PDF til print    Find kalender

Speciale

Semester
F2024
Uddannelse
Kommunikation *
Aktivitetstype
Speciale
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Uddybende beskrivelse

Udover den individuelle vejledning tilbyder vi et specialeunderstøttende seminar, der er fælles for studerende på Kommunikation under alle studieordninger. Seminaret er frivilligt, uden forberedelse eller bedømmelse. Formålet med seminaret er dels at understøtte specialearbejdet med oplæg, øvelser og samtaler om overordnede temaer og konkret specialeskrivning. Desuden kan specialeseminaret fungere som mødested og sparringsmulighed for specialestuderende.

KURSUSGANG 1: TÆNK SOM EN AKADEMIKER: Dette seminar handler om specialet som fænomen og om mulige forskelle på projektrapporter og specialeafhandlinger.

KURSUSGANG 2: SØG SOM EN AKADEMIKER: Dette seminar handler om teori, hvad det er og ikke er, om formålet med literature reviews (litteraturstudier) & literature reviewing. Forhåbentlig når vi også at komme ind på litteratursøgning - ellers vil der være henvisninger til anvendelige lib-guides.

KURSUSGANG 3: LÆS OG ANALYSER SOM EN AKADEMIKER: Dette seminar har to temaer. Dels vil vi tale om strukturering af læseprocesser, om kritisk at læse og forstå hvad forskellige akademiske tekster egentlig kan og vil og om concept-mapping. Og dels vil vi fokusere på analyse, på nødvendigheden af analytiske valg og systematik, om forskellige analysetilgange – og måske om formidling af analyse.

KURSUSGANG 4: SKRIV SOM EN AKADEMIKER: Dette specialeseminar fokuserer primært på skrivning, skriveprocesser, skriveblokeringer, genrenormer og opbygninger. Desuden vil vi samle op på alt det løse, det I mangler, det I er i tvivl om, det I savner inspiration til. Inden seminaret vil I blive bedt om at sende temaer og spørgsmål ind, så vi kommer til at bruge tiden, så den så vidt muligt opfylder jeres behov.

KURSUSGANG 5: FORMIDL SOM EN DRØM: På dette specialeseminar skriver I jeres formidlingsartikel - eller I kommer i al fald i gang med den. Vi vil være to undervisere på og seminaret vil være en smule mere værkstedsorienteret end vi plejer: Vi vil både arbejde med konkrete ideudviklingsteknikker, planlægning af egen formidlingsartikel, kom-igang-med-at-skrive-øvelser/skriv-for-livet-øvelser/leg-med-sproget-øvelser og selvstændigt arbejde med at planlægge og skrive jeres egen formidlingsartikel.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Den studerendes arbejdsindsats fordelt på specialearbejdet til 30 ECTS svarer til 810 arbejdstimer. De 810 timer fordeles i et gennemsnitligt semester på ca. 20 uger, og svarer til en arbejdsindsats på ca. 40 timer om ugen semesteret igennem.

De 810 timers arbejde indbefatter bl.a. introfase og gruppedannelse, litteratursøgning, læsning og review af litteratur, udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, deltagelse i specialeseminar og diverse foredrag, udarbejdelse af rapport, evaluering, eksamen mv.

Evaluering- og feedback former

I forbindelse specialevejledning, specialeseminar og/eller specialekurser, modtager de(n) studerende peer-feedback og vejlederfeedback (både mundtligt og skriftligt) i relation til problemformulering, teori, metode, formidling og proces.

Ved mundtlige specialeeksamener modtager de(n) studerende også mundtlig feedback i forlængelse af karaktergivningen. Her gennemgår vejlederen de styrker og svagheder eksamenspræstationen bar præg af, og der gives også mulighed for at de(n) studerende kan spørge ind til bedømmelsen.

Hvert 3. år gennemføres en evaluering af specialeforløbet, både vejledning og eksamen, samt den studerendes oplevelse af det samlede uddannelsesforløb. Evalueringen bygger på en digital-spørgeskemaundersøgelse. Studerende der afslutter deres speciale anmodes om, at besvare spørgeskemaet via uddannelsernes specialesider på Moodle. Studielederne og studienævnet modtager evalueringsrapporterne fra administrationen, med henblik på at diskutere evalueringernes resultater.

Eksamensadministration
IKH Tilmelding & Eksamen (ikh-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Sanne Knudsen (sannekn@ruc.dk)
ECTS
30
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Forskningsbaseret viden inden for uddannelsens fagområde og forståelse af og refleksion over egen specialeundersøgelses placering i det faglige felt

  • Viden om den akademiske genre og den akademiske målgruppe som specialet henvender sig til

  • Færdigheder i at anvende og mestre videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med en afgrænset, faglig og relevant problemstilling

  • Færdigheder i at identificere videnskabelige problemstillinger

  • Færdigheder i at ananlysere, katagorisere, diskutere, arrgumentere, reflektere og vurdere på et videnskabeligt grundlag

  • Færdigheder i at forholde sig kritisk til og vælge videnskabelige kilder, litteratur, teori og metoder

  • Færdigheder i at diskutere og indgå en en faglig argumentation

  • Færdigheder i at skrive i overensstemmelse med akademiske tekstnormer og med henblik på en akademisk målgruppe

  • Kompetencer i selvstændigt at kunne igangsætte, styre og gennemføre en længerevarende akademisk undersøgelses- og skriveproces

  • Kompetencer i at identificere og tage ansvar for egen faglige og skriftsproglige udvikling og specialisering.

