Semester |
E2022
|
Uddannelse |
Socialpsykologi og Læring
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Uddybende beskrivelse |
Et centralt formål med kurset er at gøre de studerende i stand til at forstå, hvordan samfundsmæssige rammer og børns og unges hverdagslivskontekster udgør betingelser for deres udvikling, læring og trivsel. Kurset beskæftiger sig med centrale pædagogiske og psykologiske teorier om børn og unge – og de voksnes faglighed og samarbejde omkring dem. Formålet er at give de studerende forudsætninger for at kunne inddrage disse teorier i analyser af socialpsykologiske og pædagogiske problemstillinger i børn og unges hverdagsliv. Kurset vil have fokus på metoder til inddragelse af børns og unges perspektiver i såvel forskning som professionelt arbejde – herunder fokus på social bæredygtighed. Kursets fokus vil gå på tværs af almen- og specialområdet. Børn og unge lever, udvikler sig, lærer, protesterer og forandrer i deres hverdagsliv sammen, på tværs af en række forskellige kontekster, som samfundsmæssigt er adskilt og organiseret hver for sig - fx. familie, daginstitutioner, skole og uddannelse samt fritidsliv. På kurset fordyber vi os dels i børnenes perspektiver og muligheder for at skabe sammenhæng - og dels i de mange forskellige voksne og deres institutionelle betingelser for at bidrage til børnenes udvikling, læring og dannelse. Kurset præsenterer centrale temaer og forskningsmæssige perspektiver i en række forskellige nedslag, fx:
|
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Kursets 5 ECTS udgør 135 timer i arbejdsindsats, der omtrentligt består af: Undervisningsdeltagelse i holdundervisning samt evaluering: ca. 25 timer Forberedelse (læsning af tekster, forberedelse af øvelser): 75 timer Skriftlig eksamen: 35 timer Læringsaktiviteter
|
Pensum |
Information om pensum vil blive meddelt på moodle inden semesterstudiestart. |
Evaluering- og feedback former |
Kurset evalueres løbende dialogisk. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Den skriftlige evaluering går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Eksamensadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
ECTS |
5
|
form |
Kursus |
Læringsmål |
|
Navn på studieaktivitet |
Tematisk specialiseringskursus |
Overordnet formål |
Valgkursets formål er at give de studerende mulighed for at fordybe sig i en særlig tematik i relation en psykologisk problemstilling og de kontekster og perspektiver, som knytter sig hertil. |
Oversættelse af navn |
Socialpsychology concerning a specific theme |
Sprog |
Dansk eller Engelsk |
Type |
Valgfrit |
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 12.000-16.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 5 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 31/05/2022 |