Semester |
E2022
|
Uddannelse |
Sociale Interventionsstudier *
|
Aktivitetstype |
Speciale
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Uddybende beskrivelse |
Uddybende beskrivelse for de enkelte seminargange til specialeseminaret findes på Moodle |
Projektforløbet |
- |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
30 ECTS svarer til 810 timers arbejdsindsats. Arbejdet omfatter fx teorilæsning og –bearbejdning, forberedelse og gennemførelse af empirisk arbejde, analysearbejde, vejledning, forberedelse og deltagelse i div. feedbacksessioner, udarbejdelse af specialet samt evt. specialeforsvar. Det skriveunderstøttende specialeseminar udgør ca. 20 timers seminartimer samt 5 timers forberedelse (ca. 1 time inden hver seminargang). |
Pensum |
- |
Evaluering- og feedback former |
Formativ evaluering: De studerende giver og får peer-feedback på arbejdspapirer undervejs i specialeseminaret. Seminarrækken afsluttes med en mundtlig dialogisk evaluering. |
Studieleder/faglig koordinator |
Trine Østergaard Wulf-Andersen (wulf@ruc.dk)
|
Eksamensadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Lene Larsen (lenelars@ruc.dk)
|
ECTS |
30
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Specialearbejdet har teoretisk og empirisk afsæt i konkrete problemstillinger som vedrører forarbejde, design, gennemførelse, dokumentering, evaluering, brugerinvolvering eller tværsående samarbejde i forbindelse med social intervention. Specialet skal relatere sig til eller direkte involvere konkrete forandringsprocesser. I specialet kan beskrivelse og redegørelse for konkrete interventionsdesign udgøre en del af specialets produkt, ligesom specialets eventuelle empiri kan genereres på grundlag af de(n) studerendes aktive involvering i sociale interventionsprojekter. Specialet repræsenterer primært en progression i dybden i behandlingen af problemstillinger og kravene til akademisk kvalitet og selvstændig kritisk analyse og vurdering. De studerende vælger derfor selv, hvilke af ovennævnte typer af problemstillinger de udforsker. |
Type |
Speciale |
Undervisnings- og arbejdsform |
Specialearbejdet foregår som udgangspunkt i grupper. De studerende kan vælge at gennemføre specialearbejdet individuelt. |
Prøveform |
De(n) studerende kan vælge om specialet skal bedømmes alene på baggrund af specialeafhandlingen eller på baggrund af specialeafhandlingen og en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i specialeafhandlingen.
Specialeafhandlingen kan udarbejdes individuelt eller i en gruppe. Hvis man vælger at arbejde i gruppe, må gruppen bestå af 2-3 studerende. Specialet skal for: - 1 studerende have et omfang på 132.000-151.200 tegn inkl. mellemrum. - 2 studerende have et omfang på 182.400-204.000 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 182.400-204.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, resumé, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Specialet skal forsynes med et resumé. Specialer skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Specialer skrevet på et fremmedsprog (bortset fra svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk. Resuméet indgår i den samlede bedømmelse med en vægtning på 5 procent. Specialer skrevet af en gruppe, skal være individualiseret ved aflevering, for at en bedømmelse udelukkende på baggrund af specialeafhandlingen er mulig. Individualiseringen skal være reel og vise, hvilken studerende, der har hovedansvaret for de enkelte afsnit. Indledning, konklusion og resumé er omfattet af fællesansvar. Den eventuelle mundtlige prøve er en individuel prøve for studerende, der har udarbejdet specialeafhandlingen alene eller har anmodet om individuel prøve. Øvrige mundtlige specialeprøver afholdes som gruppeprøver. Ved den eventuelle mundtlige prøve tages der udgangspunkt i hele specialeafhandlingen. De(n) studerende starter prøven med et oplæg (3-5 min pr. studerende), hvorefter prøven foregår som en samtale mellem den studerende, eksaminator og censor. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for de(t) faglige område(r), der relaterer sig til specialet. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 1 studerende 30 minutter. Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af specialeafhandlingen og den eventuelle mundtlige præstation. Stave- og formuleringsevnen i specialet indgår i bedømmelsen med en vægtning på 10 procent. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 25/05/2022 |