Type

Speciale

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisnings- og arbejdsform:

Specialearbejdet omfatter en skriftlig specialeafhandling med et emne og en problemstilling valgt af den studerende selv inden for kandidatuddannelsens rammer.

Produktion som led i specialearbejdet

Som led i specialearbejdet kan de(n) studerende planlægge og (helt eller delvist) gennemføre en eller flere kommunikations og informationsprocesser i medieret eller ikke-medieret kommunikation, eller de(n) studerende kan deltage i en produktion tilrettelagt af andre. Når der foreligger et kommunikationsprodukt, som er resultatet af de(n) studerendes selvstændige indsats, indgår de kreative og innovative aspekter af det produktive arbejde i den samlede bedømmelse af specialearbejdet. Hvis specialet omfatter en produktion, skal afhandlingen indeholde en redegørelse for de teoretiske og praktiske overvejelser i forbindelse med planlægning, tilrettelæggelse og eventuel vurdering af produktionen/processen, og for de erfaringer, der er gjort gennem arbejdet. I produktioner, der indeholder skriftlig eller mundtlig tekst, lægges der vægt på, at den sproglige fremstilling svarer til kommunikationens indhold og formål, herunder målgruppens forudsætninger, og at den overholder normale formkrav med hensyn til grammatik, retskrivning og udtale.

Resume

Specialet skal være ledsaget af et resume. Det anbefales at resumeet har et omfang på minimum 1.200 tegn inkl. mellemrum, maksimum 2.400 tegn inkl. mellemrum. Resumeet placeres efter specialets indholdsfortegnelse, og indgår i det samlede omfangskrav.

Formidlingsartikel

I forbindelse med specialeafhandlingen skal de(n) studerende udarbejde en særskilt formidlingsartikel, hvor specialets problemstillinger (eller dele heraf) formidles til en nærmere afgrænset målgruppe. Formidlingsartiklen skal ledsages af en kort redegørelse for den valgte målgruppe, indhold samt valg af medie/medieplatform. Det anbefales at formidlingsartiklen har et omfang på minimum 4800 tegn inkl. mellemrum, maksimum 9600 tegn inkl. mellemrum. Det anbefales ligeledes at den ledsagende redegørelse har et omfang på minimum 2400 tegn inkl. mellemrum, maksimum 4800 tegn inkl. mellemrum. Formidlingsartiklen, samt redegørelsen, placeres til sidst i specialet, og indgår i det samlede omfangskrav.

Pensumkrav

Specialeafhandlingen skal tage afsæt i relevant, akademisk litteratur med et omfang på minimum 1500 sider.

Prøveform
Specialet bedømmes gennem specialeafhandlingen og en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i specialeafhandlingen.
Den mundtlige prøve er en individuel prøve for studerende, der har udarbejdet specialeafhandlingen alene eller har anmodet om individuel prøve. Øvrige mundtlige specialeprøver afholdes som gruppeprøver.

Ved prøven tages der udgangspunkt i hele specialeafhandlingen. De(n) studerende starter prøven med et oplæg (5 min pr. studerende), hvorefter prøven foregår som en dialog mellem den studerende, eksaminator og censor. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for de(t) faglige område(r), der relaterer sig til specialet.

Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation.
Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af specialeafhandlingen og den mundtlige præstation.

Grupperne kan bestå af 2 til 4 studerende.

Omfangskravene for specialet er:
For 1 studerende minimum 163.200 og maksimum 204.000 antal tegn inkl. mellemrum.
For 2 studerende minimum 163.200 og maksimum 223.200 antal tegn inkl. mellemrum.
For 3 studerende minimum 163.200 og maksimum 254.400 antal tegn inkl. mellemrum.
For 4 studerende minimum 163.200 og maksimum 273.600 antal tegn inkl. mellemrum.

Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, resumé, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.
Specialet skal forsynes med en resumé.
Specialer skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Specialer skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk.
Resuméet indgår i den samlede bedømmelse.

Eksaminationstid inkl. votering er:
For 1 studerende 30 minutter.
For grupper af 2 studerende 60 minutter.
For grupper af 3 studerende 75 minutter.
For grupper af 4 studerende 90 minutter.
(For 60 ECTS-specialer fordobles eksaminationstiden).

Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle

Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: ekstern
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U40335
Sidst ændret 28/09/2023

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Torsdag 25-01-2024 12:15 - 25-01-2024 16:00 i uge 04
Specialeseminar (KOMM)

Torsdag 08-02-2024 12:15 - 08-02-2024 16:00 i uge 06
Specialeseminar (KOMM)

Torsdag 14-03-2024 12:15 - 14-03-2024 16:00 i uge 11
Specialeseminar (KOMM)

Torsdag 18-04-2024 12:15 - 18-04-2024 16:00 i uge 16
Specialeseminar (KOMM)

Torsdag 02-05-2024 12:15 - 02-05-2024 16:00 i uge 18
Specialeseminar (KOMM)

Mandag 03-06-2024 10:00 - 03-06-2024 10:00 i uge 23
Specialeaflevering