Titel |
Konstruktiv konflikthåndtering for offentlige forvaltere (Videregående metodekursus – praksisrettede metoder)
|
Oversat titel |
Advanced methodology course – practice-related methods |
Semester |
E2022
|
Kandidatuddannelse i |
Socialvidenskab * / Virksomhedsstudier * / Politik * / Politik og Forvaltning * / Virksomhedsledelse * / Politik og Forvaltning / Socialvidenskab / Virksomhedsledelse
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
|
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Annika Agger (aagger@ruc.dk)
|
Studieleder |
Studieleder for Politik og Forvaltning (pf-sl@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60396
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Et praksisrettet metodekursus har til formål at dygtiggøre de studerende til kompetent at kunne anvende en given teknik eller et redskab, som hyppigt anvendes i praksis. Kurset vil gøre de studerende i stand til argumentere for teknikken/redskabets anvendelighed og relevans i praksis og sætte dem i stand til at anvende teknikken/redskabet i arbejdssituationer. |
Uddybende beskrivelse |
Formål: At indføre de studerende i forskellige teoretiske såvel som praktiske perspektiver på konflikter, der kan opstår i de mange reform og udviklingsprojekter, som den offentlige forvaltning er genstand for i disse år. Kurset vil introducere de studerende til: a) teoretiske perspektiver på konflikter og deres håndteringsstrategier b) konkrete redskaber for konflikthåndtering. |
Pensum |
Se moodle. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Holdundervisning: 20 timer Holdundervisningen tager udgangspunkt i bearbejdelsen af læst litteratur samt i et fagligt oplæg i form af en konkret forelæsning. På holdundervisningen kan der foregå følgende aktiviteter:
Opgaver:
Øvelser:
Fremlæggelser:
Peer feedback:
Eksamen: 30 timer Forberedelse til øvelser og gruppearbejde: 20 timer Forberedelse ved læsning af tekster ect.: 85 timer Ialt : 135 timer. |
Udbudsformat |
Campus |
Undervisningsevaluering |
Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart se link til studienævnets evalueringspraksis her https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevn-for-samfundsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne |
Program |
Aktiviteter m.m. kommer på Moodle. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt kursus vil de studerende:
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Anvende relevant faglig terminologi til at redegøre for og vurdere centrale begreber relateret til konflikthåndtering i en offentlig sektor kontekst. Kunne udføre og analysere et konflikt audit, der diagnosticerer hvilke typer konflikt der er på spil i en given offentlige sektor kontekst. Anvende og kritisk reflektere over konflikthåndtering anvendt i en offentlig sektor kontekst, samt demonstrere evnen til at vurdere hvilke konflithåndteringsredskaber, der er mest relevant i en given situation. Producere et skriftligt produkt hvor konflikthåndtering anvendes i praksis i en offentlige sektor kontekst og vurdere fordele og ulemper ved anvendelsen . |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 27/05/2022 |