Titel |
Helhedsvurdering af borgere med komplekse problemstillinger
|
Oversat titel |
Comprehensive assessments of citizens with complex healthcare problems |
Semester |
F2024
|
Kandidatuddannelse i |
Sygepleje
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk * 2. semester på kandidatuddannelsen i sygepleje - advanceret klinisk sygepleje * 4. semester på erhvervskandidat i sygepleje - advanceret klinisk sygepleje |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
20
|
Aktivitetsansvarlig |
Bente Martinsen (bentema@ruc.dk)
|
Studieleder |
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60659
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formål: Kurset har til formål at sætte de studerende i stand til at foretage en helhedsvurdering af borgere med komplekse problemer på et avanceret sygeplejefagligt niveau samt at foreslå teoretisk baserede interventioner. Helhedsvurderingen tager afsæt i borgerens perspektiv. Helhedsvurderingen baserer sig på en klinisk udredning samt en sygeplejefaglig diagnosticering og beslutningstagen, hvor der fokuseres på borgerens samlede situation. De studerendes sygeplejefaglige kompetencer udvikles til et avanceret niveau inden for afgrænsede sygdomsgrupper på såvel individ- som populationsniveau. Indhold: Kurset tager afsæt i et borgerperspektiv og fokuserer på emner vedrørende livet med kompleks eller kronisk sygdom, herunder patientforløb, kommunikation, samarbejde, magtforhold, sociale forhold, ulighed i sundhed. Desuden fokuseres der på patofysiologiske og polyfarmaceutiske problemstillinger. Endvidere fokuseres på inddragelse af støtteredskaber (fx International classification of functioning disability and health (ICF), Activities of daily living (ADL), screeningsredskaber og teknologiske redskaber til foretagelse af helhedsvurdering). De studerende opnår træning i avanceret sygeplejefaglig klinisk udredning samt i at iværksætte og gennemføre teoretisk begrundede interventioner målrettet individer eller grupper af borgere. De studerende gennemfører et antal kliniske studiedage i den kommunale sygepleje, ved almen praksis, simulationslaboratorium eller ved anden relevant aktør Undervisningsformer:
Kommentar til undervisningsform: Undervisningen tilrettelægges som en kombination af forelæsninger samt teoretiske og kliniske øvelser. |
Uddybende beskrivelse |
|
Pensum |
|
Tilrettelæggelse og indsats |
|
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
|
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter at have gennemført kurset kan den studerende:
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Praktisk Censurform: intern censur Bedømmelsesform: 7-trinsskala Bemærkninger: OSCE Prøven afholdes som en OSCE (Objective Structured Clinical Examination) bestående af en række stationer, hvor eksaminanden stilles en teoretisk og/eller klinisk prøve ved hver station. Hver station har en ny bedømmer og case. Eksaminanden gennemfører alle stationer. Eksamen afholdes evt. i Aarhus (se study.ruc.dk). Prøveform ved reeksamen 1 times mundtlig eksamination (inkl. votering) uden forberedelse og uden hjælpemidler. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 28/09/2023 |