PDF til print    Find kalender

Speciale

Semester
F2024
Uddannelse
Arbejdslivsstudier *
Aktivitetstype
Speciale
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage.

When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose.

Uddybende beskrivelse

Formålet med specialet er, at de studerende på baggrund af et større problemorienteret, eksemplarisk og deltagerstyret projektarbejde tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer inden for udvalgte områder af Arbejdslivsstudier, som de kan anvende i en bredere sammenhæng end i specialet. Specialet skal på et videnskabeligt grundlag demonstrere en sammenhængende forståelse af den valgte arbejdslivsfaglige problemstilling og dens kontekst. Centrale dele af specialet skal relatere sig tydeligt til Arbejdslivsstudier som faget er beskrevet i uddannelsens kompetenceprofil og uddannelseselementer i studieordningen.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

For et 30 ECTS speciale er den samlede forventede arbejdsindsats 810 studenterarbejdstimer, hvilket svarer til ca. 37 timer pr. uge i løbet af semesteret. Arbejdet kan forventes at være fordelt på følgende læringsaktiviteter, timetallet er omtrentligt:

Projekt- og gruppedannelse/specialekickstart: ca. 6 timer

  • Finder sted på 3. semester op til deadline for specialekontrakter

  • Der introduceres til specialeforløbet

  • Der gives feedback på specialeideer og faciliteres gruppedannelse

Opstarts- og problemformuleringsseminar: ca. 4 timer (inklusiv forberedelse af peer feedback)

  • De studerende giver feedback til en opponentgruppe, og modtager feedback fra opponentgruppe og opponentvejleder.

Workshop om kompetenceafklaring og veje til arbejdsmarkedet for arbejdslivsstuderende: ca. 6 timer

• I samarbejde med studie- og karrierevejledningen afholdes en workshop, der styrker de studerende i at sætte ord på de kompetencer de har opnået via uddannelsen i Arbejdsliv.

• Tidligere studerende fra Arbejdsliv fortæller om deres veje ud på arbejdsmarkedet, og hvordan viden og kompetencer fra uddannelsen kan bruges i arbejdslivet.

Midtvejsevaluering: ca. 4 timer (inklusiv forberedelse af peer feedback)

  • De studerende giver feedback til en opponentgruppe, og modtager feedback fra opponentgruppe og opponentvejleder

Vejledning: ca. 3,5-10,5 timer (konfrontationstid - afhængigt af gruppestørrelse)

  • Vejledning forventningsafstemmes og aftales løbende mellem studerende og vejleder

Peer feedback og -støtte i klynger: ca. 8 timer

  • De studerende inddeles i klynger, der kan mødes ca. 2-4 gange i løbet af semesteret med henblik på faglig sparring, erfaringsudveksling og gensidig støtte i specialeprocessen

Selvstændigt arbejde med specialet: ca. 728-735 timer

  • Hovedparten af arbejdet med specialet foregår som selvstændigt arbejde individuelt/i grupper

Eksamensforberedelse: ca. 37 timer

Eksamen: 0,5-1,5 timer (afhængigt af gruppestørrelse)

  • Se yderligere under prøveform

Evaluering: Ca. 1 time

Pensum

Vælges af de(n) specialestuderende med understøttelse af vejleder.

Evaluering- og feedback former

Feedback er en væsentlig del af læringsprocessen, også i specialet. Feedback til de studerende fra vejleder sikres løbende via vejledning. Herudover ligger der en gennemgående peer-feedback i projektarbejdets natur, hvis specialet skrives i en gruppe.

Såvel vejlederfeedback som peer feedback indgår desuden gennem det tilbud om deltagelse i problemfeltsseminar og intern evaluering som Arbejdslivsstudier tilbyder. Endvidere får studerende feedback på specialet når det bedømmes.

