uddannelse | Forvaltning / Politik og Administration |
Kursustype | Obligatorisk kursus |
Undervisningssprog | Dansk |
Tilmelding |
Tilmelding via STADS-selvbetjening: 1. - 15. november 2016.** KUN** for studerende optaget 1/2 2017: Tilmelding via STADS-selvbetjening: 1 - 15. februar 2017. |
Kursus starter | 06-03-2017 |
Kursus slutter | 08-05-2017 |
målgruppe |
Kandidatstuderende på Forvaltning og Politik og Administration |
forudsætninger |
Anbefalede faglige forudsætninger Grundlæggende politologiske begreber og teorier (jf. Andrew Heywood. 2013. Politics. Palgrave Macmillan) + Grundlæggende samfundsvidenskabelige metoder (jf. Kristensen og Hussain. 2016. Metoder i Samfundsvidenskaberne. Samfundslitteratur). |
Indhold |
Kurset består af tre blokke. Første blok præsenterer og diskuterer væsentlige teoretiske modeller for policy-analyse. Anden blok præsenterer forskellige policyområder. Der lægges vægt på at dække områder, der dels er væsentlige i omfang og betydning for samfundet og dels illustrative ift. at være hhv. reguleringstunge, servicetunge og påvirket mere end gennemsnitligt af EU og internationale dynamikker. Gennemgangen af de forskellige policy-områder vil følge den samme skabelon, således det komparative aspekt træder tydeligt frem. Tredje og afsluttende blok tilbyder et tværgående blik på policy-områderne ved at diskutere tværgående temaer, som fx ulighed eller indflydelse. |
formål |
Viden • Viden baseret på højeste internationale forskning om analysen af policyområder i et moderne demokrati. • Viden om policy-områders rolle i det politiske system og betydning for samfundsforhold og -dynamikker. • Viden om udvalgte policy-områders problemfelt, historik og nutidige styring og konfiguration, herunder kompetencefordelingen i et governance system, hvor mange niveauer indgår og påvirker hinanden. • Viden om samfundsforhold, aktører og dynamikker, der har betydning for policy-områders udvikling. Færdigheder • Færdighed i at analysere og begribe udviklingen på centrale og illustrative policy-områder. • Færdigheder i at sammenligne (komparere) policy-områder. • Færdigheder i at formidle og diskutere policy-analyser i en sproglig form, der er korrekt, klar, fagligt præcis, velstruktureret og velargumenteret. Kompetencer • Kompetence til at kunne vurdere og vælge mellem forskellige policyanalyser. • Håndtere en tidsmæssig afgrænset faglig situation og kunne prioritere og strukturere tid og stof. • Give og modtage feedback på eget og andres faglige produkt. Kurset tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer fx gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback, ekskursioner og arrangementer med deltagelse fra eksterne ressourcepersoner. |
litteratur |
Knill, C., & Tosun, J. (2012). Public policy: A new introduction. Palgrave Macmillan |
Undervisningsform |
Forelæsninger, øvelser, notatskrivning og besøg i offentlige institutioner. |
Eksamensform |
Kursusforløbet afsluttes med en mundtlig eksamen på baggrund af en skriftlig opgave. De studerende skal i en individuelt udarbejdet skriftlig opgave (en policy brief) belyse et stillet overvejende empirisk spørgsmål inden for et eller flere af de policy-områder, kurset har gennemgået. Opgaven må ikke overstige 7.200 anslag inkl. mellemrum svarende til 3 normalsider. Omfang af opgaven er baseret på 2400 anslag (inkl. mellemrum) pr. side, eksklusiv forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og evt. bilag. Opgaven afvises fra eksamen, hvis den overstiger det maksimale omfang og der er brugt et eksamensforsøg. De studerende har 48 timer til udarbejdelsen af opgaven. Opgaven udleveres efter sidste kursusgang. Til den mundtlige prøve skal den studerende indledningsvist kort redegøre for, hvilke teoretiske overvejelser, der ligger til grund for besvarelsen af den skriftlige opgave (policy brief’en). Der vil herefter blive stillet overvejende teoretiske spørgsmål til opgaven og til pensum fra eksaminator og censor. Prøven varer 30 minutter inklusiv votering. Den skriftlige og den mundtlige del af eksaminationen vægter ligeligt ved bedømmelsen. Der gives en samlet bedømmelse for den mundtlige og skriftlige prøve. |
Eksamenstidspunkt |
48-timers skriftlig eksamen: 15.- 17. maj kl. 10.00 Mundtlig eksamen: 6. - 7. juni 2017 Alle skriftlige opgaver skal uploades i https://eksamen.ruc.dk |
Reeksamensform |
Kursusforløbet afsluttes med en mundtlig eksamen på baggrund af en skriftlig opgave. De studerende skal i en individuelt udarbejdet skriftlig opgave (en policy brief) belyse et stillet overvejende empirisk spørgsmål inden for et eller flere af de policy-områder, kurset har gennemgået. Opgaven må ikke overstige 7.200 anslag inkl. mellemrum svarende til 3 normalsider. Omfang af opgaven er baseret på 2400 anslag (inkl. mellemrum) pr. side, eksklusiv forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og evt. bilag. Opgaven afvises fra eksamen, hvis den overstiger det maksimale omfang og der er brugt et eksamensforsøg. De studerende har 48 timer til udarbejdelsen af opgaven. Opgaven udleveres efter sidste kursusgang. Til den mundtlige prøve skal den studerende indledningsvist kort redegøre for, hvilke teoretiske overvejelser, der ligger til grund for besvarelsen af den skriftlige opgave (policy brief’en). Der vil herefter blive stillet overvejende teoretiske spørgsmål til opgaven og til pensum fra eksaminator og censor. Prøven varer 30 minutter inklusiv votering. Den skriftlige og den mundtlige del af eksaminationen vægter ligeligt ved bedømmelsen. Der gives en samlet bedømmelse for den mundtlige og skriftlige prøve. |
reeksamenstidspunkt |
Kommer snart |
kommentar |
Arbejdsbelastning: Holdundervisning 120 timer (incl. Forberedelse) Andet (f.eks. studenteroplæg, øvelser, peer-review): 90 timer (notatskrivning + institutionsbesøg) Forberedelse: Se ovenfor Eksamen: 60 timer Timer i alt: 270 timer |
Aktivitetsansvarlig | Peter Triantafillou (triant@ruc.dk ) Mads Christian Dagnis Jensen (mcjensen@ruc.dk ) |
Kursussekretær | ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk ) |
Underviser | Bent Greve (bgr@ruc.dk ) Peter Triantafillou (triant@ruc.dk ) Sevasti Chatzopoulou (seva@ruc.dk ) Helene Dyrhauge (dyrhauge@ruc.dk ) Ole Helby Petersen (olehp@ruc.dk ) Mads Christian Dagnis Jensen (mcjensen@ruc.dk ) |
STADS stamdata |