Titel |
Socialpsykologisk Praksisværksted
|
Oversat titel |
Social psychological Practice Workshop |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Psykologi * / Pædagogik og Uddannelsesstudier * / Socialpsykologi og Læring
|
Aktivitetstype |
Valgfrit Det er obligatorisk enten at deltage i Socialpsykologisk Praksisværksted eller at tage projektorienteret praktikforløb på 3. semester. |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Sofie Pedersen (sofieped@ruc.dk)
|
Studieleder |
Maja Røn-Larsen (mrl@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60243
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kursets formål er at styrke de studerendes faglige beredskab til at håndtere forskelligartede opgaver i praksis. Kurset styrker de studerendes faglige selvforståelse og sætter deres erhvervede viden, kompetencer og færdigheder i anvendelse i forhold til realistiske og praksisnære problemstillinger. Herunder er formålet at tydeliggøre måder, hvorpå studerende kan indgå og engagere sig i praksis og samtidig kan være med til kritisk at reflektere over og videreudvikle den. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset er tænkt som et udforskende og refleksivt læringsrum, hvor vi fælles og i mindre grupper løbende arbejder med praksisnære problemstillinger; herunder problemidentifikation, analytiske greb og udarbejdelse af løsningsforslag. Det kan være udfordrende at omsætte sin faglighed til de arbejdsopgaver og problemstillinger man møder i praksis (også kendt som ‘praksischokket’), eller man kan opleve, at det kan være svært at få sin faglighed i spil indenfor de rammer som man skal arbejde under. Derfor handler dette kursus om at træne, hvordan I kan sætte uddannelsens socialpsykologiske og læringsteoretiske faglighed i spil i forskellige sammenhænge. På kurset skal vi sammen afprøve, øve os i samt reflektere over, hvordan I kan ‘oversætte’ eller transformere teori til praksis og hvilke forhandlinger, der evt. skal til for, at I kan gribe opgaverne på relevante og fagligt meningsfulde måder. På kurset får vi løbende besøg af forskellige relevante aktører fra praksis, som byder ind med realistiske problemstillinger, arbejdsopgaver og dilemmaer. Via konkrete øvelser (fx rollespil, udarbejdelse af løsningsforslag, feedback og refleksion etc.) arbejder vi med at sætte uddannelsens faglighed på arbejde, og se hvilke handlemuligheder det giver os som fagpersoner, samt hvilke problemforståelser, det åbner for. Dette i tæt dialog med praksis. På den måde træner kurset jeres evne til perspektivskifte og refleksion over egen faglighed, kompetence og position i relation til andre fagligheder og forskellige praksisbetingelser. Kurset organiseres som intense workshopdage med forskellige tematikker. Herudover indgår I løbende i procesgrupper, hvor I sammen reflekterer over kursets indhold og jeres egen faglighed, ligesom I i disse grupper forbereder og gennemfører nogle af kursets læringsaktiviteter. Kursets aktiviteter understøttes af relevant litteratur, og meningen er, at I gennem kurset får skærpet jeres blik for jeres uddannelsesmæssige profil. Kurset forudsætter aktiv deltagelse i kursets løbende aktiviteter, samt at I engagerer jer i det løbende refleksionsarbejde i jeres procesgrupper. |
Pensum |
Information om pensum vil blive meddelt på moodle inden semesterstart. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats Kursets 10 ECTS udgør 270 timer i arbejdsindsats, der består af: ca. 40 timer: Tilstedeværelse inkl. evaluering ca. 130 timer: Læsning ca. 100 timer: Arbejde i processtudiegrupper, supervisionsgrupper, peer-feedback-grupper (som undervejs arbejder med at formulere hvad de kan og lærer). Læringsaktiviteter: Kurset er tilrettelagt som workshopdage, og veksler mellem oplæg/forelæsninger fra undervisere og eksterne gæster, gruppearbejde og -øvelser, fremlæggelser, peer feedback, samt opgaveløsning på selve dagen. Herudover arbejder de studerende i grupper med tilrettelæggelse af, samt evaluering af læringsaktiviteter, samt refleksion over egen faglighed. Dette indebærer selvstændig varetagelse af læringsaktiviteter mellem kursusgange (i procesgrupper). |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Kurset evalueres løbende og afslutningsvist dialogisk med kursets undervisere. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Den skriftlige evaluering går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter gennemførelse af workshoppen kan den studerende:
|
Prøveform |
Kurset bestås gennem aktiv og tilfredsstillende deltagelse.
Ved aktiv deltagelse forstås: - at den studerende skal deltage i de med undervisningen forbundne aktiviteter (f. eks. workshops, seminarer, felt-ekskursioner, processtudiegrupper, arbejdskonferencer, supervisionsgrupper, feedback-sessioner). Ved tilfredsstillende deltagelse forstås: - at den studerende skal deltage i f.eks. mundtlige oplæg (individuelt eller i gruppe), peer reviews, miniprojekter, tests, præsentationer, tilrettelæggelse af kursusgang. Bedømmelse: bestået/ikke bestået |
Omprøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 24.000-28.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed. Bedømmelse: bestået/ikke bestået |
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Der foretages en individuel bedømmelse ud fra i hvor stor udstrækning den studerende selvstændigt og i samarbejde med andre bidrager til at • Identificere centrale problemstillinger og præsentere forslag til relevante metodiske og teoretiske greb og/eller interventioner • Diskutere samt kritisk reflektere over forsknings- og forandringsprocesser og -metoder samt deres anvendelse. • Tilrettelægge, facilitere og evaluere konkrete lærings- og udviklingsaktiviteter. og hvorvidt den studerende med sin deltagelse opfylder alle formelle krav. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 31/05/2022 |