Titel |
Politisk kommunikation (Specialiseringskursus)
|
Oversat titel |
Advanced study seminar |
Semester |
F2023
|
Kandidatuddannelse i |
Socialvidenskab * / Politik * / Politik og Forvaltning * / Politik og Forvaltning / Socialvidenskab
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
|
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
|
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Peter Aagaard (peteraa@ruc.dk)
|
Studieleder |
Kenneth Reinicke (kennethr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60395
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Et specialiseringskursus har til formål at give de studerende mulighed for at fordybe sig i et emnefelts teorier/teoriretninger og empiriske anliggender. Kurset sætter de studerende i stand til kompetent at kunne vælge og argumentere for en teori/teoriretnings anvendelighed og relevans i forhold til givne problemstillinger. De udbudte kurser er baseret på instituttets forskning på feltet og viden på højeste internationale niveau. Kursernes specifikke emnefelt vil være beskrevet i aktivitetsbeskrivelsen. Specialiseringskurser på Politik og Forvaltning udbydes under et af tre profilområder:
|
Uddybende beskrivelse |
Kursets overordnet formål er, at den studerende: Får solid indsigt i og overblik over relationerne mellem magt, medier, offentlighed, strategisk kommunikation i et tværmedialt landskab. Får indblik i public affairs, lobbyisme og interessevaretagelse i en medialiseret tidsalder, samt offentlig kommunikation og demokratisk deltagelse i offentligheden i liberale demokratier. Tilegner sig teoretiske værktøjer til at analysere problemer, udfordringer, forandringer og løsninger indenfor politisk kommunikation og public affairs. Får indblik i politisk kommunikation og public affairs i praksis, via en workshop, hvor der arbejdes med interessentanalyse og planlægning af medie- og kampagnestrategi. Om den individuelle portfolio Produkterne til portfolioen udarbejdes delvist under kursusforløbet, og skal bestå af følgende elementer Individuel skriftlig hjemmeopgave, udleveret af den kursusansvarlige i slutningen af kurset. Hjemmeopgaven skal have et omfang mellem 14.000 -16.400 tegn inkl. mellemrum. Opgaven vægtes 60 %. I bedømmelsen lægges der vægt på en bred og dyb anvendelse af pensum-litteraturen. Individuel skriftlig kampagne-oplæg, baseret på kursets workshop, der indeholder et konkret bud på medie- og kampagnestrategi, herunder at valg mellem relevante kommunikationsstrategier, målgrupper, interessenter, budskaber og medier. Kampagneoplægget skal have et omfang mellem 10.000 -16.400 tegn inkl. mellemrum. Opgaven vægtes 40 % I begge opgaver læggers der i bedømmelsen vægt på evnen til at formidle sin indsigt i en sproglig form, der er faglig præcis, velstruktureret og velargumenteret, herunder korrekt stavning og referenceangivelse. |
Pensum |
Se moodle. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Holdundervisning Holdundervisningen tager (ofte) udgangspunkt i bearbejdelsen af læst litteratur samt i en konkret (central) forelæsning. På holdundervisningen kan der foregå følgende aktiviteter: Øvelser i projektgrupper: Projektgruppen får øvelser inden for den aktuelle litteratur og forelæsningen og skal anvende dette i relation til deres projektarbejde. Herunder en hvorledes det kan kvalificere deres projekt. Øvelser i ad-hoc grupper: Gruppen får øvelser inden for den aktuelle litteratur og forelæsningen og får mulighed for at få feedback fra holdunderviser på gruppearbejdet. Spørgsmål til holdundervisninger: De studerende kan forberede spørgsmål til litteratur og forelæsning som de kan stille til holdunderviser Plenumdiskussioner: Der kan faciliteres plenumdiskussioner om relevante spørgsmål fra forelæsningen og litteraturen, således at studerende får mulighed for at debattere og konsolidere viden om emnet. Fremlæggelser I undervisningen forekommer (gruppe)fremlæggelser hvor studerende på baggrund af et oplæg fra undervisning skal fremlægge deres arbejde. De studerende får øvelse med at planlægge og holde oplæg samt formidle deres viden. Peer feedback Integreret i undervisningen er peer feedback øvelser hvor de studerende (i grupper) giver (kriteriebaseret) feedback til deres medstuderende på skriftlige produkter/fremlæggelser. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart se link til studienævnets evalueringspraksis her https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevn-for-samfundsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne. |
Program |
Der udsendes via moodle et detaljeret program inden kurset startes. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel portfolio
Portfolioen skal have et omfang på maksimalt 36.000 tegn inkl. mellemrum. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Demonstrerer evnen til sikkert og selvstændigt at vurdere, vælge og anvende teorier om politisk kommunikation og public affairs i moderne, liberale demokratier, baseret på international forskning på højeste niveau. Kritisk at kunne bedømme styrker og svagheder ved udvikling og gennemførelse af politisk kommunikation og public affairs i praksis i liberale demokratier, med særligt henblik på offentlig meningsdannelse og offentligheden som politisk kampplads. Demonstrerer evnen til sikkert og selvstændigt at vurdere, vælge, tilrettelægge og anvende medie- og kampagnestrategi, herunder at kunne vurdere og vælge mellem forskellige kommunikationsstrategier, målgrupper, interessenter, budskaber og medier. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 06/03/2023 |