læse metodologiske tekster, uddrag af hverdagslivssociologisk forskning og enkelte originaltekster af centrale hverdagslivssociologer som f.eks. Alfred Schütz. Der bliver rig lejlighed til at arbejde med og diskutere disse. |
Pensum |
Pensum består primært af metodologiske tekster af relevans for hverdagslivssociologiske undersøgelser, udvalgte eksempler på hverdagslivssociologiske undersøgelser, samt enkelte originaltekster af centrale hverdagslivssociologer. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Øvelser: I forbindelse med undervisningen vil der være øvelser undervejs, øvelserne kan være individuelle, i par eller grupper. Øvelsernes primære formål er at de studerende får mulighed for at sætte deres egen viden i spil og kollaborere med medstuderende om faglige tematikker/begreber/underviseroplæg. Øvelserne kan have et produkt, i form af skriftlighed, fremlæggelse eller andre former. Fremlæggelser: I undervisningen forekommer (gruppe)fremlæggelser hvor studerende på baggrund af et oplæg fra underviserne skal fremlægge deres arbejde. De studerende får øvelse i at planlægge og holde oplæg samt formidle deres viden. Peer feedback: Integreret i undervisningen er peer feedback øvelser hvor de studerende giver feedback til deres medstuderende på deres fremlæggelser. Kurset giver 5 ECTS-point. Du forventes derfor at bruge ca. 135 timer på kurset i løbet af semesteret. Disse forventes at blive fordelt på følgende måde: Undervisning: 20 timer (5 x 4 timer). Forberedelse til undervisning og eksamen: 75 timer (10-12 timer pr. kursusgang; resten til forberedelse af eksamen). Eksamen: 40 timer (fem dages arbejde, ekskl. forberedelse). |
Udbudsformat |
Campus |
Undervisningsevaluering |
Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart se link til studienævnets evalueringspraksis her https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevn-for-samfundsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne. |
Program |
Programmet vil fremgå på Moodle. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt kursus vil de studerende:
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 14.400-19.200 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Den studerende skal efter endt kursus kunne: Demonstrere dybdegående viden om hverdagslivssociologiske metoder og deres anvendelse, og derved selvstændigt kunne:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 27/05/2022 |