Herudover evalueres alle uddannelseselementer på Arbejdslivsstudier i en treårig evalueringsturnus. Resultatet af evalueringen diskuteres i studienævnet og i arbejdslivsforum og offentliggøres. Bemærkninger angående tilrettelæggelse og indhold af uddannelseselementer kan desuden altid sendes til studielederen.

Eksamensadministration
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Agnete Meldgaard Hansen (agmeha@ruc.dk)
ECTS
30
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Viden:

  • Forskningsbaseret viden inden for udvalgte områder af faget/fagene, som det/de er beskrevet i uddannelsens kompetenceprofil og beskrivelser af fagets/fagenes uddannelseselementer

  • Forståelse af og refleksion over egen specialeundersøgelses placering i det faglige felt

  • Viden om den akademiske genre og den akademiske målgruppe, som specialet henvender sig til

  • Færdigheder:

  • Færdigheder i at anvende og mestre videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med en afgrænset, faglig og relevant problemstilling

  • Færdigheder i at identificere videnskabelige problemstillinger

  • Færdigheder i at analysere, kategorisere, diskutere, argumentere, reflektere og vurdere på et videnskabeligt grundlag

  • Færdigheder i at forholde sig kritisk til og vælge videnskabelige kilder, litteratur, teori og metoder

  • Færdigheder i at diskutere og indgå i en faglig argumentation

  • Færdigheder i at skrive i overensstemmelse med akademiske tekstnormer og med henblik på en akademisk målgruppe

  • Kompetencer:

  • Kompetencer i selvstændigt at kunne igangsætte, styre og gennemføre en længerevarende akademisk undersøgelses- og skriveproces

  • Kompetencer i at identificere og tage ansvar for egen faglige og skriftsproglige udvikling og specialisering

Type

Speciale

Prøveform
De(n) studerende kan vælge om specialet skal bedømmes alene på baggrund af specialeafhandlingen eller på baggrund af specialeafhandlingen og en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i specialeafhandlingen.
Specialeafhandlingen kan udarbejdes individuelt eller i en gruppe. Grupperne kan bestå af 2 til 4 studerende.
Omfangskravene for specialet er:
For 1 studerende minimum 40.800 og maksimum 122.400 antal tegn inkl. mellemrum.
For 2 studerende minimum 40.800 og maksimum 182.400 antal tegn inkl. mellemrum.
For 3 studerende minimum 40.800 og maksimum 214.200 antal tegn inkl. mellemrum.
For 4 studerende minimum 40.800 og maksimum 244.800 antal tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, resumé, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Specialet skal forsynes med en resumé.
Specialer skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Specialer skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk.

Resuméet indgår i den samlede bedømmelse.
Specialer skrevet af en gruppe, skal være individualiseret ved aflevering, for at en bedømmelse udelukkende på baggrund af specialeafhandlingen er mulig. Individualiseringen skal være reel og vise, hvilken studerende, der har hovedansvaret for de enkelte afsnit. Indledning, konklusion og resumé er omfattet af fællesansvar.
Den eventuelle mundtlige prøve er en individuel prøve for studerende, der har udarbejdet specialeafhandlingen alene eller har anmodet om individuel prøve. Øvrige mundtlige specialeprøver afholdes som gruppeprøver.
Ved den eventuelle mundtlige prøve tages der udgangspunkt i hele specialeafhandlingen. De(n) studerende starter prøven med en kort præsentation, hvorefter prøven foregår som en dialog mellem den studerende, eksaminator og censor. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for de(t) faglige område(r), der relaterer sig til specialet.

Den evt. eksaminationstid inkl. votering er:
For 1 studerende 30 minutter.
For grupper af 2 studerende 60 minutter.
For grupper af 3 studerende 75 minutter.
For grupper af 4 studerende 90 minutter.
(For 60 ECTS-specialer fordobles eksaminationstiden).

Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation.
Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af specialeafhandlingen og den eventuelle mundtlige præstation.
Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen med en vægtning på 10 procent.
Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle
Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: ekstern
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U40378
Sidst ændret 07/11/2023

Undervisningsgange: