Titel |
Sundhedsstudier i relation til en specifik tematik: Samarbejde og professioner i og på tværs af sundhedsvæsenet
|
Oversat titel |
Critical health studies concerning a specific theme |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Sundhedsfremme og Sundhedsstrategier * / Tværvidenskabelige Sundhedsstudier
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
Mindst 15 studerende skal være tilmeldt for at kurset gennemføres |
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
|
Studieleder |
Nicole Thualagant (nicole@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60462
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kursets formål er at give de studerende mulighed for at fordybe sig i en særlig tematik i relation en sundhedsmæssig problemstilling. Studienævnet udbyder hvert år på 3. semester et antal kurser med hver sin tematik. |
Uddybende beskrivelse |
Tværsektorielt og tværprofessionelt samarbejde er i stigende grad omdrejningspunktet i bestræbelser på at skabe sammenhæng, patientinddragelse og høj faglig kvalitet i et sundhedsvæsen præget af faglig specialisering og sektorgrænser. Både forskning og praksiserfaringer peger imidlertid på, at bestræbelserne på at arbejde sammen på tværs af professioner og organisatoriske skel er udfordrende og at borgere/patienter kan opleve at stå med en høj grad af ansvaret for at skabe sammenhæng i eget forløb. Samtidig er der også professionelle, der erfarer ikke at få mulighed for at bidrage til samarbejdet med netop deres kompetencer. Disse udfordringer kan ses som medskaber af ulighed i sundhed, idet der er store forskelle på hvilke borgere/patienter, der kan navigere i og på tværs af sundhedsvæsenet og hvilke sundhedsproblemstillinger, der får forrang og fokus i de enkelte forløb. På dette valgkursus arbejdes med forskellige humanvidenskabelige og professionssociologiske perspektiver på udfordringerne i det tværgående samarbejde. Kurset indeholder oplæg om professioner, samarbejde, faglige hierarkier og eksisterende metoder til at forbedre samarbejdet.
Vi kommer til at arbejde med en række cases, og i den forbindelse forventes det at I selv bidrager med jeres erfaringer enten som sundhedsprofessionel, pårørende eller patient. Kurset løber over 6 kursusgange fordelt på 6 uger. Første kursusgang introduceres til kursets tematik og arbejdsformer og der etableres studiegrupper. Studiegrupperne er gennemgående sammensat så de består af både studerende med en universitetsbachelor og studerende med en professionsbachelor. Dette for at sikre at der findes professionsforankrede erfaringer med sundhedsvæsenets praksis. Det tilstræbes at grupperne i sig selv repræsenterer en tværfaglighed. De studerende arbejder i disse grupper både på kurset, ligesom en del af forberedelsen foregår i disse grupper. |
Pensum |
Pensum udgøres af litteratur/materiale, der rummer følgende 5 temaer:
Information om pensum vil blive meddelt på moodle inden studiestart. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Den samlede studieindsats for hver studerende (ECTS-point omregnet i timer) = 137,5 timer Kurset strækker sig over 6 kursusgange. På hver kursusgang vil der være en forelæsning efterfulgt af diskussioner, gruppearbejde og studenteroplæg. De studerende forbereder 117,5 timer = ca. 13,2 timer pr kursusgang. Læringsaktiviteter:
Kurset har én gennemgående underviser og trækker derud over på eksterne og interne oplægsholdere. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Evaluering af kurset sker løbende i dialog mellem studerende og underviser samt ved kursusafslutning (evt. suppleret af skriftlig opsummering, der fremsendes til studieleder). Hertil kommer en skriftlig evaluering af kursusforløbet, som gennemføres mindst hvert 3. år. Den skriftlige evaluering går til undervisningsansvarlig, studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Kurset bestås gennem aktiv og tilfredsstillende deltagelse.
Ved aktiv deltagelse forstås: - at den studerende skal deltage i de med undervisningen forbundne aktiviteter (f. eks. workshops, seminarer, felt-ekskursioner, processtudiegrupper, arbejdskonferencer, supervisionsgrupper, feedback-sessioner). Ved tilfredsstillende deltagelse forstås: - at den studerende skal deltage i f.eks. mundtlige oplæg (individuelt eller i gruppe), peer reviews, miniprojekter, tests, præsentationer, tilrettelæggelse af kursusgang. Bedømmelse: bestået/ikke bestået |
Omprøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 19.200-28.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 5 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: bestået/ikke-bestået |
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Du skal gennem udarbejdelse af individuel læringslogbog demonstrere, at du har opnået indsigt i og evne til at anvende og kritisk diskutere teorier fra pensum til at analysere både tilsigtede og utilsigtede konsekvenser af tværsamarbejdet for såvel patienter/borgere, pårørende samt professionelle. Læringslogbogen skal demonstrere at du kan diskutere og analysere tværsamarbejdet fra forskellige sundhedsmæssige perspektiver og herigennem bidrage til at udvikle tværsamarbejde i en sundhedsfremmende retning Ved kursets umiddelbare afslutning indleveres kopi af læringslogbog. Denne er udformet i løbet af kurset og demonstrerer derved den studerendes engagement og refleksion over de i kurset gennemgåede temaer. Læringslogbogen indeholder ligeledes en refleksion over egen læreproces. I bedømmelsen vil der blive lagt vægt på i hvor høj udstrækning den studerende har deltaget aktivt og tilfredsstillende i kursets aktiviteter, og dermed demonstrerer:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 07/06/2022 |