Titel |
Innovationsledelse
|
Oversat titel |
Innovation Management |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Virksomhedsstudier * / Virksomhedsledelse * / Virksomhedsledelse
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk/Valgfrit Obligatorisk: Virksomhedsledelse Valgkursus: Virksomhedsstudier |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
|
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan, at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Flemming Sørensen (flemmiso@ruc.dk)
|
Studieleder |
Margit Neisig (neisig@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60023
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kurset præsenterer de studerende for nyere viden om innovationsprocesser og deres kompleksitet. Der gives indsigt i, hvordan innovation foregår internt i virksomheder, blandt medarbejdere, mellem virksomheder og organisationer i netværk, i interaktion med andre aktører, herunder brugere, og i en bredere kompleks samfundsmæssig kontekst. Det diskuteres endvidere, hvordan virksomhedens innovation fører til værdiskabelse i samspillet mellem virksomheden og dens omgivelser. Der sættes ligeledes fokus på, hvilken rolle ledelse spiller for at fremme og organisere innovation og innovationsprocesser i virksomheder. Kurset introducerer ledelses- og medarbejder-orienterede redskaber, der kan fremme innovation og understøtte innovationsprocesser. Kurset er tilrettelagt som et procesorienteret forløb, hvorigennem den tilegnede viden løbende omsættes i en praktisk innovationsproces gennemført af de studerende. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset præsenterer, diskuterer og anvender moderne teorier om innovation og innovationsprocesser. Der vil være fokus på interne processer samt processer mellem virksomheder og organisationer, interaktioner med brugere og andre aktører og på betydningen af den bredere samfundsmæssige kontekst. Der vil ligeledes blive lagt vægt på, hvordan ledelse kan understøtte og lede innovationsprocesser. Kursusgangene vil bestå af forelæsninger med oplæg og diskussioner om teori og af gruppearbejde, hvor teorierne vil blive anvendt i en innovationsproces. De studerende skal I gruppearbejdet planlægge og gennemføre en innovationsproces fra idégenerering til innovationspitch. Innovationsideen vil blive pitchet foran et feedback-panel under den sidste forelæsning på kurset. Undervisningen planlægges således som et sammenhængende procesorienteret forløb, hvor en innovationsproces planlægges og gennemføres af de studerende. På kursusgangene vil de studerende for eksempel udvikle og anvende forskellige typer idégenererings- og brugerinddragelsesmetoder, de vil udvikle forretningsmodeller, skitsere innovationsnetværk, forberede en innovationspitch med mere. I grupperne udarbejdes endvidere en analyse, som dækker alle de forskellige dele af de studerendes innovationsproces. Analysen afleveres som en portefølje-opgave. På baggrund af kursets litteratur, forelæsningerne og gruppearbejdet skal de studerende i porteføljen analysere og reflektere over den konkrete innovationsproces og dens individuelle/karakteristiske elementer. Derfor er det vigtigt at deltage aktivt under forelæsningerne. Porteføljen indgår som en del af eksamen. Temaer der behandles i løbet af kurset inkluderer: Kreativitet, herunder ”the fuzzy front end of innovation”, om hvordan innovationsideer opstår, hvordan der vælges blandt forskellige ideer og om hvordan den kreative organisation skabes. Karakteren og betydningen af forskellige former for innovationsprocesser, inkluderende stage gate modeller, åben innovation, bricolage m.m. og processernes forskellige faser. Forretningsmodeller, forretningsmodel-udvikling og -innovation samt organisatoriske muligheder og barrierer herfor. Introduktion til forskellige former for prototyper, service blueprints, scripting m.m., deres betydning og anvendelse i en bredere kontekst. Forskellige former for brugerinvolveringsprocesser og metoder og deres fordele og ulemper. Betydningen af, og muligheder for, integration af bæredygtighed og CSR i forbindelse med innovation. Organiseringen af den innovative organisation, dens innovations-netværk og omgivelsernes betydning for innovation. Betydningen af den gode pitch og karakteren af en sådan. Muligheder og barrierer for funding og for at tilegne sig profit af innovationer. |
Pensum |
Udvalgte kapitler fra bogen: Bessant, J. and J. Tidd (2015). Innovation and Entrepreneurship, 3rd edition, Chichester: Wiley. Udvalgte tidsskriftartikler og bogkapitler, der vil fremgå af Moodle. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Undervisning, herunder oplæg, dialog, små øvelser og gruppearbejde (40 timer) Undervisningsforberedelse bestående af læsning af litteratur og forberedelse til aktiviteter i forbindelse med innovationsprocessen (140 timer) Aktiviteter i forbindelse med innovationsprocessen, herunder f.eks. brugerinddragelse og forberedelse af pitch (30 timer) Eksamen, herunder færdiggørelse af portefølje og forberedelse til den mundtlige eksamen (60 timer) I alt: 270 timer |
Udbudsformat |
Campus |
Undervisningsevaluering |
Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart se link til studienævnets evalueringspraksis her https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevn-for-erhvervsoekonomi-og-virksomhedsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/. |
Program |
Kursusgang 1: Introduktion til innovationskonceptet, innovationsprocesser og ledelse af innovationsprocesser Kursusgang 2: Kreativitet og idégenerering Kursusgang 3: Innovationsprocesser og organisering af innovationsprocesser Kursusgang 4: Forretningsmodel-innovation Kursusgang 5: Prototyper, service blueprints, scripting m.m. Kursusgang 6: Brugerinddragelse Kursusgang 7: Perspektiver på CSR og innovation Kursusgang 8: Den innovative organisation og dens omgivelser Kursusgang 9: Muligheder og barrierer for funding og for at skabe profit af innovationer Kursusgang 10: Pitch |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel mundtlig prøve med udgangspunkt i produkt udarbejdet af gruppen.
Grupperne kan bestå af 2 til 6 studerende. Det skriftlige produkt skal have et omfang på maksimalt 24.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstid inkl. votering: 20 minutter. Den enkelte studerende i gruppen må ikke overhøre prøven af andre studerende fra samme gruppe. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Demonstrere viden og indsigt om de præsenterede teorier og den præsenterede empiriske viden omhandlende innovation og innovationsprocesser. Forklare og reflektere over, hvordan innovationsprocesser organiseres og ledes, og hvordan de inddrager forskellige interne og eksterne aktører, herunder medarbejdere, brugere og andre virksomheder. Forklare og reflektere over, hvordan innovation er en del af en bredere samfundsmæssig og systemisk kontekst. Teoretisere, analysere og reflektere over en innovationsproces udført af de studerende selv under kurset, dens struktur og individuelle aktiviteter. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 27/05/2022 |