Obligatorisk kursus på 3. semester.
uddannelse | Performance Design |
sted | 01 - auditorium |
Undervisningssprog | Dansk |
national_online | kurset vises ikke på den nationale database |
test_felt | test_felt_1 |
Tilmelding |
Tilmelding: 1. - 15. maj 2016 Tilmelding foregår i selvbetjening STADS under UNDERVISNING |
Kursus starter | 14-09-2016 |
Kursus slutter | 14-12-2016 |
Indhold |
Datoerne for kurset ses nedenfor. Nærmere oplysninger om kurset er under fortsat opdatering her på siden, samtidig med at datoerne vises af hensyn til fremadrettet planlægning :-) Gennem kurset læses videnskabelig litteratur om designprocesser, metode og performance, og der arbejdes workshopbaseret med performance, metoder og praksisser i et designforløb. I løbet af kurset udvikler den studerende sin egen Performance Design-portfolio, baseret på tidligere arbejde på faget og uddannelsen. |
bedømmelseskriterier |
Læringsudbytte/ bedømmelseskriterier Viden • Den studerende opnår forskningbaseret viden om skabende metoder inden for Performance Design. • Den studerende opnår viden om højeste internationale forskning indefor Performance Design. Færdigheder • Den studerende lærer at vurdere og vælge blandt fagområdets videnskabeligt forankrede metoder til konstruktivt skabende praksis. • Den studerende opnår færdigheder i at præsentere og begrunde egen faglig profil og at gøre dette på et bevidst teoretisk og metodisk grundlag. Kompetencer • Den studerende udvikler kompetence til at indgå i samt planlægge og gennemføre komplekse og uforudsigelige arbejds- og udviklingssituationer. • Den studerende udvikler kompetence til at nytænke og problemløse. • Den studerende trænes i selvstændigt at tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering. |
Reeksamensform |
Omprøve: Mundtlig prøve med udgangspunkt i portfolio. Eksamination inkl. votering i alt 30 min. |
Eksamensform |
Prøveform Kurset bestås ved at udarbejde egen Performance Design-portfolio og præsentere mundtligt. Prøven er todelt:
Den to-delte prøve afvikles som en integreret del af undervisningsforløbet. For nærmere information se beskrivelse under Undervisnings- og prøveform. Omprøve: Mundtlig prøve med udgangspunkt i portfolio. Eksamination inkl. votering i alt 30 min. Individuel prøve. Hjælpemidler til eksamen: Alle. Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået. Censur: Ingen. |
Undervisningsform |
Undervisnings- og arbejdsform Kurset er case-orienteret og praksisrettet og kombinerer forelæsninger, ekskursioner og studenteroplæg inkl. peer feedback. En blanding af oplæg, workshops og præsentationer. Kursets arbejdsform, organisering og evaluering tilrettelægges i et samarbejde mellem undervisere og studerende. Den studerende må regne med at skulle holde mundtlige præsentationer i løbet af kurset, og kurset vil også indebære en række delafleveringer af skriftligt, visuelt og andet materiale. Den studerende skal undervejs i undervisningsforløbet reflektere over eget arbejde og metodebrug, og skal skriftligt, visuelt, grafisk eller auditivt dokumentere og formidle dette. Kurset beståes ved at designe egen Performance Design portfolio og præsentere mundtligt. Udarbejdelse af skriftlig portfolio: Den studerende udvikler i løbet af kurset sin egen Performance Design-portfolio. Portfolio sammensættes af den studerende selv. Den skriftlige portfolio skal have et omfang på mellem 10 og 20 normalsider. En normalside er 2400 anslag (inkl. mellemrum), eksklusiv forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle bilag. En portfolio er en samling af arbejder (tekster, produkter, procespapirer,(peer-feedback o.l.). Portfolio skal vise et udvalg af den studerendes arbejder. Portfolio skal vise den studerendes designkoncepter, designprocesser og formidlingen af disse, samt argumentere for designets videnskabelige og praktiske kvaliteter. Udover et udvalg af arbejder og designprocesser skal portfolio også indeholde en refleksion og en selvvurdering i forhold til denne udvælgelse og i forhold til egen faglig profil. Endelig rummer portfolio den studerendes udpegning af bedømmelseskriterier for eget fagligt arbejde. Portfolio skal udformes i et konsistent og bevidst formsprog og fremvises i et relevant og reflekteret præsentationsformat. Den studerende kan lade multimedieelementer indgå i portfolio, fx visuel dokumentation af designaktiviteter eller produktioner. Præsentation: Den studerende må regne med at skulle holde flere mundtlige præsentationer i løbet af kurset. I forbindelse med afslutning af kurset udvælger den studerende et eller flere aspekter af eget fagligt arbejde, som er dokumenteret i portfolio, og præsenterer dette. Præsentationsformatet kan fx. være en performancepræsentation, en mundtlig præsentation af en performance, begivenhed, installation, udstilling, audio-visuel produktion eller andet. I forbindelse med præsentationen skal den studerende komme ind på de faglige bedømmelseskriterier for eget performance design arbejde, samt reflektere over egen faglig identitet og læring. |
Aktivitetsansvarlig | Connie Svabo (csvabo@ruc.dk ) |
Kursussekretær | Rikke Noer (rnoer@ruc.dk ) |
Underviser | Kristine Samson (ksamson@ruc.dk ) |
STADS stamdata |