Titel |
Offentlig ledelse: organisationer, relationer og medarbjedere (Specialiseringskursus)
|
Oversat titel |
Advanced study seminar |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Socialvidenskab * / Politik * / Politik og Forvaltning * / Politik og Forvaltning / Socialvidenskab
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
|
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Kim Sass Mikkelsen (ksass@ruc.dk)
|
Studieleder |
Kenneth Reinicke (kennethr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60389
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Et specialiseringskursus har til formål at give de studerende mulighed for at fordybe sig i et emnefelts teorier/teoriretninger og empiriske anliggender. Kurset sætter de studerende i stand til kompetent at kunne vælge og argumentere for en teori/teoriretnings anvendelighed og relevans i forhold til givne problemstillinger. De udbudte kurser er baseret på instituttets forskning på feltet og viden på højeste internationale niveau. Kursernes specifikke emnefelt vil være beskrevet i aktivitetsbeskrivelsen. Specialiseringskurser på Politik og Forvaltning udbydes under et af tre profilområder:
|
Uddybende beskrivelse |
Ledelse er centralt for alle organisationers succes. Det gælder ikke mindst offentlige organisationer, der udmærker sig ved både at være del af et politisk system og være bemandede af medarbejdergrupper med særlige værdier, motiver og interesser. Dette kursus beskæftiger sig med offentlig ledelse og hvad de vilkår betyder for, hvordan offentlig ledelse kan bedrives effektivt. Vi fokuserer på organisationer: Hvordan offentlige ledere kan arbejde strategisk med planer, målsætninger og visioner for deres organisationer. Vi fokuserer på relationer: Hvordan offentlige ledere kan "lede udad" mod og med det omgivende samfund og "lede opad" mod bl.a. de politikere, alle offentlige organisationer i sidste ende er styret af. Og vi fokuserer på medarbejdere: Hvordan offentlige ledere "leder indad" og motiverer, anerkender, kontrollerer, og af og til sanktionerer deres medarbejdere. Ledelse er utvivlsomt væsentligt også på jeres fremtidige arbejdsplads, og jeres fremtidige stillinger kan meget vel være at understøtte eller bedrive offentlig ledelse - det er den virkelighed, kurset klæder jer på til. |
Pensum |
Pensum består af bogen Ledelse i Offentlige og Private Organisationer af Andersen m.fl. (citeret nedenfor), samt en række bogkapitler, rapporter, og videnskabelige artikler. En liste med pensum til hver undervisningssession findes på kursets moodleside. Eksempler på pensum er: Andersen, Lotte Bøgh, Louise Ladegaard, m.fl. 2017. Ledelse i offentlige og private organisationer. København: Hans Reitzels Forlag Kjeldsen, Anne Mette, Christian Nyvang Qvick, Thomas Faurholt Jønsson og Lotte Bøgh Andersen. 2020. Distribueret ledelse i den offentlige sektor. København: DJØF Forlag (uddrag) Morse, Ricardo S. 2010. "Integrative public leadership: Catalyzing collaboration to create public value." The Leadership Quarterly, 21(2). Torfing, Jacob og Tina Øllgaard Bentzen. 2020. "Does Stewardship Theory Provide a Viable Alternative to Control-Fixated Performance Management?" Administrative Sciences, 10(4). |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset tæller 10 ECTS-point, svarende til at den studerende bruger 270 timer på faget. Der er 24 timers holdundervisning fordelt på 12 dobbelttimer. Det antages, at den studerende forud har læst pensum og derigennem har forberedt sig på undervisning med et timeforbrug svarende til i alt ca. 160 timer. Studerende forventes at udarbejde en præsentation eller en mindre skriftlig hjemmeopgave relateret til pensum og aktuelle problemstillinger. Samlet antages for dette et tidsforbrug på ca. 6 timer. Eksamen er en portefølje med fire elementer, hvoraf tre er mindre reflektionsopgaver mens det fjerde er en længere opgave stillet af underviser. Det antages, at der på eksamen bruges i alt ca. 80 timer. Holdundervising tager udgangspunkt i læst litteratur og underviseroplæg om et overordnet tema. Undervisningen kan bl.a. indeholde følgende elementer: Spørgsmål til underviseren omkring læst pensum. Underviseroplæg på baggrund af læst pensum. Øvelser i ad hoc-grupper, hvor spørgsmål og/eller casemateriale relateret til sessionens tema diskuteres. Plenumdiskussioner på baggrund af læst pensum eller arbejde i ad hoc-grupper. I præsentationer tager grupper af studerende udgangspunkt i materiale fra læst pensum og fremstiller og diskuterer dette med de øvrige studerende som publikum. Der vil være mulighed for at vælge mellem præsentationer omkring flere forskellige temaer. Reflektionsopgaver er mindre skriftlige opgaver, hvori studerende reflekterer over temaer indeholdt i faget (fx værdien af medarbejderinddragelse eller forskelle mellem organisationerne rum for strategisk ledelse). Reflektionsopgaverne er indeholdt i eksamensporteføljen. Underviserteamet vil give kollektiv feedback på refleksionsopgaver i løbet af semesteret, hvorefter de kan justeres forud for endelig aflevering. Den længere opgave er en skriftlig opgave på maksimalt knapt 10.000 anslag, hvori den studerende svarer på opgaver udleveret af underviserteamet. Det kan fx være udarbejdelse af et jobopslag med teoretisk funderet diskussion af opslagets indhold. |
Udbudsformat |
Campus |
Undervisningsevaluering |
Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart se link til studienævnets evalueringspraksis her https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevn-for-samfundsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne. |
Program |
Programmet for undervisningen offentliggøres på fagets Moodle side. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel portfolio
Portfolioen skal have et omfang på maksimalt 36.000 tegn inkl. mellemrum. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Efter kursets gennemførelse forventes den studerende at kunne: Bedømme styrker og svagheder ved væsentlige perspektiver indenfor offentlig ledelsesforskning, herunder via en konkret case. Demonstrere evnen til sikkert og selvstændigt at vurdere, vælge og anvende perspektiver på offentlig ledelse i forhold til konkrete ledelsesmæssige udfordringer. Reflektere over funktionen af og rammebetingelserne for ledelse af offentlige organisationer. Identificere og forholde sig reflekteret til anbefalinger til offentlige ledere i konkrete situationer. Formidle sin indsigt i en sproglig form, der er faglig præcis, velstruktureret og velargumenteret. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 03/06/2022 |