PDF til print Find kalender

Master course (grp. 2): Participatory Design (PD)

uddannelse Informatik
Kursustype seminar
Undervisningssprog Dansk
Kursus starter 11-10-2013
Kursus slutter 28-10-2013
ECTS

7.5

Eksamensform

Aktiv deltagelse og essay

Eksamenstidspunkt

Afleveringsdato for essay = 22. november 2013.

Evaluering

Kurset bedømmes på grundlag af en bunden skriftlig hjemmeopgave (essay) på 10 normalsider. Prøven bedømmes ved ekstern censur efter 7-trinsskalaen. Pensum er kursets grundbog samt udvalgte artikler. Opgaven udleveres ved sidste kursusgang d. 28. oktober og skal afleveres senest d. 22. november.

form

Form Kurset afvikles med en blanding af

  • plenumbaserede oplæg og diskussioner

  • gruppebaserede diskussioner og opgaveløsning

  • plenumbaserede fysiske øvelser (sensetik groundingøvelser)

  • gruppebaserede øvelser i integration af kropsopmærksomhed og personlig kontakt

formål

Formål Kurset har to formål:

  1. At give et fagligt overblik over de sidste 20 års forskning inden for Participatory Design og de mål og interesser som forfølges af forskere og praktikere inden for ‘the Participatory Design community’.

  2. At introducere til et fagpersonligt udviklingsforløb omfattende fysiske øvelser der kvalificerer menneskelig kontakt, menneskelige relationer og samarbejde.

forudsætninger

Forudsætninger Bestået bacheloruddannelse fra RUC med enten informatik eller kommunikation som det ene fag. Erfaring med krops-/kropsbevidstheds-/grounding-øvelser er en fordel men ikke en forudsætning.

Indhold

Kurset er nyt og afholdes for første gang. Det bygger på en nyudgivet referencebog om Participatory Design som kursusafholderen har redigeret, samt på kursusafholderens erfaringer fra et 4-årigt fagpersonlig efteruddannelsesforløb. Kurset udbydes på Kommunikation (1-fags kandidat, valgkursus) og på Informatik (kandidatkursus gruppe 2). Kursusafholder: Jesper Simonsen

Kurset er planlagt til 24 deltagere. Studerende der ønsker kurset udvælges på baggrund kort individuel motiveret ansøgning som sendes direkte til kursusafholderen: simonsen@ruc.dk

Participatory Design defineres i kurset som:

“a process of investigating, understanding, reflecting upon, establishing, developing, and supporting mutual learning between multiple participants in collective ‘reflection-in-action’ […] The participants typically undertake the two principle roles of users and designers where the designers strive to learn the realities of the users’ situation while the users strive to articulate their desired aims and learn appropriate technological means to obtain them.” (Simonsen and Robertson, p. 2).

Hovedindholdet i kurset er læsning og diskussion af kursets grundbog i Participatory Design. Gennem oplæg, gruppediskussioner og opsamling i plenum opnås et overblik over området som omfatter teori, metode, praksis, og resultater samt nye relevante og potentielle forskningsområder den studerende fx kan forfølge i specialet eller gennem et phd-studie. Grundbogen er opdelt i en række kapitler med følgende emner: Introduction, Heritage, Design, Ethics, Ethnography, Methods, Tools and Techniques, Communities, and Applications.

En del af kurset omhandler træning i en fagpersonlig relationskompetence som kvalificerer menneskelig kontakt, relationer og samarbejde. Sensetik groundingøvelser og kontaktøvelser introduceres som værktøjer til at udvikle den studerendes evne til nærvær i kontakten og til en kommunikation, der understøtter en central kvalitet ved Participatory Design:

“to participate willingly as a way of working both as themselves (respecting their individual and group’s/community’s genuine interests) and with themselves (being concentrated present in order to sense how they feel about an issue, being open towards reflections on their own opinions) as well as for the task and the project (contributing to the achievement of the shared and agreed upon goals of the design task and design project at hand)” (Simonsen and Robertson, p. 5).

Kursusdage

Mandage og fredage fra kl. 8.30 - 12.45 i perioden fra 11. - 28. oktober 2013.

litteratur

Grundbog: Simonsen, J. and T. Robinson (Eds.) (2012): Routledge International Handbook of Participatory Design, Routledge (300 pages). Bogen kan anskaffes i paperback for ca. 350 kr.

Ud over grundbogen kan udvalgte artikler også blive inddraget i kurset.

Om kursets grundbog:

Participatory design is about the direct involvement of people in the co-design of the technologies they use. Its central concern is how collaborative design processes can be driven by the participation of the people affected by the technology designed. Embracing a diverse collection of principles and practices aimed at making technologies, tools, environments, businesses, and social institutions more responsive to human needs, the International Handbook of Participatory Design is a state-of-the-art reference handbook for the subject.

The Handbook brings together a multidisciplinary and international group of highly recognized and experienced experts to present an authoritative overview of the field and its history and discuss contributions and challenges of the pivotal issues in participatory design, including heritage, ethics, ethnography, methods, tools and techniques and community involvement. The book also highlights three large-scale case studies which show how participatory design has been used to bring about outstanding changes in different organizations.

The book shows why participatory design is an important, highly relevant and rewarding area for research and practice. It will be an invaluable resource for students, researchers, scholars and professionals in participatory design.

mål

Form Kurset afvikles med en blanding af

plenumbaserede oplæg og diskussioner

gruppebaserede diskussioner og opgaveløsning

plenumbaserede fysiske øvelser (sensetik groundingøvelser)

gruppebaserede øvelser i integration af kropsopmærksomhed og personlig kontakt

Formål Kurset har to formål:

At give et fagligt overblik over de sidste 20 års forskning inden for Participatory Design og de mål og interesser som forfølges af forskere og praktikere inden for ‘the Participatory Design community’.

At introducere til et fagpersonligt udviklingsforløb omfattende fysiske øvelser der kvalificerer menneskelig kontakt, menneskelige relationer og samarbejde.

Forudsætninger Bestået bacheloruddannelse fra RUC med enten informatik eller kommunikation som det ene fag. Erfaring med krops-/kropsbevidstheds-/grounding-øvelser er en fordel men ikke en forudsætning.

Maksimum antal deltagere

Kurset er begrænset til 24 deltagere.

Aktivitetsansvarlig Jesper Simonsen (simonsen@ruc.dk )
Kursussekretær Heidi Lundquist (heilu@ruc.dk )
Underviser Jesper Simonsen (simonsen@ruc.dk )
STADS stamdata
seminar
aktivitetskode : U25370
prøveform : Afleveringsopgave bedømmelse : 7-trinsskala censur : Ekstern censur