Titel |
Juridisk sagsbehandling (Videregående metodekursus – praksisrettede metoder)
|
Oversat titel |
Advanced methodology course – practice-related methods |
Semester |
F2023
|
Kandidatuddannelse i |
Socialvidenskab * / Virksomhedsstudier * / Politik * / Politik og Forvaltning * / Virksomhedsledelse * / Politik og Forvaltning / Socialvidenskab / Virksomhedsledelse
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
|
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
|
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Carina Saxlund Bischoff (carinasb@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60400
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Et praksisrettet metodekursus har til formål at dygtiggøre de studerende til kompetent at kunne anvende en given teknik eller et redskab, som hyppigt anvendes i praksis. Kurset vil gøre de studerende i stand til argumentere for teknikken/redskabets anvendelighed og relevans i praksis og sætte dem i stand til at anvende teknikken/redskabet i arbejdssituationer. |
Uddybende beskrivelse |
Overordnet indhold: Forskningsmæssige og professionelle præmisser for akademiske og videnskabeligt baserede praksisrettede analyser. Fremgangsmåder ved brugen af akademiske og/eller videnskabeligt baseret praksisrettede redskaber i henholdsvis forskningsmæssige og professionelle kontekster. Juridisk sagsbehandling er en vigtig disciplin at have kendskab til for mange, der ansættes i den offentlige sektor eller i organisationer, der har berøring med den offentlige forvaltning. Selv om man er ansat som fx konsulent, rådgiver, analytiker eller leder, vil man af og til skulle varetage (eller have ansvar for) opgaver, der har karakter af juridisk sagsbehandling. En væsentlig del af forvaltningens opgaver består nemlig i at træffe afgørelser i forhold til borgere, virksomheder m.v. For at de afgørelser, der træffes, er lovlige og rigtige, er det nødvendigt at kende til de regler, der sætter rammerne for sagsbehandlingen. Disse regler løber på tværs af den offentlige forvaltning uafhængig af sektor og niveau. Kurset vil have fokus på den praktiske dimension af sagsbehandlingen, herunder: Hvordan starter en sag? Hvordan indsamler sagsbehandleren de nødvendige oplysninger for at kunne træffe afgørelse i sagen? Hvilke krav stilles til udformningen af afgørelsens begrundelse? Hvornår skal der gives klagevejledning? Studerende, der gennemfører kurset, vil derfor få et helt praktisk beredskab til i en faktisk ansættelsessituation at kunne håndtere henvendelser fra borgere mv. Kursusunderviser er en erfaren underviser med mange konkrete eksempler i bagagen, idet hun har været ansat i Integrationsministeriet, varetaget hvervet som borgerrådgiver i Roskilde Kommune og været medlem af det domstolslignende organ: Flygtningenævnet. Målet med kurset er, at den studerende opnår: Viden: - Viden om og anvendelsesorienteret forståelse af de retlige krav til forvaltningens sagsbehandling. - Viden om, hvordan de processuelle regler for sagsbehandlingen hænger sammen med de indholdsmæssige krav om lovlig og saglig forvaltning. - Viden om, hvordan de i teorien beskrevne problemer kommer til udtryk i praksis. Færdigheder: - Færdigheder i at identificere retlige fokuspunkter i forvaltningens processer. - Færdigheder i at omsætte juridiske proceskrav til håndterbare løsninger i forvalterens praksis Kompetencer: - Kompetence til at identificere, forstå og anvende grundlæggende forvaltningsprocessuelle principper (parts- og afgørelsesbegrebet, sagsoplysning og videregivelse af oplysninger, vejledningspligten, partshøring, notatpligt, personoplysningsloven, begrundelse og klagevejledning) - Kompetence til at forstå forvalterens praksisvirkelighed og give retligt legitime løsningsforslag til tilrettelæggelse af juridisk orienterede opgaver. |
Pensum |
Karsten Revsbech, Carl Aage Nørgaard, Jens Garde og Søren Højgaard Mørup: Forvaltningsret – Sagsbehandling, DJØF 2019 (primær pensumbog) Supplerende materiale uploades på Moodle Derudover en række cases og konkrete anonymiserede sager. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Holdundervisning: 20 timer Andet (f.eks. studenteroplæg, øvelser, peer-review): 40 timer Forberedelse: 50 timer Eksamen: 25 timer Timer i alt: 135 timer Forelæsninger, øvelser, studenter-præsentationer, peer feedback og diskussioner. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart se link til studienævnets evalueringspraksis her https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevn-for-samfundsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne |
Program |
Der udsendes via moodle et detaljeret program inden kurset startes. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt kursus vil de studerende:
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Anvende relevant faglig terminologi til at redegøre for og vurdere centrale begreber relateret til Juridisk Metode og Juridisk sagsbehandling. Anvende Juridisk Metode og demonstrere evnen til at vurdere Juridisk Metodes anvendelighed i praktisk sagsbehandling. Anvende grundlæggende funktioner ved Juridisk Sagsbehadnling Producere et skriftligt produkt hvor Juridisk Sagsbehandling anvendes i praksis og vurdere fordele og ulemper ved anvendelsen |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 06/03/2023 |