Titel |
Profilkursus: Stakeholder-relationer, omdømme og legitimitet
|
Oversat titel |
Stakeholder relations, reputation, and legitimacy |
Semester |
F2024
|
Kandidatuddannelse i |
Kommunikation
|
Aktivitetstype |
Valgfrit Aktiviteten kan tages som et valgkursus, hvis den ikke indgår som et obligatorisk kursus i den studerendes valgte profil. |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunkterne for studieaktiviteter og eksamen. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Ib Tunby Gulbrandsen (ibtunby@ruc.dk)
|
Studieleder |
Pernille Almlund (almlund@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IKH Tilmelding & Eksamen (ikh-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60305
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
På dette kursus introduceres den studerende til centrale aspekter af public relations. Formålet er at give den studerende dybtgående viden om, hvordan organisationer skaber gode relationer til deres interessenter, opbygger et godt omdømme og opnår samfundsmæssig legitimitet, samt hvordan disse forhold er afgørende for organisationers evne til at påvirke omverdenen og nå deres organisatoriske og forretningsmæssige mål. I løbet af kurset får den studerende viden om og færdigheder i organisationers strategiske arbejde med kommunikation i deres offentlighedsarbejde, herunder interessevaretagelse, public affairs, issues management og krisekommunikation. Endvidere bliver den studerende trænet i at identificere organisationers omverdensudfordringer, opstille konkrete kommunikationsstrategiske løsningsforslag og reflektere kritisk og metateoretisk over faglig praksis. Det er centralt på kurset, at den studerende opnår forståelse for organisationers etiske, demokratiske og sociale ansvar. |
Uddybende beskrivelse |
|
Pensum |
|
Tilrettelæggelse og indsats |
Den samlede studieindsats for den studerende (ECTS-point omregnet i timer) = 270 timer Timerne fordeles imellem - Kursusundervisning: 48 timer - Forberedelse: 108 timer - Eksamen: 80 timer - Andre aktiviteter: 34 timer (semesterstart, litteratursøgning mv) |
Udbudsformat |
Undervisningsaktiviteterne foregår som udgangspunkt på campus. Undervisningen kan være tilrettelagt således at en eller flere aktiviteter (fx virksomhedsbesøg) foregår andre steder end på RUC. |
Undervisningsevaluering |
Forløbet evalueres efter studienævnets evalueringspraksis. For dette kursus betyder det, at der vil være en afsluttende mundtlig og skriftlig evaluering på kurset. Der vil være mulighed for at få mundtlig feedback på eksamensopgaven. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt kursus kan den studerende:
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 28.800-36.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Prøven er en individuel, bunden, skriftlig opgave. Opgaveformuleringen udleveres i slutningen af kurset. Opgaven skal opfylde alle formelle krav og i bedømmelsen lægges der vægt på, i hvor høj grad den studerende kan
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 07/11/2023 |